Опубліковано

Кому дісталися приміщення торгової мережі «Вопак» і чому інші рітейлери не поспішають орендувати вільні обʼєкти?

Теги:
Пакко
Вопак
AR ексклюзив
Фото:
All Retail

Сотні працівників — на вулиці. Замість зарплат — замки на дверях головного офісу. А в судових реєстрах — півтисячі справ про стягнення боргів на сотні мільйонів гривень. Таким стало завершення історії колись популярної волинської торгової мережі — «Вопак» — «Пакко».

А починалося все в ТОВ «ГІППО» (саме так називалося юрособа, що управляла мережею напередодні банкрутства). А починалося все багатообіцяюче. Ще в 1996 році «ПАККО Холдинг» (центральний офіс в м.Луцьк) увірвався в сектор рітейлу, розфасовуючи крупи під маркою «Хочу ще», а також був дистрибʼютором продукції таких виробників, як «Славутич», «Світоч», «Чумак» та ін.

На початку 2000-х пішли перші відкриття — спершу в Рівному зʼявилися гуртові магазини «Пакко», а слідом в Луцьку стартували супермаркети «Вопак». З 2011 по 2014 рр. «ПАККО Холдинг» займав одні з провідних позицій на ринку рітейлу України за кількістю магазинів, керуючи понад 80 торговими обʼєктами в девʼяти областях країни.

Еволюція, що переходить в деградацію — так можна описати ситуацію з кількістю торговельних обʼєктів «Пакко» та «Вопак». З плином часу тріумфальне лідерство пішло на спад. І у 2019 році магазинів мережі «Вопак» стало вже 56 (а обʼєктів «Пакко» — і зовсім 10).

А влітку 2020 го в ЗМІ прогриміла новина про фінансові проблеми в компанії «ГІППО». Тоді повідомлялося, що торговий оператор заборгував за поставлені товари мільйони гривень, були також борги по заробітній платі й податках, а нерухомість за вимогами банку відібрали. Під кінець грудня минулого року залишилися функціонувати лише франчайзингові магазини під вивіскою «Вопак»: чотири — в Ужгороді та один — в Луцьку.

Що ж ще залишило після себе ТОВ «ГІППО», крім боргів і різних бізнес-махінацій (викриття яких у своїх репортажах демонстрували деякі волинські ЗМІ)? All Retail зацікавила доля приміщень, в яких раніше працювали успішні магазини. Хто ж «розПАККОвав» майданчики компанії «ГІППО» ?

Левова частка магазинів, що у 2020-му залишалася в розпорядженні рітейлера, а це 20 обʼєктів мережі «Вопак» були присутні в Івано-Франківській області. Зараз зайнято всього лише 6 з них: в 3 локаціях відкрилися інші food-рітейлери (SPAR і «Дівоцін»), ще три обʼєкти прибрала до рук мережу магазинів стокового одягу. Таким чином, ще 14 майданчиків чекають своїх нових «гостей».

Колишній магазин ПАККО в Луцьку на вулиці Ковельська, 68
Фото: All Retail

На рідній для себе Волині холдинг «ПАККО» залишив після себе 10 локацій, де вже пʼять обʼєктів мають нині нових орендарів. У двох приміщеннях свої експрес-маркети відкрила мережа «Сім23», ще в одному розмістився магазин SPAR (франшиза Volwest Group). Крім того, на місці одного з найбільших «Вопаків» в Луцьку незабаром відкриється супермаркет «Сільпо». А приміщення колишнього магазину «Вопак» в Ковелі здобуло керівництво локальної мережі «Салют».

У Львові та Львівській області хоч і функціонувало вісім магазинів «Вопак», але на сьогодні «взято під опіку» поки лише два. Так, мережа «Рукавичка» запустила свій супермаркет на місці одного з «Вопаків» в столиці Галичини, а згадана мережа «Сім23» відкрила обʼєкт в Червонограді.

У Хмельницькому та його околицях у 2020 році залишилося 6 «Вопаків» і один магазин «Пакко», але «завести нових господарів» поки встигли лише три обʼєкти: два з них тепер працюють під вивіскою мережі Thrash !, ще один взяла у своє управління мережа «BULKA маркет».

У трьох з шести рівненських приміщень колишнього «ПАККО Холдинг» вже господарюють нові food-рітейлери — SPAR і «Сім23».

Ще одним торговим оператором — «Нормою» — в Чернівцях зайнято два з трьох обʼєктів «Вопака» в цьому регіоні, ще один орендувала мережа «Тайстра» (входить в одну групу з «Нормою»).

У Тернопільській області — а саме в місті Кременець — на місці колишнього супермаркету «Вопак» відкрився магазин мережі «Сім23». Інший же «Вопак» в цьому місті поки пустує.

У Житомирі поки лише одне приміщення компанії «Гіппо» взяла у своє управління мережа секонд-хенду Econom Class, інших же дві точки ще вільні.

На Закарпатті два обʼєкти «ПАККО Холдинг» вже зайнято: в Ужгороді мережею «Лечо», у Сваляві — мережею ALMA. Згадані вище 4 франчайзингових супермаркети в Ужгороді продовжують працювати під вивіскою «Вопак».

У підсумку виходить, що на цей момент тільки в 1/3 приміщень, в яких раніше працювали магазини «Вопак» або «Пакко», відкрилися обʼєкти інших food-рітейлерів. Понад 36 колишніх магазинів ТОВ «ГІППО» поки стоять без діла: найбільше таких (15 одиниць) знаходиться в Івано-Франківській області.

Про причини того, чому інші компанії не поспішають брати в оренду колишні майданчики «Вопака», на умовах анонімності All Retail розповів представник однієї з західноукраїнських мереж магазинів.

Як стверджує джерело, орендна плата в них досить висока, до того ж самі майданчики не готові здавати в оренду довше, ніж на 35 місяців. При тому, що орендодавцем частини приміщень є ТОВ «ГІППО», в компанії не можуть підписати нотаріально посвідчених договорів, що, відповідно, є обтяженням за цим приміщенням», — говорить експерт. — Були випадки, коли інвестор хотів взяти в оренду три обʼєкти колишніх «Вопаків» для відкриття в них магазинів SPAR або «Наш Край», але відмовився після того, як дізнався, що існують «специфічні нюанси» : наприклад, приміщення, здане в Коломиї під EuroSPAR, кілька місяців по тому було продано з молотка».

«Тобто, за фактом виходить свого роду «кидалово»: приміщення здають в оренду та обіцяють стабільність, а трохи пізніше обʼєкт продається», — інформує співробітник однієї з локальних торгових мереж.

Маркетингову складову локалізації магазинів «Вопак» і «Пакко» експерти оцінюють неоднозначно. «У мережі «Вопак» була якісна експансія до 2010 року. Але згодом магазини почали відкриватися на місці колишніх супермаркетів «Фаворит» (перш за все, в Івано-Франківській області), що були, мʼяко кажучи, неефективно. З розвитком конкуренції ситуація стала погіршуватися ще більше» - на умовах анонімності говорить Топменеджер однієї з найбільших торгових мереж.

Зрештою, кращі магазини знайдуть своє місце і будуть перевідкриття, — впевнені гравці ринку. В першу чергу, мова про ті локації, які «Вопак» орендував, тобто, які не були в його власності. «Щодо інших приміщень, тут питання лежить не в маркетинговій, а юридичній площині. Тому що заходити в обʼєкт, що знаходиться в заставі або проходить у справі про банкрутство — дуже ризиковано», — вважає експерт.