Опубліковано

Продовольчий роздріб України: рекордна експансія, нові рітейлери й мережі, що пішли

Теги:
експансія
AR ексклюзив
аналіз ринку
Фото:
Магазини КОЛО

Компанія GT Partners Ukraine виділила основні тенденції кількісного розвитку українського ринку food-рітейлу.

Тренди

Результати діяльності продовольчих рітейлерів України у 2020 році повторюють усталену в останні роки закономірність: найбільш активну територіальну експансію в зазначений період вели локальні оператори. Зокрема, у 2020 році відразу 69 локальних рітейлерів збільшили загальну кількість своїх торгових точок, що дає їм частку в 79% від загального числа найактивніших роздрібних компаній.

У кількісному вираженні саме локальні рітейлери відкрили у 2020 році переважна кількість нових FMCG магазинів — 355 торгових точок. У цьому компоненті вони випередили навіть національних операторів, які запустили 309 нових обʼєктів за вказаний проміжок часу.

За 12 місяців 2020 року в Україні мережеві продовольчі оператори України відкрили 912 магазинів, при цьому 769 з них були абсолютно новими, а решта змінили вивіску іншій торговельній мережі в результаті процесу ребрендингу або операції з поглинання. Для порівняння зазначимо, що у 2019 році було відкрито 697 магазинів, з них абсолютно новими були 518 торгових точок.

Головний підсумок територіального розвитку food-рітейлерів України у 2020 році — це рекордні показники відкриттів нових магазинів за всю історію сучасного роздробу в нашій країні (до цього ще жодного разу показник сукупної кількості відкритих за рік магазинів не перевищував цифри в 700 одиниць). Це особливо дивно у звʼязку з карантинними обмеженнями, які діяли в Україні у 2020-ому.

В цілому, на кінець грудня 2020 року загальне число магазинів найбільших FMCG рітейлерів, які працюють в Україні (торгові мережі з кількістю магазинів самообслуговування більш як два) вперше перевищила планку в 6 тисяч одиниць і становили близько 6050 магазинів семи різних форматів (супермаркети, мінімаркети, магазини біля дому, гіпермаркети, дискаунтери, cash&carry та делікатесні маркети).

У 2020 році на ринку продовольчого рітейла України зафіксовано кілька фактів відходу з ринку торгових операторів:

- компанія «ПАККО-холдинг» прийняла рішення згорнути діяльність торговельних мереж «ПАККО» і «Вопак» ;

- закрилися останні магазини локальної мережі «КУМ» (Харків);

- з території, непідконтрольною на цей момент українською владою, пішли донецькі мережі «Семерочка» і «Пʼять вершин» ;

- припинила своє існування сумська торговельна мережа «Їжачок» ;

- згадана вже мережа BILLA стала обʼєктом поглинання литовської мережі NOVUS.

____________________________________

Окремим пунктом слід перерахувати цілий ряд нових рітейлерів, які зʼявилися на ринку у 2020 році:

- краматорська мережа супермаркетів LAFAR, більшість перших обʼєктів якої відкрилися на місці фрешмаркету «Брусничка» ;

- мережа повноцінних супермаркетів GoodMarket (Київ), що працюють на автозаправних станціях «БРСМ-Нафта» ;

- мережа супермаркетів FOOD Market (Київ), яку почав розвивати національний DIY-оператор «Епіцентр» на базі своїх гіпермаркетів;

- франчайзингова мережа мінімаркетів «Мясомаркет» (Київ, управляючою компанією «МХП»), відразу стала національним оператором;

- нова мережа жорстких дискаунтерів «Дивоцін» (Львів), яка функціонує в Західній Україні (один з небагатьох прикладів освоєння ніші жорстких дискаунтерів в нашій країні за останні роки);

- в Житомирі на місці магазину «Фуршет» відкрився пілотний проєкт гіпермаркету «ЗаТак»;

- новий рітейл-бренд делікатес-маркетів Day&Day (Київ);

- нова дніпровська мережа мінімаркетів Wfoody, створена компанією, що раніше спеціалізувалася на торгівлі взуттям під ТМ Antonio Biaggi.

Лідери

Ключова зміна в списку ТОП-5 food-рітейлерів країни — це входження в нього мережі «КОЛО». По суті, цей рітейлер і склав з мережею «АТБ» дует, що зареєстрували найбільшу кількість відкритих магазинів у 2020 році.

Так чи інакше, традиційно найактивнішим операторам на українському ринку роздрібної торгівлі FMCG товарами у 2020 році стала компанія «АТБ-маркет» (Дніпро). Це вже усталена тенденція: протягом останніх 10 років цей рітейлер беззмінно відкриває найбільшу кількість нових магазинів. Ця закономірність повторилася і в цей раз: за 12 місяців 2020 року «АТБ» відкрив 127 нових дискаунтерів — це найбільший показник цього рітейлера за останні 7 років.

В цілому ж, на кінець грудня 2020 року Дніпровський оператор обʼєднував +1201 торгову точку, розташовану у 24 областях України.

Другим за рахунком food-рітейлером України по відкриттях нових магазинів у 2020 році стала компанія «Арітейл» (Київ), що управляє мережею мінімаркетів «КОЛО». У 2020 році цей рітейлер відкрив 119 нових обʼєктів, розташованих Києві, Київській області та Одесі.

В цілому, на кінець 2020-ого під вивіскою «КОЛО» функціонує вже 221 торгова точка. Таким чином, компанія вже на четвертий рік свого існування увійшла в список ТОП-4 провідних food-рітейлерів країни за кількістю магазинів.

