У чому стратегія успіху сервісу доставки Glovo
- Фото:
- Економічна Правда
Завдяки чому стартап з Барселони Glovo захоплює ринок за ринком, у тому числі й український.
У світі Glovo більш відомий як один з найпопулярніших іспанських стартапів, який досяг успіху на досить зрозумілій, майже традиційній бізнес-ідеї, яку трохи проапгрейдили за допомогою технологій. Портал Investory News зібрав коротку історію компанії. Редакція RAU публікує доповнену версію матеріалу.
Досвід і амбіції
Для Glovo все почалося в 2015 році, коли Сача Михауд і Оскар Пиерре запустили стартап в Барселоні. На той момент обидва засновника вже були досвідченими бізнесменами. Наприклад, Сача Михауд до цього часу заснував кілька успішних діджитал-компаній, в тому числі відомі на світовому ринку Latinred і Inlander Communications. А Оскар Пиерре на той момент мав досвід запуску стартапів FUO Concept і Zikkomo. Згодом до команди приєдналися не менш досвідчені засновники онлайн-барахолки Wallapop та інших проектів Жерар Оливі і Мігель Виченте.
Молода компанія виходила на ринок з простою та зрозумілою концепцією: доставимо вам що завгодно і звідки завгодно за 60 хвилин.
«Ми хочемо зробити будь-який магазин, ресторан або продукт у вашому місті доступним негайно, за низькою ціною, 24 години на добу, сім днів на тиждень», — стверджував в одному з перших інтерв'ю Сача Михауд.
Для цього Glovo перетворив свій додаток для смартфона своєрідний маркетплейс, де зібрані партнерські ресторани та торгові точки, з яких можна замовити їжу, продукти і товари з супермаркетів, ліки, одяг і багато інших речей. І саме доставка з кафе і ресторанів майже відразу стала популярною опцією і залишається такою досі.
Можливості Glovo обмежуються лише законом і габарити упаковки, адже кур'єри користуються тільки велосипедами, мотоциклами, скутерами, легковими автомобілями або громадським транспортом. Якщо не брати до уваги технічну частину, бізнес-модель стартапу теж дуже проста. Покупець робить замовлення через додаток, кур'єр гловер забирає його і швидко доставляє за адресою. Виконувати обіцянку про 60 хвилинах вдається завдяки кільком чинникам.
По-перше, сервіс створює широку мережу своїх партнерів і торгових точок, дозволяє оптимізувати процеси. По-друге, в Glovo набирають велику кількість кур'єрів, що теж сприяє прискоренню роботи. І, звичайно, IT-система сервісу постійно вдосконалюється, підлаштовується під локальні особливості кожного міста або країни, щоб максимально удосконалити логістику. За рахунок цього, як підкреслюють у компанії, у регіонах, де вона працює півроку і більше, середнє час доставки замовлення становить 35-45 хвилин.
Коли стартап тільки запустився, доставка одного замовлення коштувала 5,5 євро, при цьому гловер отримував 70-80% від цієї суми, а решту — компанія.
З часом цифри стали відрізнятися від міста до міста і від країни до країни. Наприклад, зараз на найбільшому для Glovo іспанському ринку вартість доставки варіюється від 1,9 до 3 євро, в Україні — від 20 до 60 грн. Однак основний принцип залишився незмінним: ресторани і магазини отримують виручку, покупці — товар, кур'єри — заробіток, а Glovo — свій відсоток за посередництво і сервіс.
Варто відзначити, що приблизно в один час з Glovo на іспанському ринку почали працювати дуже схожі стартапи, наприклад, iKiora, Comprea і Veinticuatrosiete. Більш того, на світовому рівні теж були свої лідери, такі як американський сервіс доставки Postmates і британський Jinn. Втім, не виключено, що успіху Glovo значною мірою сприяли глобальні амбіції. Як зазначав Сача Михауд, засновники завжди розглядали свій проект як глобальну компанію. Зокрема, незважаючи на те, що сервіс починав роботу в Іспанії, англійська мова стала для програми основним з перших днів роботи.
Як би там не було, стартап швидко помітили інвестори. За даними Crunchbase, всього Glovo отримав 152,1 млн євро інвестицій за шість раундів.
Першими, хто повірив в компанію, були троє бізнес-ангелів, які у березні 2015 року вклали в неї 140 000 євро. У тому ж році команда отримала ще 2 млн євро венчурних інвестицій, а вже в березні 2016-го Glovo поглинув свого потенційного конкурента — молодий міланський сервіс доставки Foodinho.
У вересні 2017 року в рамках раунду В стартап отримав ще 30 млн євро від групи інвесторів, серед яких були японський e-commerce-гігант Rakuten і венчурний фонд Cathay Innovation. Останній і поки рекордний для Glovo раунд інвестування завершився в липні 2018 року отриманням ще 115 млн євро від Rakuten, Cathay Innovation, європейського ресторанного оператора AmRest і декількох інших інвесторів. Після цього ринкова вартість стартапу за оцінками іспанських ЗМІ зросла до 300 млн євро.
