Опубліковано

Великі успіхи малого формату: як магазини біля дому тіснять на ринку мережеві супермаркети

Теги:
FMCG
розвиток ритейлу
Фото:
rau.ua

Число міні-магазинів в Україні всього за рік збільшилася на третину – вони вже кинули виклик супермаркетам, відвойовуючи у них клієнтів.

Як пише журнал НВ, роль міні-магазинів формату «біля дому» серйозно посилилася разом з приходом в країну епідемії коронавіруса і небажанням українців з’являтися в громадських місцях. Покупці все частіше відправляються за продуктами не в ТРЦ і гіпермаркети, а в торгові точки, розташовані ближче до їхніх осель. RAU пропонує ознайомитися з основними тезами цього матеріалу.

Загальна картина

Навіть в коронакризовий 2020-й роздрібна торгівля зросла на 10,7%, переваливши через позначку в 1,2 трлн грн. Приблизно п’ята частина роздрібного обороту припадає на столицю. Хороший виторг помітний також в Дніпропетровській, Київській, Харківській, Одеській та Львівській областях. А за кількістю нових магазинів 2020 рік став рекордним: відкрилося 912 об’єктів, тоді як в 2019-му — 697. І більше половини з них припало на міні-маркети, площа яких не перевищує 200 кв. м. Саме по собі збільшення сегмента таких магазинчиків склало 30%.

За статистикою Euromonitor International, в Україні оборот магазинів біля дому виріс в минулому році на 14% — до 37,3 млрд грн. У супермаркетів аналогічний показник теж продемонстрував позитивну — на ті ж 14% — динаміку: з 297 до 340 млрд грн.

Попит на малі формати

За словами Віктор Павлова, засновника мережі магазинів UA Made і онлайн-маркетплейса локальних продуктів Foody, багато приміщень малого формату — приблизно на 60-120 кв. м — активно розбирають під магазини біля дому в жвавих місцях Києва, в тому числі і на перших поверхах великих житлових комплексів.

Цей ринок не такий висококонкурентний, як в сегменті гіпер- і супермаркетів. Чим успішно користується мережа КОЛО, перший магазин якої з’явився в травні 2017 року, а тепер відкрито вже 234 торгові точки в Києві та столичних передмістях, а також в Одесі. Тільки в минулому році відкрилися 117 точок.

Середня площа таких магазинів — близько 70 кв. м. У них збережений принцип самообслуговування, який використовують супермаркети, — прилавків немає, а покупець сам може взяти з полиці потрібний товар. У всіх точках клієнтам пропонують каву і випічку. Тут скромний асортимент: приблизно 1500-2500 SKU, проти 5000-7000 SKU в супермаркеті. Ціни як правило, трохи вище, ніж в гіпермаркетах. Але покупці миряться з цим, якщо немає часу на грунтовну закупівлю провізії в великих торгових центрах.

Сергій Войцеховський, співзасновник мережі магазинів біля дому КОЛО і член ради директорів управляючої компанії BGV Group Management, в якості орієнтира називає мережу Żabka, у якій на даний момент приблизно 7000 магазинів в Польщі — на порівнянному з Україною за кількістю населення ринку.

Хто ділить ринок

У схожому форматі (приміщення 90-200 кв. м) працює мережа маркетів ЛотОК, яка діє з 2011 року і налічує 104 об’єкта. Андрій Мінєєв, CEO ЛотОК зазначає, що вибуховий приріст популярності подібних торгових точок почався три роки тому і триває досі. Мережеві міні-магазини, користуючись своєю більшою ефективністю і системністю бізнесу, витісняють своїх прямих конкурентів — кіоски і дрібні приватні магазинчики.

Директор дослідницької компанії GT Partners Ukraine Ігор Гугля називає й інших операторів, які запускали малоформатні магазини, — Делві, VolWest Retail, Бадьорий, Близенько. За його словами, зростаюча інтенсивність робочого дня, дефіцит вільного часу, скорочення числа великих сімей, для яких були б виправдані масштабні закупівлі продуктів і, нарешті, дефіцит якісних майданчиків для великих магазинів спонукають рітейлерів переорієнтуватися на компактний формат.

Оборот роздрібної торгівлі в сегменті гіпермаркетів в Східній Європі, за даними Euromonitor International, скоротився за минулий рік майже на 3% — до $60,86 млрд. Україна рухається тим самим шляхом. Українці замість поїздок у великі торгові центри все більш схильні заощаджувати час і купувати все необхідне в міні-магазині.

Ціна питання

Як пояснює Андрій Жук, голова правління Асоціації рітейлерів України, запускати такі торгові точки простіше — витрати невеликі: відкриття магазинчика може обійтися в середньому в $100 000. І це з урахуванням оренди, ремонту, торгового обладнання та закупівлі товарів.

У мережі ЛотОК розповіли, що запуск одного об’єкта обходиться в 2-4 млн грн в залежності від наповнення полиць. Окупитися такий об’єкт, за словами Андрія Мінєєва, може за два-три роки.

Перспективність розвитку формату магазинів біля дому відзначили також у великих торгових мережах. У минулому році Novus взявся відкривати невеликі магазини під брендом Мі Маркет. Влітку пілотний проект компактних маркетів запустив Varus. Ашан в Україні рік тому запустив формат Ашан Pick Up Point — вже відкриті три таких магазинчика — з метою привернути нових клієнтів і розширити впізнаваність бренду.

Згідно з прогнозами Андрія Жука, в найближчі два-три роки буде спостерігатися сплеск відкриттів в даній перспективній ніші, перш за все у Львові, Харкові, Дніпрі, Одесі.