Опубліковано

Андрій Курський, CEO Zakaz.ua: У квітні кількість замовлень зросла майже на 75%

Теги:
інтернет-магазин
Zakaz.ua
Фото:
RAU

Під час карантину в Україні і в світі різко збільшився попит на доставку їжі. До відповідних сервісів підключається все більше рітейлерів і ресторанів, а самі гравці ринку доставки збільшують кількість кур’єрів і вдосконалюють роботу своїх додатків.

Видання The Page розпитало генерального директора сервісу доставки продуктів харчування Zakaz.ua Андрія Курського про те, як змінилася робота компанії під час карантину, про її прибутки, інвесторів, а також про те, що чекає на ринок у найближчі п’ять років.

— Як з’явився Zakaz.ua і чому ви вирішили розпочати проект?

— Проект стартував у 2010 році. Тоді група програмістів-ентузіастів створила ІТ-продукт для онлайн-продажу товарів торговельними мережами. На той момент e-commerce існував в нішах побутової техніки, косметики, книг, але не продуктів.

Спочатку торгові мережі не виявляли особливої зацікавленості, бо звикли працювати у традиційному офлайн-форматі й торгувати продуктами в інтернеті було для них чимось новим. Тому в 2014-2015 роках компанія почала заявляти про себе, зокрема як операційна. Ми вже могли збирати товари на полицях у магазині й доставляти їх кінцевому споживачеві.

Першими нашими партнерами були Novus, «Фуршет» і навіть ринок «Столичний», який знаходиться на Кільцевій дорозі, пізніше приєдналися МЕТRO, «Ашан», «МегаМаркет» і «Таврія В». Сьогодні Zakaz.ua працює з шістьма ритейл-партнерами у 8 містах України: Київ, Харків, Одеса, Львів, Дніпро, Запоріжжя, Вінниця і Житомир. Від співпраці зі «Столичним» ми відмовилися через мінливі ціни та відсутність чеків.

— Як працює сервіс?

— У нас є два основні джерела доходів. Перший — це комісія від ритейлерів за те, що ми як гуртовий покупець беремо в них харчі та інші товари повсякденного попиту. Другий — це вартість доставки, яку сплачує клієнт. Зараз у Києві вона становить 69 гривень для замовлень вагою до 40 кг. Якщо вага більше, передбачена доплата, згідно з тарифами.

Для того щоб забезпечити роботу бізнес-процесів, передусім, потрібне бажання торгових мереж. У партнера повинна бути можливість надати нам у користування зону на своїх торгових площах. Адже ми не тільки збираємо товар з полиць магазину, але й розміщуємо там наше обладнання, маємо окремі касові зони та інше. Своїх складів у нас немає.

Щодо доставки — усі наші кур’єри доставляють товари клієнтам на особистому транспорті. У компанії є певні вимоги до тоннажності машини, при цьому ми покриваємо вартість палива і амортизацію.

— Наскільки це було важко організувати?

— Найскладніше завдання — домовитися і продати сервіс. Але з кожною новою мережею у нас все менше і менше проблем. І зараз бажаючих приєднатися до нас навіть більше, ніж ми це можемо зробити одночасно.

— Що відбувається на ринку останнім часом? Чи зросла у вас кількість замовлень?

— Після початку карантину попит зріс багаторазово. Ми спостерігаємо це в усіх містах, в яких працюємо, проте особливо високим він є в містах-мільйонниках. У квітні кількість замовлень зросла на 74,5% у порівнянні з докарантинним періодом. Увесь цей час ми нарощували наші операційні можливості, набирали нових збирачів і кур’єрів, а також збільшували сервісні потужності.

У квітні кількість замовлень зросла на 74,5% у порівнянні з докарантинним періодом.

Ми сподіваємося, що після завершення карантину попит істотно не впаде, бо люди оцінять переваги онлайн-замовлення продуктів і користуватимуться послугами й надалі.

— Як змінилися умови праці після початку карантину і кризи загалом?

— Насамперед, ми відправили програмістів (близько 40 осіб) працювати віддалено. Щодо кур’єрів, то після оголошення карантину ми забезпечили всіх співробітників медичними масками, дезінфекторами, рукавичками. Ми ведемо журнали здоров’я й фіксуємо температуру тих кур’єрів, які виходять на зміну.

