Кому дісталися приміщення торгової мережі «Вопак» і чому інші рітейлери не поспішають орендувати вільні обʼєкти?
- Фото:
- All Retail
Сотні працівників — на вулиці. Замість зарплат — замки на дверях головного офісу. А в судових реєстрах — півтисячі справ про стягнення боргів на сотні мільйонів гривень. Таким стало завершення історії колись популярної волинської торгової мережі — «Вопак» — «Пакко».
А починалося все в ТОВ «ГІППО» (саме так називалося юрособа, що управляла мережею напередодні банкрутства). А починалося все багатообіцяюче. Ще в 1996 році «ПАККО Холдинг» (центральний офіс в м.Луцьк) увірвався в сектор рітейлу, розфасовуючи крупи під маркою «Хочу ще», а також був дистрибʼютором продукції таких виробників, як «Славутич», «Світоч», «Чумак» та ін.
На початку 2000-х пішли перші відкриття — спершу в Рівному зʼявилися гуртові магазини «Пакко», а слідом в Луцьку стартували супермаркети «Вопак». З 2011 по 2014 рр. «ПАККО Холдинг» займав одні з провідних позицій на ринку рітейлу України за кількістю магазинів, керуючи понад 80 торговими обʼєктами в девʼяти областях країни.
Еволюція, що переходить в деградацію — так можна описати ситуацію з кількістю торговельних обʼєктів «Пакко» та «Вопак». З плином часу тріумфальне лідерство пішло на спад. І у 2019 році магазинів мережі «Вопак» стало вже 56 (а обʼєктів «Пакко» — і зовсім 10).
А влітку 2020 го в ЗМІ прогриміла новина про фінансові проблеми в компанії «ГІППО». Тоді повідомлялося, що торговий оператор заборгував за поставлені товари мільйони гривень, були також борги по заробітній платі й податках, а нерухомість за вимогами банку відібрали. Під кінець грудня минулого року залишилися функціонувати лише франчайзингові магазини під вивіскою «Вопак»: чотири — в Ужгороді та один — в Луцьку.
Що ж ще залишило після себе ТОВ «ГІППО», крім боргів і різних бізнес-махінацій (викриття яких у своїх репортажах демонстрували деякі волинські ЗМІ)? All Retail зацікавила доля приміщень, в яких раніше працювали успішні магазини. Хто ж «розПАККОвав» майданчики компанії «ГІППО» ?
Левова частка магазинів, що у 2020-му залишалася в розпорядженні рітейлера, а це 20 обʼєктів мережі «Вопак» були присутні в Івано-Франківській області. Зараз зайнято всього лише 6 з них: в 3 локаціях відкрилися інші food-рітейлери (SPAR і «Дівоцін»), ще три обʼєкти прибрала до рук мережу магазинів стокового одягу. Таким чином, ще 14 майданчиків чекають своїх нових «гостей».
На рідній для себе Волині холдинг «ПАККО» залишив після себе 10 локацій, де вже пʼять обʼєктів мають нині нових орендарів. У двох приміщеннях свої експрес-маркети відкрила мережа «Сім23», ще в одному розмістився магазин SPAR (франшиза Volwest Group). Крім того, на місці одного з найбільших «Вопаків» в Луцьку незабаром відкриється супермаркет «Сільпо». А приміщення колишнього магазину «Вопак» в Ковелі здобуло керівництво локальної мережі «Салют».
У Львові та Львівській області хоч і функціонувало вісім магазинів «Вопак», але на сьогодні «взято під опіку» поки лише два. Так, мережа «Рукавичка» запустила свій супермаркет на місці одного з «Вопаків» в столиці Галичини, а згадана мережа «Сім23» відкрила обʼєкт в Червонограді.
У Хмельницькому та його околицях у 2020 році залишилося 6 «Вопаків» і один магазин «Пакко», але «завести нових господарів» поки встигли лише три обʼєкти: два з них тепер працюють під вивіскою мережі Thrash !, ще один взяла у своє управління мережа «BULKA маркет».
У трьох з шести рівненських приміщень колишнього «ПАККО Холдинг» вже господарюють нові food-рітейлери — SPAR і «Сім23».
Ще одним торговим оператором — «Нормою» — в Чернівцях зайнято два з трьох обʼєктів «Вопака» в цьому регіоні, ще один орендувала мережа «Тайстра» (входить в одну групу з «Нормою»).
У Тернопільській області — а саме в місті Кременець — на місці колишнього супермаркету «Вопак» відкрився магазин мережі «Сім23». Інший же «Вопак» в цьому місті поки пустує.
У Житомирі поки лише одне приміщення компанії «Гіппо» взяла у своє управління мережа секонд-хенду Econom Class, інших же дві точки ще вільні.
На Закарпатті два обʼєкти «ПАККО Холдинг» вже зайнято: в Ужгороді мережею «Лечо», у Сваляві — мережею ALMA. Згадані вище 4 франчайзингових супермаркети в Ужгороді продовжують працювати під вивіскою «Вопак».
У підсумку виходить, що на цей момент тільки в 1/3 приміщень, в яких раніше працювали магазини «Вопак» або «Пакко», відкрилися обʼєкти інших food-рітейлерів. Понад 36 колишніх магазинів ТОВ «ГІППО» поки стоять без діла: найбільше таких (15 одиниць) знаходиться в Івано-Франківській області.
Про причини того, чому інші компанії не поспішають брати в оренду колишні майданчики «Вопака», на умовах анонімності All Retail розповів представник однієї з західноукраїнських мереж магазинів.
Як стверджує джерело, орендна плата в них досить висока, до того ж самі майданчики не готові здавати в оренду довше, ніж на 35 місяців. При тому, що орендодавцем частини приміщень є ТОВ «ГІППО», в компанії не можуть підписати нотаріально посвідчених договорів, що, відповідно, є обтяженням за цим приміщенням», — говорить експерт. — Були випадки, коли інвестор хотів взяти в оренду три обʼєкти колишніх «Вопаків» для відкриття в них магазинів SPAR або «Наш Край», але відмовився після того, як дізнався, що існують «специфічні нюанси» : наприклад, приміщення, здане в Коломиї під EuroSPAR, кілька місяців по тому було продано з молотка».
«Тобто, за фактом виходить свого роду «кидалово»: приміщення здають в оренду та обіцяють стабільність, а трохи пізніше обʼєкт продається», — інформує співробітник однієї з локальних торгових мереж.
Маркетингову складову локалізації магазинів «Вопак» і «Пакко» експерти оцінюють неоднозначно. «У мережі «Вопак» була якісна експансія до 2010 року. Але згодом магазини почали відкриватися на місці колишніх супермаркетів «Фаворит» (перш за все, в Івано-Франківській області), що були, мʼяко кажучи, неефективно. З розвитком конкуренції ситуація стала погіршуватися ще більше» - на умовах анонімності говорить Топменеджер однієї з найбільших торгових мереж.
Зрештою, кращі магазини знайдуть своє місце і будуть перевідкриття, — впевнені гравці ринку. В першу чергу, мова про ті локації, які «Вопак» орендував, тобто, які не були в його власності. «Щодо інших приміщень, тут питання лежить не в маркетинговій, а юридичній площині. Тому що заходити в обʼєкт, що знаходиться в заставі або проходить у справі про банкрутство — дуже ризиковано», — вважає експерт.