Огляд розвитку платіжного ринку України в 2020-му році
- Фото:
- All Retail
В останні кілька років український споживач все частіше віддає перевагу сучасним платіжним засобам, в той час як популярність готівкової оплати неухильно падає.
Згідно з оцінкою компанії Euromonitor International, в 2020 році частка карткових транзакцій в грошовому вираженні на ринку споживчих платежів України склала 55%. До порівняння, в 2015 році цей показник становив лише 24%.
2020-ий рік став знаковим для трансформації платіжного ринку через пандемію COVID-19, під час якої багато українців вибирали оплату по карті або телефоном через потенційний ризик зараження, повʼязаного з використанням готівки. В Україні спостерігається значний розрив у споживчих звичках щодо платежів: у великих містах з розвиненою платіжної інфраструктурою домінує безготівкова форма оплати, в той час як у віддалених населених пунктах країни готівка все ще займаює впевнену позицію. Також поведінка споживачів часто залежить від віку: молоді, технологічно просунуті споживачі схильні до використання сучасних способів оплати, в той час як старше покоління зазвичай використовує готівку.
Впровадження цифрових гаманців на ринку України було одним з найважливіших подій на ринку за останній час. Прихід на ринок Apple Pay і Google Pay в 2017-2018 рр. ознаменував нову епоху на ринку платежів. В даний момент, мільйони жителів країни повсякденно використовують оплату через мобільні пристрої. Україна при цьому є одним з лідером по проникненню мобільної оплати в Східній Європі. Згідно з даними Національного банку України, в 2020 році сума платіжних операцій, здійснених за допомогою мобільних пристроїв на базі технології NFC, склала 108,7 мільярдів гривень, що становить 18% від загального обсягу оплат через POS-термінали.
Основними перевагами оплати за допомогою мобільних пристроїв є зручність і підвищений рівень безпеки в порівнянні з іншими методами оплати. Підтвердження оплати за допомогою біометрії вирішує обидва цих завдання, надаючи унікальний користувальницький досвід. Українські рітейлери проявляють все більший інтерес до створення власних цифрових гаманців у співпраці з платіжними системами. Так, мобільний додаток «Сільпо» крім програми лояльності містить функцію безконтактної оплати на базі технології Masterpass. А мережа АЗС ОККО надає можливість заправити автомобіль, не виходячи з нього за допомогою оплати через додаток ОККО Pay. На цифровому майданчику Google Pay цей додаток було завантажено вже понад 1 мільйон разів.
В цілому, сфера Фінтех в Україні є постійним генератором інновацій. Стрімке зростання популярності мобільного банку Monobank підтверджує той факт, що споживачі відкриті до сучасних рішень і довіряють їм, навіть якщо їх банк не має жодного фізичного відділення. Розвиток системи аутентифікації клієнтів BankID від НБУ, користуватися якою мають можливість вже 99% держателів платіжних карт в країні, а також дозвіл дистанційного відкриття банківських рахунків, сприятимуть цій тенденції і надалі. Розвиток сучасної платіжної інфраструктури підтримує зростання безготівкової оплати в торгових точках. Згідно з даними НБУ, на початку цього року 87% POS-терміналів в торгових точках були сумісні з функцією безконтактної оплати. Загальна кількість POS-терміналів на початку 2021 року склала 375 тисяч, що на 15% більше, ніж роком раніше. Незважаючи на стрімкий розвиток технологій, в українському e-commerce популярним способом розрахунку є оплата готівкою при отриманні замовлення (cash-on-delivery). Брак довіри до оплати та доставки під час онлайн-шопінгу залишається важливим викликом для розвитку сучасних способів оплати і ринку e-commerce в цілому. Хоча ринок e-commerce поступово рухається до популяризації оплати за допомогою платіжних карт і мобільних гаманців, український ринок в цьому плані значно відстає від західних сусідів.
Згідно з прогнозом компанії Euromonitor International, до 2025 року частка карткових платежів на українському ринку досягне 64%. У найближчі роки безготівкова оплата стане буденністю для більшої частини українського населення, а конкуренція між традиційними банками і стартапами в сфері платежів буде посилюватися. Споживач буде вибагливішим до зручності оплати в інтернет-магазинах. Унікальний користувальницький досвід при оплаті і доставці онлайн-замовлень буде одним з головних чинників, які позитивно впливають на лояльність клієнтів. У свою чергу, в «цегляних» магазинах будуть зʼявлятися такі інновації, як оплата з використанням технології розпізнавання особи, які дозволять зробити процес оплати зручнішим і швидшим.