Опубліковано

Від лідерства до банкротства? Чому "Фуршет" стрімко втратив позиції на українському ринку рітейлу

Теги:
Фуршет
FMCG
Фото:
theverge.com

Мережа супермаркетів "Фуршет", яку заснував Ігор Баленко, почала 2021 рік на мінорній ноті.

18 січня Господарський суд Дніпропетровської області розпочав процедуру банкрутства дочірнього підприємства Рітейл Центр, який володіє мережею «Фуршет», написав профільний сайт Retailers. Всього через два дні компанії-постачальники мережі отримали листи: разом з початком процедури банкрутства суд ввів мораторій на всі виплати кредиторам. Іншими словами, поки йде процес, компанія може не платити їм за товари і послуги. Всі претензії Рітейл Центр приймає до 16 лютого.

Приводом для початку процедури банкрутства став позов від фінансової компанії Фінворк. Рітейл Центр заборгував їй понад 7,8 млн грн.

Що це означає для одного з піонерів українського продуктового рітейлу?

Шлях нагору й назад

Перший супермаркет «Фуршет» відкрився в 1998-му в Києві на Подолі. Довгий час був лідером столичного ринку з найширшим асортиментом товарів на одиницю площі, розповідає експерт з рітейлу Олександр Ланецький.

"У магазині, площею 4000 кв м могло бути до 60 000 товарів. Уявіть, тільки чаю — 100 видів", — згадує Ланецький.

У 2006-му мережа вже складалася з 66 магазинів, туди ж входили супермаркет-ресторан «Гурман-Фуршет», власні мʼясопереробні, пельменні, кондитерські, кулінарні, рибні виробництва та пекарні.

"Ситі нульові" закінчилися світовою фінансовою кризою 2008-2009 років. Прямий наслідок — девальвація гривні — вдарила по рітейлерам, які розвивалися за рахунок кредитів. Навантаження зросло, а вільних грошей для розвитку мережі не було, розповідає керівник департаменту стратегічного консалтингу UTG Костянтин Олійник.

Це і стало першим і головним ударом для мережі, особливо на тлі посилення конкурентів. Набирав обертів Сільпо Володимира Костельмана, підбирався до лідерів — Фуршету, Сільпо і Metro — дискаунтер АТБ.

Ситуацію погіршували помилки менеджменту. Серед них Ланецький називає неефективну логістику. Половину обороту і 70-80% прибутку давали столичні магазини, супермаркети в регіонах були нерентабельні.

Ще один прорахунок — неграмотна розстановка товарів в магазинах. "На ринку всі знають, щоб увійти в мережу, потрібно заплатити, грубо кажучи, дати хабар, — розповідає Ланецький. — Швидше за все, менеджери Фуршету брали гроші і ставили на полицю всіх підряд. Але товари не продавалися, а це — заморожені гроші".

Роздутий штат співробітників і незатребуваний цілодобовий режим роботи не поліпшує становище, згадує Ланецький.

Але Фуршет не втрачав надії поправити ситуацію. У тому ж 2007 році компанія уклала угоду з французьким гігантом Ашан. Баленко передав іноземній групі 20% компанії, а Фуршет і особисто Баленко отримали в Ашан Україна Гіпермаркет — 19% і 15% відповідно.

Однією з умов угоди також було обмеження взаємної конкуренції. Фуршет зобовʼязався працювати тільки в форматі супермаркету, а Ашан — не відкривати магазини менше певної площі. Спільно планувалося створити два підприємства: «Ашан Україна Гіпермаркет» — для розвитку мережі гіпермаркетів і «Іммошан Україна» — для будівництва і управління торговельно-розважальними центрами.

Здавалося, справи пішли на лад, Фуршет розширювався, і вже до 2013 року мережа налічувала 117 магазинів. Але надовго партнерів не вистачило. Через шість років вони розійшлися — Ашан продав частину акцій мережі "Фуршет".

Після цього менеджмент Фуршету просто чекав кращих часів і майже не займався розвитком бізнесу, говорить Ланецький.

Чому так?

Перш за все, через борги, які тягнулися з 2008-2009 років. Спроба провести ребрендинг — змінити логотип в формі трикутника і фірмовий стиль — не допомогла. Самі супермаркети морально старіли — за останні два роки компанія модернізувала лише кілька магазинів мережі, це не могло не відштовхнути покупців, говорить директор компанії GT Partners Ukraine Ігор Гугля.

