Українські гастротрадиції на полицях супермаркетів «Сільпо»
- Фото:
- All Retail
Сьогодні вже нікого не здивуєш наявністю в магазині імпортних товарів: шоколад, кава, макаронні вироби — пересічний покупець звик до цього достатку. А ось побачити в супермаркеті крафтовий сир або козяче молоко локального виробника — ще та рідкість для вітчизняного рітейлу. Для торгової мережі «Сільпо» таким унікальним проєктом стала «Лавка Традицій».
Ось уже 8 років ціла команда розвиває і поповнює полиці цих магазинів «фудами», нехарактерними для звичайного супермаркету.
Крім продукції в українському дусі (наприклад, бринзи), «Лавка Традицій» пропонує навіть кімчі made in Ukraine. Але це не тільки про їжу — це і food-фестивалі, і food-освіта, і натхнення естетикою ринку. Про плани, ідеї, цілі та коронавірусні труднощі «Лавки Традицій» в інтервʼю All Retail розповіла керівник цього проєкту Марина Булацька.
- Добрий день. Заглянемо в історію. Коли виник проєкт «Лавка Традицій» — в Інтернеті вже написано. А ось хто його автор? Адже була ж особа, яка згенерувала цю ідею? Хто це?
- «Лавка Традицій» — це досвід цілої команди. Це загальна ідея представників наших комерційного і маркетингового відділів, яку підтримали засновники мережі.
- Для Fozzy Group «Лавка Традицій» — це іміджевий або все-таки бізнес-проєкт? І в цілому, аналіз його ефективності проводиться окремо від аналізу всієї мережі «Сільпо» або в комплексі?
- «Лавка Традицій» — одна з експертиз і переваг «Сільпо», якиа стоїть поряд з власним імпортом, Le Silpo, фудхолами «Сільпо», власним виробництвом і т.д. Це ще один серйозний аргумент для наших Гостей вибирати нас, оскільки тут вони знайдуть кращі відібрані продукти від українських фермерів і крафтових виробників.
Ефективність проєкту, в першу чергу, ми вимірюємо в рамках показників самої «Лавки Традицій». При цьому, звичайно ж, аналізуємо частку «Лавки» в мережі «Сільпо».
- У скількох містах присутності мережі «Сільпо» сьогодні можна зустріти товари з «Лавки Традицій» ? Яка кількість виробників зараз беруть участь в цьому проєкті?
- «Лавка Традицій» є у всіх містах-мільйонниках і великих нових супермаркетах. У 65 магазинах ми в представлені в форматі shop-in-shop і ще в 39 обʼєктах — інтегровані в частину категорій. В цьому році, крім продуктової категорії, у нас додався non-food — колаборація з проєктом Made in Ukraine Юлії Савостіной.
Якщо говорити про кількість виробників, з якими ми працюємо, то зараз їх понад 150 по всій країні.
- Крафтовий продукт апріорі дорожче індустріального товару. Ви вже визначили для себе портрет свого споживача? Яка категорія людей частіше купує вироби з «Лавка Традицій»
- У «Лавці Традицій» для кожного гостя що-небудь та знайдеться: для когось базові продукти (сир, сметана, молоко, мʼясні продукти), а для когось комбуча, кімчі, хелсі-перекуси. Ядро аудиторії — це люди, для яких важливіша якість, ніж кількість. В їх кошику багато свіжих овочів і фруктів. Найчастіше, це люди, менш чутливі до фактора ціни. Ну, і, звичайно, ті, для кого ідеологічно важливо підтримувати локальне виробництво і малий бізнес.
- Питання, яке не особливо люблять рітейлери: нараховуєте Ви плату за вхід локального виробника в проєкт «Лавка Традицій» ?
- Ми розуміємо специфіку бізнесу наших виробників і складності, з якими вони стикаються, тому наші фінансові умови максимально лояльні. Ніяких платежів за вхід у нас немає.
- Назвіть 3 найбільш «оборотистих» позиції в загальному виторзі проєкту «Лавки Традицій»
- Наші незмінні лідери продажів — це сировʼялене сало в спеціях, яйця від курей вільного вигулу і ковбаса «Дрогобицька».
- Чи є в портфелі «Лавки Традицій» такі товари, які продаються по всій географії присутності проєкту?
- Так, такі продукти є: це сало, сировʼялені та копчені мʼясні позиції, кілька виробників заморозки та молочки.
- Як здійснюється логістична підтримка локальних господарств, що постачають свою продукцію в магазини «Сільпо» в рамках проєкту «Лавка Традицій» ? Адже зробити доставку обмеженої кількості, до того ж делікатного товару — справа недешева.
- Є два способи доставлення — логістика безпосередньо в магазини та логістика через розподільний центр. Іноді ми їх комбінуємо. Визначаємо найбільш підходящий спосіб разом з виробником і враховуємо ряд факторів: терміни придатності, кількість магазинів, категорію продукту тощо
- Знімання відеороликів про локальних виробників їжі, їх просування в соціальних мережах і на Вашому сайті — це все фінансовий тягар Fozzy Group?
- Це зовсім не тягар, адже наша мета — розвивати локальний продукт, будувати довіру до українських виробників. Безумовно, у нас є свій маркетинговий бюджет, а соцмережі — один з постійних каналів комунікації. Крім цього, ми організовуємо фестивалі локальної гастрономії True & Local, розвиваємо освітній проєкт «Фудпросвіта» для майбутніх і поточних food-підприємців, робимо туристичний проєкт «Агромандри» (виїзди на ферми до наших резидентів), знімаємо відеоролики про наших виробників і т.д.
