Борис Марков: як буде змінюватися "АТБ-Маркет"
- Фото:
- Корпорація АТБ
Генеральний директор і голова ради директорів корпорації АТБ Борис Марков розповів, як і з якою метою найбільший рітейлер країни змінює свої магазини.
На ці теми Марков говорив у черговому випуску відеопроекту «Інтерв’ю з топом», який був присвячений форматам магазинів в продуктовому ритейлі та впровадженню нових сервісів в торговельній мережі АТБ-Маркет:
«З моєї точки зору питання формату з одного боку дуже умовне, а з іншого — дуже динамічне. Ті класичні формати, з яких ми брали приклад ще 10 років тому (Aldi та Lidl), сильно змінилися, а темпи і обсяги їх трансформації просто вражають. Мережі Aldi та Lidl вважалися еталоном дисконтно-орієнтованої торгівлі, і фактично сформували формат дискаунтера. Це формат з певною площею (від 700 до 1000 кв. м), з обмеженим асортиментом і жорсткою дисконтно-орієнтованою ціновою політикою. Незважаючи на те, що ці компанії були яскравим прикладом сталості та незмінності, в останні 2-3 роки ми можемо спостерігати у них стрімкі, тотальні зміни в усіх напрямках.
Історично торговельна мережа АТБ об’єднувала магазини з торговою площею від 200 до 1100 кв. м. Очевидно, що подібні різнопланові магазини не могли існувати в одному форматі, навіть незважаючи на єдиний бренд, загальне цінове позиціонування і уніфіковане ціноутворення. Тому останні 3-5 років ми ведемо дискусію щодо двох ключових питань: «Хто ми?» і «Куди ми йдемо?»
В кінці 2016 року ми зважилися на перший експеримент — переформатування, чи скоріше рестайлінг, великого магазину в Дніпрі площею близько 700 кв. м. В результаті рестайлінгу в так званий «чорний» АТБ магазин не змінив торгову площу, але кардинально змінився з точки зору сприйняття, сучасності, технологій і обладнання, що в ньому використовуються. Тепер таких магазинів у нашій мережі вже близько третини. Практично всі нові торговельні об’єкти відкриваються в цьому підформаті.
Наступний експеримент ми провели в середині 2018 року. Він був пов’язаний зі спробою ідентифікації та диференціації відносно невеликих магазинів. Перший такий об’єкт з робочою назвою АТБ Express відкрився в Запоріжжі. Він був реалізований в сіро-зеленій колірній гамі, відрізнявся низкою сервісів, візуальним сприйняттям, але не мав якихось істотних відмінностей в асортименті та абсолютно не відрізнявся з точки зору ціноутворення.
Наш крайній пілот — так звані арочні магазини — реалізується протягом останнього півроку. Перша торговельна точка цього підформату відкрилася в кінці минулого року, а ще один такий магазин почав працювати в Дніпрі. Споживачі оцінюють цей формат як дуже інноваційний та комфортний. В принципі, для нас цього достатньо, щоб він мав право на життя. Але нам все ще треба визначитися: як, де і в якому вигляді ми будемо його використовувати.
Наступні кроки, які ми плануємо реалізовувати — остаточно визначитися з магазинами середнього формату, сфокусувати їх, прийняти необхідні рішення щодо асортиментної матриці, рівнів сервісу і торгових націнок. Зараз обговорюємо і опрацьовуємо додаткові нестандартні підформати. Думаю, вони стануть приємним сюрпризом для наших споживачів, і неприємним — для наших конкурентів. Це будуть кардинальні зміни у порівнянні з тим, що у нас є зараз.
Вартість реформату «синіх» магазинів у «чорні» сильно залежить від конструктиву приміщення. Істотно відрізняється вартість в окремо розташованих об’єктах, прибудованих, чи тих, що знаходяться в торговельних центрах. Реконструкція одного квадратного метра об’єкта, вбудованого в торговельний центр або в нежитлові приміщення, коштує приблизно 12 000-13 000 грн. А вартість реконструкції окремо розташованих магазинів знаходиться в діапазоні 16 000-17 000 грн. Це без заміни обладнання — тільки ремонт, реновація та інженерні рішення.
Що стосується зростання ефективності оновлених магазинів, то на це питання немає однозначної відповіді. Все сильно залежить від параметрів реконструкції, зміни площі, локації та конкурентного середовища. У нашому випадку діапазон зростання магазинів після рестайлінгу знаходився в межах від 10% до 100%. Найбільші цифри зростання досягаються рідко і, як правило, пов’язані з фактичною перебудовою та істотним розширенням магазину, коли з маленької точки виходить повноцінний маркет з великою парковкою і додатковими сервісами".