"У Фуршету немає чіткого позиціонування, — ділиться топ-менеджер одного з великих рітейлерів на правах анонімності. — Але є пряма конкуренція в локаціях з більш сильними гравцями".

Як результат, останні кілька років мережа «Фуршет» постійно скорочувала площі магазинів, здаючи вільні квадратні метри в суборенду. У 2019 року в компанії вирішили закрити 20% магазинів, розповідав Баленко НВ.

Всього з 2016 року мережа скоротилася з 81 до 39 точок, наводить цифри Гугля.

Це дуже небагато в порівнянні з конкурентами. За минулий рік Fozzy Group відкрила 59 магазинів (по 18 Сільпо і Thrash! Плюс 23 Фори), за цей же час АТБ наростив мережу на 127 точок до рекордних 1201 магазинів.

У 2020-му на місці першого магазину «Фуршет» на вулиці Ярославській відкрився супермаркет "Сільпо".

"Щоб залишатися на ринку — не можна стояти на місці", — резюмує колишній гендиректор Фуршету Євген Кулинич.

За показником виручки, Фуршет останній раз входив в ТОП-10 продовольчих рітейлерів в 2017, випливає з даних GT Partners. Тоді оборот компанії становив 4,1 млрд грн на рік. За три роки він скоротився приблизно на 20%. У 2019 році компанія зайняла 16 місце в списку продрітейлерів з виручкою в 3,3 млрд грн. У лідера АТБ — понад 100 млрд грн.

Фінансові труднощі супроводжувалися відтоком керівних кадрів з центрального офісу до конкурентам, додає Гугля.

Конкуренти і постачальники

Що означає для ринку можливий відхід Фуршету? Думки галузевих експертів розділилися.

Якщо мережа піде з ринку, це призведе до недосконалої конкуренції, в якій домінуватиме вкрай мала кількість гравців, вважає Костянтин Олійник з UTG.

Зникнення Фуршету викличе перестановку на ринку, погоджується і топ-менеджер одного з лідерів продовольчого рітейлу. Судячи з формату мережі, інтерес до викупу (можливо частинами) може бути у кількох конкурентів, таких як Сільпо, Новус, Варус, Ашан, говорить співрозмовник LIGA.net.

Колишній CEO Фуршету Євген Кулинич в цьому сумнівається: "Купувати у Фуршету практично нічого, все приміщення бралися в оренду".

"Купити можна хіба що пакет договорів оренди", — доповнює Ланецький.

У національному масштабі можливий відхід Фуршету не призведе до якихось глобальних змін на ринку, вважає директор GT Partners Ukraine Ігор Гугля.

"Нічого серйозного не станеться. Просто не той масштаб вже", — погоджується екс-CEO Фуршету Євген Кулинич.

У кого точно є привід для занепокоєння, так це у постачальників мережі. «Фуршет» заборгував їм десятки мільйонів гривень, зазначає Retailers. У їх числі — Глобал Спірітс Європа, НЕМИРИНЕЦЬКА харчовий комбінат, Житомирський мʼясокомбінат, Хмельницький обласний пивзавод, і багато інших.

Особливу активність у поверненні боргу проявляла компанія Таймфіш, яка вимагає з Рітейл Центру 1,4 млн грн. 18 січня вона безуспішно спробувала домогтися арешту цієї суми на будь-якому з рахунків боржника.

Представники Таймфіш в суді привели цікаві дані, які наштовхують на припущення: для власників процедура банкрутства не стала несподіванкою. Так, 10 грудня біля компанії змінився директор, 14 грудня — статутний капітал зменшився до 1000 грн, 30 грудня — змінилася адреса (з Ірпеня на Дніпро). До того ж у Рітейл Центру, за даними позивача, немає нерухомості і транспортних засобів. Заборгованості перед постачальниками, згідно з судовим реєстром, в Таймфіш оцінили приблизно в 50 млн грн.

Суди відмовили Таймфіш в арешті рахунків Рітейл Центру і приєднання в якості третьої особи до процедури банкрутства.

Може, це лише черговий етап реформи і з процедури банкрутства вийде оновлений «Фуршет», готовий до нових звершень?

Перевірити цю версію поки не вдалося. Засновник мережі Ігор Баленко до моменту публікації матеріалу не відповів на дзвінки та повідомлення журналістів LIGA.net.