Головний конкурент мережі «АТБ» по показнику загального числа магазинів — компанія Fozzy Group (Київ) - у 2020 році також активізувалася в плані територіального розвитку (перш за все, шляхом експансії мереж Thrash !, «Фора» і «Сільпо»). За 12 місяців 2020 року цей оператор відкрив 55 нових обʼєктів (у 2019 г. — 44 нових обʼєкти). З відкритих у 2020-ому магазинів приблизно порівну припадає на супермаркети «Фора» (19 обʼєктів), а також дискаунтери Thrash і супермаркети «Сільпо» (по 18 обʼєктів).

В цілому, загальна кількість продовольчих магазинів, що входять до Групи компаній Fozzy Group (мережі «Сільпо», «Фора», Fozzy, Thrash, Le Silpo і Favore), на 31 грудня 2020 року склала 612 торгових точок.

У четвірку провідних food-рітейлерів країни за кількістю відкритих магазинів у 2020 році ввійшла також нова мережа «Мясомаркет», за пів року свого існування здала в експлуатацію 52 нових обʼєкти.

Формати

Найбільш популярним роздрібним форматом сучасних продовольчих магазинів, які відкривалися в Україні у 2020 році, були мінімаркети (до 200 кв.м. торговельної площі). На обʼєкти цієї концепції довелося 54% від загального числа зданих в експлуатацію торгових точок в зазначений проміжок. Основним локомотивом розвитку мінімаркетів в цей період в Україні була вже згадана торгова мережа «КОЛО».

На другій позиції за популярністю серед форматів FMCG маркетів, які відкривалися в Україні у 2020 році, виявилися дискаунтери. При цьому, доля дискаунтерів виявилася у два з половиною рази меншою, ніж у мінімаркетів: на обʼєкти цієї концепції прийшлося 20% від загального числа зданих в експлуатацію торгових точок в зазначений проміжок часу. Природно, що левова частка (майже 70%) відкритих у 2020-му дискаунтерів приходиться на обʼєкти мережі «АТБ».

Регіони

У період з січня по грудень 2020 року найбільше нових FMCG магазинів (28% від загального числа відкриттів) з'явилося в Західній Україні (Волинська, Рівненська, Тернопільська, Львівська, Івано-Франківська, Хмельницька, Чернівецька, Закарпатська області). Найбільшу кількість нових обʼєктів в Західній Україні в зазначений період відкрили торгові мережі «АТБ», «Наш Край» та SPAR, «Близенько» і «Рукавичка».

За 12 місяців 2020 року в м Київ було відкрито майже 21% від загальної кількості нових маркетів (приблизно 190 обʼєктів — це найвищий показник в столиці за всю історію розвитку тут сучасних food-рітейлерів). Безсумнівним лідером за кількістю відкриттів нових магазинів в столиці в цей період стала мережа «КОЛО».

Третє місце за популярністю серед регіонів країни в зазначений період знову дісталося Східній Україні (Харківська, Запорізька, Дніпропетровська, Донецька, Луганська області), де було відкрито трохи менш як 17% від загальної кількості нових маркетів.

Регіони України, в яких відкривалися магазини FMCG у 2020 році, % *

Що стосується окремих областей України, то найпопулярнішою серед рітейлерів (як і в попередні 2 роки) стала Львівська область — у 2020 році тут відкрилося трохи більш як 10% від загального числа нових магазинів. Багато в чому такій популярності регіон зобовʼязаний мережі «АТБ», яка з недавніх пір розгорнула тут масштабну експансію. Несильно від Львівської області за ступенем привабливості відстала Київська область (10,0%). Далі за популярністю йдуть Одеська та Донецька (8,4% і 4,4% відповідно) області.

Думка експерта

Петро Кульпач, директор з маркетингу ТВК Львівхолод, мережа магазинів "Рукавичка":

-  У 2020 році на ринку ми мали унікальну і нестандартну ситуацію, а також цілий набір різнопланових чинників, що впливали на динаміку експансії мереж.

По-перше, лідери продовжували активно розвиватися і «відриватися» в кількості магазинів від інших. Наприклад, мережа «Рукавичка» відкрила 22 нових сучасних магазини - як у Львові, Львівській області, так і інших регіонах.

По-друге, ринку продуктового рітейлу в умовах пандемії було важко, але іншим бізнесам – ще важче. Багато ресторанів, готелів, магазинів non-food не змогли пережити локдауни, зниження купівельної спроможності клієнтів, трансформації через вплив COVID-19. Відповідно, на ринку торгової нерухомості з’явилися нові об’єкти, особливо в сегменті оренди.

По-третє, самі орендні ставки знизилися, а тому у продуктових рітейлерів з’явився шанс взяти ці об’єкти з перспективою швидкої окупності інвестицій.

По-четверте, сама зміна споживчих уподобань, і динамічний розвиток рітейлерів, що поставило на коліна кілька регіональних і національних мереж, які не змогли відповідати духу нових часів («Вопак», «Фуршет» та інші). На їх місці почали з’являтися магазини інших рітейл-операторів.

Ну і п’яте – багато дрібних підприємців звернули свою увагу на продуктовий рітейл. Він хоч і менш маржинальний, але надійніший у довгостроковій перспективі та менш піддатливий впливу протипандемійних обмежень. Звідси бурхливий розвиток дрібних локалізованих магазинів сучасних форматів.

У 2021 році більшість із цих чинників продовжуватимуть впливати на експансію мереж, проте, на мою думку, вони уже не будуть такими визначальними.

За матеріалами звіту "Рітейл України: ТОП 175 торгових операторів FMCG України за кількістю магазинів за 2020 рік. Прогнози розвитку рітейлерів у 2021 році", який підготувала компанія GT Parners Ukraine