Опубліковано

Euromonitor International: огляд ринку продуктового рітейлу в Східній Європі в 2019 р.

За даними компанії Euromonitor International, в 2019 році ринок продуктового рітейлу в Східній Європі виріс на 2% в грошовому вираженні в постійних цінах. Таким чином, загальний обсяг ринку досяг 409 млрд доларів США. Як і раніше, темпи зростання ринку сильно корелюють зі зростанням реального ВВП в регіоні, адже країни регіону показали помірно позитивну динаміку економічного розвитку в минулому році.

Східна Європа відстає від західних сусідів в плані проникнення сучасного продуктового рітейлу. У той же час, в 2019 році ринок продовжував свій шлях до поступової консолідації: лідери ринку розвивалися, відкриваючи десятки, а то і сотні нових сучасних продуктових магазинів — в той час, як традиційний продуктовий рітейл показував негативну динаміку, зайнявши частку в 28% від усього обсягу ринку в грошовому вираженні (проти 72% у сучасному продуктового рітейлі). Магазини біля дому і дискаунтери показали найкращу динаміку серед усіх форматів продуктового рітейлу, показавши відповідно динаміку зростання в 5% і 3% в грошовому вираженні в постійних цінах. Ці формати були успішними через те, що споживачі віддавали перевагу зручності і економії під час шопінгу.

Рітейлери продовжували фокусуватися на розвитку омніканальності, оскільки це стало обовʼязковою умовою збереження конкурентоспроможності компаній. Так, цікавим прикладом цього тренду є поштовий сервіс Justin, який був запущений в 2019 році в Україні. Відділення Justin розміщені в магазинах брендів «Сільпо», «Фора» і Fozzy, що дозволяє клієнтам зручно отримати свій онлайн-замовлення. Синергія служби доставки і продуктових магазинів, в свою чергу, дозволяє заощадити на логістичних витратах компанії.

Діджіталізація була одним з найважливіших трендів ринку. Цифрові технології сприяли поліпшенню купівельного досвіду на різних етапах шопінгу, включаючи онлайн-замовлення, вибір товарів в магазині і оплату. Так, польська мережа продуктових магазинів Bio Family запустила інноваційну концепцію магазину, яка забезпечує можливість шопінгу в магазинах мережі в неробочі години за допомогою мобільного додатку. Таким чином, рітейлер реагує на заборону торгівлі по неділях, який був введений в Польщі в 2018 році.

Крім того, цікавим прикладом впровадження технологій в продуктовому ритейлі є додаток української мережі супермаркетів «Сільпо». Будучи доступним для смартфонів на iOS і Android, цей додаток вміщує в себе такі переваги програми лояльності «Власний рахунок», як персональні пропозиції та бонусні бали, для накопичення яких досить скористатися електронною бонусною карткою в форматі QR-коду на екрані пристрою. Додаток «Сільпо» також включає в себе функцію оплати товарів в магазині, яка працює в звʼязці з цифровим гаманцем Masterpass.

Уже в поточному, 2020-му році, через пандемію коронавірусу багатьом рітейлерам в Східній Європі доводилося в швидкому порядку запускати рішення, повʼязані з онлайн-замовленнями продуктів і доставкою додому. Так, чеська мережа Žabka (не плутати з однойменним польським рітейлером) в кінці квітня розпочала співпрацю з сервісом доставки їжі Bolt Food. Перевагою такого партнерства є висока швидкість доставки, забезпечена Bolt Food, через що час доставки замовлення не перевищує 60 хвилин — так само, як і в разі доставки їжі з ресторану. До речі, Bolt, який відомий українським споживачам в якості агрегатора таксі, заявив про планований запуск сервісу Bolt Food в Україні протягом цього року.

Багато українських рітейлерів також спішно займалися впровадженням доставки продуктів. Пандемія коронавірусу сприяла тому, що одні з найбільших українських компаній — АТБ, «Нова Пошта» та Rozetka — обʼєднали свої зусилля для пропозиції нового сервісу доставки продуктових наборів додому. Кожна з компаній відповідальна за конкретний етап виконання послуги: так, замовлення і оплата відбуваються на сайті Rozetka, в той час, як АТБ надає сам товар, а «Нова Пошта» виконує його доставку.

У 2020 році галузь рітейлу в цілому покаже негативну динаміку в звʼязку з пандемією COVID-19. У той же час, очікується, що продуктовий ритейл і електронна комерція покажуть найкращу динаміку серед усіх секторів роздрібної торгівлі. Динаміка макроекономічних показників буде ключовим фактором, що обумовлює розвиток продуктового рітейлу в цьому році.

Згідно з базовим прогнозом компанії Euromonitor International, падіння ВВП України в цьому році складе −6.3%. В інших країнах регіону (таких, як Польща, Румунія і Чехія) діапазон падіння реального ВВП складе від −6.3% до −4.0%. У базовому сценарії ми очікуємо відновлення економічного зростання в регіоні починаючи з наступного року. Очікується, що в 2021 році країни Східної Європи покажуть зростання на рівні 4-5% за рахунок ефекту низької бази. В майбутньому це зростання сповільниться і закріпиться на рівні 2-4% аж до 2025 року.

Дані: Euromonitor International

Іншим ключовим фактором розвитку продуктового рітейлу будуть зміни уподобань покупців у звʼязку з пандемією COVID-19. Незважаючи на те, що пандемія коронавірусу сприяє мінімізації фізичного контакту під час покупки, важливість персоналізованого підходу до покупця лише зростає. Рітейлери в Східній Європі все частіше звертають на це увагу і впроваджують цифрові технології для утримання лояльності клієнтів. Крім того, соціальна відповідальність бренду стає все більш важливим критерієм для споживача. Нарешті, тренд турботи про здоровʼя і безпеки зробить внесок в розвиток галузі і через кілька років після пандемії.

___________________________________

Автор: Іван Хоружий, аналітик Euromonitor International

Працює аналітиком в Euromonitor International, провідної компанії в сфері стратегічних досліджень ринку. Він відповідає за дослідження споживчих ринків в таких індустріях, як рітейл, платежі, цифрова комерція і громадське харчування в Швеції, Україні та східноєвропейському регіоні в цілому.