Заробітну плату в умовах карантину ми не змінювали.

— Zakaz.ua приносить прибуток зараз?

— Проєкт не є прибутковим — тих грошей, які ми заробляємо, не вистачає для розвитку проєкту. Ми отримуємо інвестиції для цього від зовнішніх інвесторів, зокрема від інвестиційного фонду CIG.

Варто також зазначити, що наша компанія націлена на зростання капіталізації і зараз ми, передусім, інвестуємо в IT-продукт і в усі операційні процеси. За нашими оцінками, ми повинні вийти в операційний нуль у середньостроковій перспективі.

— Чому цього й досі не сталося?

- Якийсь період часу Zakaz.ua працював власним коштом, але це не дозволяло нам розвиватися. Цей бізнес може окупатися лише на ефекті масштабу, тому поточний розвиток є можливим лише завдяки зовнішнім вливанням.

— Якийсь період часу Zakaz.ua працював власним коштом, але це не дозволяло нам розвиватися. Цей бізнес може окупатися лише на ефекті масштабу, тому поточний розвиток є можливим лише завдяки зовнішнім вливанням.

— Якою ви бачите вашу компанію через рік-два? Чи маєте ви довгострокову мету?

— Як ми бачимо, в усьому світі онлайн-бізнес дуже швидко розвивається. Проте в Україні частка онлайн фуд-ритейлу менше за 1%, а загальна частка e-commerce становить близько 5-6% (у розвинутих країнах цей показник 25-30%). Тобто нам є ще куди рости, і на ринку достатньо ніш, які можна зайняти.

— Якими є переваги вашого сервісу?

— У нас зручний сайт і власний мобільний застосунок, скориставшись яким можна в лічені кліки зробити замовлення. Ви отримуєте товари за тими ж цінами, які є в супермаркетах. Тобто вам не потрібно самому йти до магазину, стояти в черзі й нести додому важкі пакети.

Варто також зазначити, що ми здійснюємо доставку протягом трьох годин.

— Які проблеми ще існують, котрі потрібно вирішити, щоб розвиватися швидше і краще?

— Нам доведеться перебудовувати операційну модель роботи разом з нашими ритейл-партнерами. Зараз ритейлери привозять товари до своїх супермаркетів, розкладають їх на полицях, а наші збирачі, як звичайні покупці, їх забирають. Потім співробітники Zakaz.ua пробивають ці товари на касі й везуть клієнту. Це не найоптимальніша модель. Тому добре було б працювати з якихось розподільних центрів або darkstore, де спеціально під нас було б палетне викладення і ми б не перетиналися з клієнтами. Це дозволило б нам оптимізувати нашу операційну модель, відповідно, скоротити витрати наші та ритейлерів.

— Припустимо, що хтось вирішив торгувати одягом українського виробництва чи іншим товаром. Що ви порекомендували б людині, яка теж хоче торгувати в інтернеті?

— Очевидно, треба любити цей бізнес і своїх клієнтів. Коли ти чимось займаєшся з любов’ю, то в тебе це обов’язково вийде. Не важливо, чим торгувати: одягом, книгами, харчовими продуктами. Головне, щоб твій бізнес приносив радість і користь суспільству. Потенціал в Україні для цього, безумовно, є.

Варто також зазначити, що зараз гарний час для того, щоб почати онлайн-торгівлю. Усі, хто сидить зараз по домівках, тією чи іншою мірою користуються онлайн-бізнесом.

— Чи настане час, коли люди здійснюватимуть покупки виключно онлайн?

— Можливо, ми доживемо до тих часів, коли частка онлайну значно переважатиме над часткою традиційної торгівлі. Це піде на користь містам. Зараз один наш кур’єр доставляє продукти 10-15 клієнтам. Якби не наш кур’єр, то ці люди виїхали б зі своїх будинків на таксі, на особистому чи громадському транспорті й поїхали б до супермаркетів. Тобто ми полегшуємо міський трафік.

— Як вважаєте, наскільки зросте ринок доставки і ваш сегмент у наступні п’ять років?

— Я не хочу давати довгострокові прогнози. Але можу припустити, що зростання буде багатократним. За останній рік ми зросли вдвічі, а щодо нашого сегмента, то у п’ятирічній перспективі він зросте у 5-10 разів.