Нові умови буття українського рітейлу і дистриб'юторів
Коронавірус стрімко поширюється по планеті. Про це свідчить невтішна статистика і поступове падіння світової економіки. Щоранку ми заходимо в Інтернет і соціальні мережі, щоб дізнатися останні новини, які стосуються кожного. Були введені нові заходи владою? Що відбувається в сусідніх державах? Яка ситуація складається на фондових ринках? Учені встигли розробити вакцину? Так, питань багато, але поки немає чіткої відповіді, ми повинні прийняти ситуацію і навчитися жити за правилами нової реальності, які нам диктує COVID-19.
Українські компанії швидко адаптуються до заходів, які запроваджує державна влада, спрямувавши всі зусилля на боротьбу з поширенням коронавіруса по всій території України. Перед кожним із сегментів бізнесу, особливо тих, які найбільше постраждали від карантинних заходів, виникає низка надважливих завдань: виконання договірних зобов'язань, утримання персоналу та своєчасна виплата заробітної плати, адміністративні витрати, а також інвестиції, маркетинг, логістика і багато інші завдання, які необхідно пристосуватися до нових бізнес-реалій. Багато закладу змушені були закритися, а що буде з іншими - покаже час.
Карантинні заходи
Одне з найважливіших останніх подій - подовження карантину і введення режиму надзвичайного стану на всій території країни. До того ж, київська влада оприлюднила перелік профілактичних і протиепідемічних заходів, яким повинні слідувати всі заклади громадського харчування та food-рітейлу в період карантину.
Алгоритм дій для запобігання поширення СOVID-19
- Чітке дотримання санітарних норм: вхід в продуктові магазини/супермаркети тільки при наявності ЗІЗ (масок). Контроль кількості людей, що знаходяться в торгових залах (1 людина на 10 м2).
- Контроль дотримання відстані не менше 1 метра між відвідувачами, які очікують дозволу на вхід у торгові приміщення.
- Захист всіх продуктів харчування захисними плівками (продаж продуктів здійснюється тільки за наявності захисту у вигляді плівки або упаковки виробника).
- Проведення інструктажів з персоналом по індивідуальних заходів профілактики і реагування на виявлення симптомів серед працівників.
- Забезпечення всіх робітників засобами індивідуального захисту в достатній кількості, особливо працівників, які постійно контактують з відвідувачами.
- Збільшення щоденних процедур прибирання в приміщеннях з використанням дезінфікуючих засобів на основі спирту або хлору. Ретельна обробка місць найбільшого контакту з поверхнями: ручки дверей, касові стрічки, кнопки/екрани банкоматів, терміналів самообслуговування, кнопки виклику ліфтів, перила тощо.
- Проведення інструктажів з персоналом по індивідуальних заходів профілактики і реагування на виявлення симптомів серед працівників.
- Забезпечення всіх робітників засобами індивідуального захисту в достатній кількості, особливо працівників, які постійно контактують з відвідувачами.
- Збільшення щоденних процедур прибирання в приміщеннях з використанням дезінфікуючих засобів на основі спирту або хлору. Ретельна обробка місць найбільшого контакту з поверхнями: ручки дверей, касові стрічки, кнопки/екрани банкоматів, терміналів самообслуговування, кнопки виклику ліфтів, перила тощо.
- Забезпечення працівниками необхідними умовами для додержання особистої гігієни: мило, одноразові рушники, паперові серветки, спиртовмісні дезінфектанти, ЗІЗ; збільшення кількості умивальників).
- Обладнання залів магазинів стійками з дезінфектантами. Забезпечення достатньої кількості одноразових рукавичок і сміттєвих баків для їх утилізації.
Як працює український рітейл?
Установи рітейл, особливо продуктові мережі, які щодня забезпечують життєдіяльність людей, повинні розуміти всю відповідальність і спрямувати сили на забезпечення безпеки як відвідувачів, так і персонал від поширення інфекцій. Так, наприклад, компанія Fozzy Group озвучила заяву, в якій деталізувала введені додаткові санітарно-гігієнічні правила. Зокрема, компанія посилила частоту обробки дезінфікуючими засобами поверхонь, які відносяться до «гарячих зон»: каси, ручки візків, продуктові кошики, вітрини, дверні ручки і т. д., і забезпечила своїх співробітників необхідною кількістю дезінфектантів для регулярної обробки рук.
Як було зазначено, керівництво Fozzy Group контролює стан здоров'я працівників: при наявності яких-небудь ознак захворювання (підвищена температура, кашель, утруднене дихання і т. д.) співробітники направляються додому з рекомендацією звернутися до лікаря. Також заборонено приходити на робоче місце в разі відчуття будь-яких ознак нездужання.
Торгова мережа «Епіцентр» забезпечує у своїх магазинах наявність і продаж захисних масок, антисептиків, побутових засобів дезінфекції, спиртовмісних коштів і базових продуктів харчування. «Вводимо суворі європейські стандарти санітарно-гігієнічного контролю безпеки покупців. Ми працюємо по практиці європейських країн, де торговельно-господарські магазини забезпечують населення товарами першої необхідності! У той же час регулюємо кількість відвідувачів у відповідності з встановленими обмеженнями», - запевняють у компанії. При цьому рітейлер нарощує постачання стратегічних груп товарів, щоб уникнути дефіциту і паніки.