Крім того, ми щорічно проводимо іміджеві рекламні кампанії з використанням охватних інструментів, в тому числі зовнішньої реклами, Діджитал просування.
Часто ми виступаємо своєрідним продюсером для виробників. Найчастіше, виробники знають все про те, як зробити смачний продукт, але не до кінця розуміють, як і кому його продати. Наша роль в цьому часто виходить за рамки традиційного рітейла і ми спільно розробляємо найманого, упаковування, етикетки та невеликі промо-кампанії.
- За яким принципом Ви обираєте свої супермаркети для реалізації товарів з «Лавки Традицій», а також для проведення фестивалю True & Local? Коли та в яких містах плануєте провести наступні подібні заходи?
- Є ряд критеріїв, за якими приймається рішення про те, чи буде «Лавка Традицій» в цьому магазині. До них відносяться площа торгового залу, рівень урбанізації, портрет потенційного гостя, планований виторг і т.д.
Фестиваль True & Local ми проводимо в великих магазинах Києва, Одеси, Львова і Дніпра. Що стосується наступних фестивалів — зараз складно загадувати, враховуючи карантинні реалії в країні.
- Які ключові способи пошуку нових локальних виробників для свого проєкту Ви залучаєте?
- Ми перебуваємо в перманентному пошуку нових виробників — шукаємо їх в Інтернеті, відвідуємо виставки і ярмарки, використовуємо «сарафанне радіо», знаходимо по дорозі до поточних резидентів і, звичайно ж, отримуємо входять пропозиції.
- Які ключові канали просування бренду «Лавка Традицій» Ви використовуєте?
- Наші основні канали — це комунікація в магазині та власні медіа. Як я вже говорила, раз на рік ми проводимо іміджеву кампанію з підключенням більш охватних інструментів — зовнішньої реклами, Діджитал просування. Для нас дуже важливі проєкти, які відбудовують наші цінності, і частіше вони говорять і популяризують нас більше, ніж реклама. Ми закохуємо людей в наших виробників і продукт через персональний контакт.
- Відомо, що на базі «Лавка Традицій» існує проєкт «Фудпросвіта», який надає починаючим food-підприємцям відповіді на актуальні питання та також прикладні знання. Наскільки ми знаємо, у Ваших планах було запустити онлайн-платформу «Фудпросвіти». Чи вдалося «оцифрувати» цей проєкт? Хто виступає тут в ролі спікерів, і скільки коштує участь у цій події?
- Так, «Фудпросвіта» — проєкт-гордість. Ми запустили його восени 2018 року. Програму складали таким чином, щоб зробити навчання не тільки надихаючим, але і прикладним. Спочатку проводили семестри в офлайні, а в кінці 2019 року зрозуміли, що обовʼязково додамо онлайн формат, оскільки охочих з інших міст багато, але не всі можуть приїжджати на вихідні до Києва. Тому рішення про додавання онлайн-курсу було прийнято ще до всіх подій цього року. Всю весну ми займалися оцифруванням контенту і влітку дебютували в онлайн форматі.
Спікери в «Фудпросвіті» — це експерти «Сільпо» — керівники департаментів та напрямків; викладачі ВНЗ: Києво-Могилянської Академії, КІМО; практики з індустрії — наприклад, в модулі маркетингу у нас викладають креативні директори, власники дизайн-студій, SMM-спеціалісти та резиденти «Лавки Традицій», вони готують матеріал у форматі особистих кейсів. Виступ виробників дуже надихає студентів, вони бачать в них себе і розуміють, що все можливо, якщо дійсно захотіти.
Ми дуже раді тому, що за півтора року існування проєкту частина випускників «Фудпросвіти» стали нашими резидентами. Пошук талановитих хлопців, можливість допомогти їм розібратися у важливих для них питаннях, поділитися прикладними знаннями і досвідом — для цього і замислювався цей проєкт.
Програма передбачає можливість пройти весь курс повністю (3700 грн) або вибрати якийсь певний модуль вартістю 800 грн.
- У квітні поточного року, під інвестиційною опікою «Лавки традиції» перебували проєкти «Яйо» сироварня «Чізарня». Чи стало відтоді у Вас більше таких «підопічних» ? Чи розглядаєте ще когось в ролі претендента?
- Інвестиційні проєкти — це завжди складно, комплексно і довго. Ставити їх на потік ми не плануємо, та й в цьому немає ніякого сенсу. Такі проєкти ми ініціюємо для продуктів, яких немає на ринку, але в яких є потреба і ми віримо в їх успіх. На цей момент в розробці таких проєктів немає. Зʼявиться нова потреба — будуть нові «підопічні».
- Чи є у Вас дефіцитні товарні категорії, тобто такі продукти, які Ви б хотіли впровадити в «Лавку Традицій», але поки не можете знайти гідних постачальників?
- Є деякі категорії, в яких працює не так багато виробників, що мають всі необхідні документи для роботи з нами. Дефіцитом я б це не назвала — швидше, реальність і специфіка невеликих виробників.
- Наступний рік обіцяє бути непростим. Які плани команди «Лавки Традицій» на 2021 рік?
- А хіба цей рік був простим? У наступному році, як і в цьому, ми плануємо збільшити кількість магазинів з продуктами «Лавки Традицій». Сподіваємося, що зможемо проводити фестивалі та збирати студентів в офлайні, повернемо колишні формати, які стало складно реалізовувати в цьому році. І, звичайно, продовжимо розвивати наші проєкти та знайомити українців зі смачними локальними продуктами. Крім того, будемо експериментувати з новими форматами та розвивати доставлення.