В Україну слідом за Über і Taxify
Масштабування Glovo почалося з рідної Іспанії, перекинулося на сусідні південноєвропейські країни, далі на Латинську Америку, Європу, Близький Схід, Африку. Зараз стартап присутня більш ніж в 20 країнах світу. При цьому компанія освоює і розвинені ринки ЄС, і екзотичні напрямки начебто Домініканської Республіки або Марокко. Але, незалежно від регіону, захоплення нових ринків відбувається за однією схемою «концентричних кіл». Тобто, спочатку Glovo освоює одне місто, налагоджує там всі процеси, а потім розширює свій вплив, запускаючи сервіс на нових територіях.
Офіційний запуск Glovo в Україні відбувся в жовтні 2018 року. За традицією, компанія почала з центральних районів Києва.
Як зазначав в інтерв'ю українським ЗМІ директор з регіонального розвитку Glovo Статут Арагваль, до виходу на український ринок стартап підштовхнуло активний розвиток служб таксі Uber, Taxify, Uklon, фактична відсутність прямих конкурентів і велика аудиторія потенційних клієнтів. Компанія націлена на молодих мешканців великих міст, які працюють в офісах, а також на бізнес, що не має власних служб доставки.
В кінці грудня 2018-го сервіс Glovo оголосив про кооперацію з міжнародною мережею ресторанів швидкого харчування mcdonald's. Власне, обидві компанії мають досвід подібної співпраці в інших країнах, тому такий крок був виправданий.
За місяць до списку партнерів Glovo приєдналася українська мережа Salateira — для початку кооперационную доставку запустили для Оболонського, Подільського та Шевченківського районів. Крім того, іспанська компанія має партнерство з багатьма іншими столичними кафе і ресторанами, національними мережами супермаркетів, аптеками і т. д. При цьому вже за перший рік роботи Glovo вдалося запустити сервіс доставки їжі в столиці і ще десяти містах України.
Одним із своїх головних конкурентних переваг в Україні Glovo вважає універсальність, можливість замовити майже все через єдиний сервіс та гарантовано отримати швидку доставку.
Як зазначав менеджер по запуску нових ринків Glovo Рамі Ель-Рефаю, відразу після старту роботи в Києві іспанська стартап не мав прямих конкурентів в Україні.
Втім, схоже, що ситуація швидко змінилася. В кінці січня 2019-го почалася активність сервісу доставки від Uber — Uber Eats. Чутки про його запуск в Україні ходили ще з лютого попереднього року, але старт кілька разів відкладали.
Вже на початку 2019 року підрозділ Über нарешті отримала керівника, а через кілька тижнів і оголосило про набір кур'єрів на мотоциклах, велосипедах і авто. У лютому минулого року сервіс офіційно оголосив про початок роботи в Києві. На початку до Über Eats вже були підключені близько 200 партнерських ресторанів.
Інший міжнародний гравець — компанія Menu Group, яка представлена в Вірменії, Грузії та Білорусі, запустила службу доставки в Україну у жовтні 2019-го. З тих пір компанія значно розширила свою присутність, а з початком в країні карантину почала підключати ресторани на доставку за 6-12 годин.
Активно розвиваються в Україні і локальні гравці. Навесні 2018 року в Дніпрі був створений сервіс доставки їжі з ресторанів Raketa, який згодом розширив свою роботу на інші міста-мільйонники: Київ, Харків та Одесу. Раніше в компанії заявляли, що в 2020 році сервіс має намір зайти ще 15 міст, після чого почнеться покриття усіх українських міст з населенням понад 200 000.
Тому, принаймні в ресторанному сервісі швидким іспанцям є з ким позмагатися. Щоб посилити свої позиції в цьому сегменті, зовсім недавно Glovo запустила в роботу свою першу «хмарну кухню» в Україні, першими партнерами якої стали закладу Kitaika, 3B Café, Torisho, Menya Musashi, мережі Berliner Döner і Foodz Ukraine.
Модель «хмарна кухня» передбачає відкриття спеціальних кухонних приміщень, доступні тільки для кухарів, ресторанного персоналу і кур'єрів Glovo. Тобто така кухня закрита для жителів міста і створена для приготування страв виключно для користувачів сервісу доставки.
У Glovo така модель отримала назву «Cook Room». Їх відкриття Glovo почала з Барселони в 2018 році, а сьогодні вони також успішно функціонують в Мадриді, Буенос-Айресі, Лімі, Мілані і Сантьяго де Чилі.
Формат «Cook Room» покликаний вирішити ряд завдань. У компанії запевняють, що в непростий період для українського ресторанного бізнесу — це вдала опція, яка дозволить установам переналаштувати процес роботи, забезпечити завантаженість кухні і розширити мережу доставок. У підсумку, це дасть можливість зберегти бізнес, робочі місця і клієнтів в умовах наростаючої кризи.