Щодо протиепідемічних дій в самих ТЦ, в компанії відзначають, що кожні три години в магазинах проводиться вологе прибирання спецзасобами. Здійснюється додаткова санітарна обробка обладнання, з яким контактують покупці. Встановлені засоби для дезінфекції рук в торгових відділах, прикассовых зонах, приміщеннях для персоналу і санвузлах. Щоночі проводиться кварцування приміщень, де в робочий час знаходиться велика кількість людей. На вході в магазин проводиться температурний контроль відвідувачів, а персонал забезпечується засобами захисту. Також компанія зберегла всі соціальні гарантії для працівників.
Щоб знизити ризики передачі COVID-10 і посилити рівень захисту здоров'я відвідувачів та персоналу, у перший день дії карантину в Україні в мережах Novus ввели особливі заходи: здійснюється постійний контроль стану здоров'я працівників, введено посилений режим дезінфекції всіх робочих поверхонь і всього устаткування (санітарна обробка проводиться, як мінімум, кожні дві години, встановлені санітарні станції при вході в магазин, промальовані яскраві жовті лінії для розмітки необхідної відстані від людини до людини).
Крім цього, в компанії відзначають, що на цьому тижні, після введення надзвичайної ситуації в Києві, зіткнулися з новим викликом, який значно ускладнює організацію роботи магазинів — це транспортування працівників на робочі місця. Щоб вирішити це питання в оперативному режимі Novus запустив 8 транспортних засобів, які доставляють співробітників на роботу. При цьому графіки змінюються і оновлюються майже кожен день, щоб максимально відповідати потребам персоналу. Також в компанії підтримали ініціативу і компенсують витрати для тих працівників, які мають власний транспорт і допомагають своїм колегам дістатися до місця роботи.
Як адаптуються до нових реалій дистриб'ютори
Як соціально відповідальний бізнес компанія «Бетта» не може стояти осторонь глобальних процесів, що відбуваються в усьому світі і в Україні. Компанія розуміє необхідність карантину для здоров'я українського населення. Враховуючи всі рекомендації органів влади, в компанії «Бетта» введено також ряд необхідних заходів:
- Всі співробітники отримали детальну інформацію про симптоми коронавіруса, способи самозахисту, рекомендації щодо самоізоляції тощо.
- Велика частина наших офісних співробітників працює дистанційно.
- При необхідності співробітники на службових авто доставляють своїх колег в офіс.
- Служба логістики продовжує працювати в штатному режимі, замовлення обробляються і здійснюється доставка товару.
- Співробітники, відповідальні за доставку товару, оснащені дезінфекторами, захисними масками, рукавичками. Всі без винятку проходять первинний огляд і не допускаються до роботи в разі погіршення самопочуття.
- Значно посилені заходи дезінфекції в приміщеннях офісу та складу.
Отже, на сьогоднішній день головний виклик для всіх постачальників - це перестроювання ланцюжка поставок таким чином, щоб забезпечити безперебійний процес доставки товарів. В умовах, коли карантинні заходи стають більш жорсткими, закрито залізничне та авіасполучення, встановлюють блок-пости на в'їздах/виїздах з міст, дистриб'ютори несуть високу відповідальність за якість логістичних процесів. А пріоритетом рітейлерів є забезпечення роботи магазинів і логістики навіть в таких непростих умовах.
Бізнес-поради
Співзасновник шведського проекту DYP-Develop Your Business Ігор Гут дає дає наступні рекомендації бізнесам в нелегкі часи:
- Усвідомте, що карантин так швидко не закінчиться, все тільки починається.
- Змоделюйте найгірший сценарій.
- Протестуйте 100% роботу офісу дистанційно. І впроваджуйте.
- Персонал. Це болюче питання, але слід пам'ятати, що не варто «розкидатися» людьми. Підтримайте співробітників та їх родини. Саме зараз і проявляються справжні цінності компанії.
- Постачання товару. Ризик закриття комерційних перевезень є, але він маленький. Зараз ви можете відчути тимчасове зростання продажів в товарах тривалого використання із-за падіння гривні. Зробіть резерв по хітам, але терміново позбавляйтеся від неліквіду. Зараз гроші важливіше. Подумайте самі, які є ризики саме у вашому секторі.
- Витрати. Отсекайте все зайве, другорядне. Це хороший привід «почистити» бізнес. Але обережно з ключовими клієнтами, ключовими співробітниками і ключовими постачальниками. Це спільна біда - тримайтеся один одного в ядрі вашого бізнесу.
- Стратегія. Подивіться на плани в довгостроковому періоді (хоча б один-два роки). Іноді немає часу прогнозувати, попрацювати над майбутнім. І зараз у вас і у вашої команди з'явився час подумати, вивчити ринки, підтягнути компетенції. Я рекомендую звернути увагу на конкурентоспроможність. Ті, хто пройде це випробування, будуть дуже крутими конкурентами. Готуйтеся.
Насамперед перед українським бізнесом зараз стоїть багато складних завдань, і головне - не панікувати, не вдаватися до необдуманих рішень і забезпечити максимально можливе функціонування бізнес-процесів.
В умовах нестабільної економічної ситуації, безпрецедентних заходів безпеки на державному рівні, ми несемо відповідальність не тільки за виконання домовленостей з партнерами, але й громадянську відповідальність перед кінцевими споживачами. Тому ми повинні зробити все від нас залежне, щоб полиці в супермаркетах не буди порожніми, щоб кожен українець зміг придбає необхідні йому речі і не допустити спекуляції на товари першої необхідності.
Ми бажаємо здоров'я і спокою кожному!