Опубліковано

ТОП-10 найбільших мереж дискаунтерів Європи. До них наближається АТБ

Формат продовольчих дискаунтерів полюбився в Європі вже кілька десятиліть — з того часу, як на авансцену вийшли німецькі мережі Aldi та Lidl.

Але якщо раніше були популярні «жорсткі дискаунтери» (формат, в якому працювали обидва німецьких рітейлера), то сьогодні більше затребуваний «мʼякий дискаунтер» — коли споживач шукає не тільки низькі ціни, але і якість обслуговування, зручність і сучасний інтерʼєр, а також широкий вибір продукції.

Власне кажучи, всі перераховані в даному дослідженні мережі працюють саме в форматі «мʼякого дискаунтера», або ж переводять більшість своїх магазинів в цей концепт. «Жорсткі дискаунтери» втратили позиції, і спроби вийти на ринок країн Європи з магазинами такого формату (приклад — російська мережа MERE) поки не можна назвати надто успішною.

Експерти дослідницької компанії IGD вивчили ринок продовольчих дискаунтерів Європи та проаналізували перспективи даного формату роздрібної торгівлі.

За даними IGD, дискаунтери забезпечують 43% зростання ринку роздрібної торгівлі в Європі. Продажі продовольчих дискаунтерів виростуть на 34 млрд євро з 2020 по 2022 рр.

Дискаунтери є другим за величиною і самим швидкозростаючим каналом роздрібної торгівлі харчових продуктів в Європі, і хоча в останні роки його частка і так постійно збільшувалася, сьогодні покупці стали ще більше уваги приділяти вартості товарів, чому сприяла пандемія COVID-19 і повʼязані з нею карантинні обмеження.

Відзначимо, що в даному дослідженні представлені показники дискаунтерів на території країн Європи, а Aldi присутній як дві окремі компанії — Aldi Süd і Aldi Nord.

1. Lidl

Найбільша в Європі мережа продовольчих дискаунтерів, яка зафіксувала обсяг продажів на рівні 94,1 млрд доларів у 2020 році. Середньорічні темпи зростання компанії складають 7,7%, а кількість торгових обʼєктів перевищила 11 000 одиниць. Lidl представлений в 28 країнах Європи, і, зокрема, займає провідні позиції на ринках країн як Західної, так і Центральної Європи.

Сьогодні німецький рітейлер особливо зосереджений на своїй діяльності у Франції, Німеччині, Польщі, Великобританії, Італії, Іспанії та Румунії, плануючи відкривати нові магазини як в невеликих, так і в великих містах.

Аналітики IGD прогнозують, що до 2023 року Lidl наростить продажі ще на 15 млрд євро.

2. Aldi Süd

На другому місці знаходиться ще одна німецька компанія Aldi Süd з обʼємом продажів 41,4 млрд євро у 2020 році та прогнозованим середньорічним темпом зростання 6,2% в період 2020-2022 рр.

Зростання продажів рітейлера в Німеччині сповільнилося через посилення конкуренції з боку супермаркетів, однак Aldi Süd значно зміцнила позиції на міжнародній арені.

Масштабні плани розширення в Великобританії та Італії внесуть найбільший внесок у зростання групи в наступні два роки, — впевнені представники IGD. Розвиток електронної комерції рітейлером також прискорюється — можливий запуск інтернет-магазину в Великобританії в поточному році. Aldi Süd також розглядає відкриття онлайн-магазинів в інших країнах Європи.

3. X5 Retail Group

Провідний на російському ринку рітейлер посів третє місце в рейтингу найбільших мереж дискаунтерів в Європі. Компанія, представлена мережею з 16 695 магазинів, зафіксувала обсяг продажів 20,6 млрд євро у 2020 році та продовжить свої плани розширення в наступні кілька років.

Аналітики вважають, що X5 Retail Group має істотно поліпшити логістичні можливості, щоб і далі нарощувати обсяг продажів на колишньому рівні.

4. Aldi Nord

Ще один представник Німеччини зайняв четверту позицію в списку найбільших європейських дискаунтерів. Сьогодні група представлена мережею з 4 779 магазинів. IGD прогнозує середньорічні темпи зростання Aldi Nord на рівні 8,7% до 2022 року.

Aldi Nord придбала у 2020 році одного зі своїх конкурентів у Франції — мережа Leader Price (понад 500 супермаркетів). Разом з тим, компанії досить складно буде втримати позиції на кількох ринках Західної Європи, включаючи Данію, Нідерланди та Бельгію — з огляду на серйозно зрослу конкуренцію.

Експерти вважають, що триваюче злиття логістичних операцій з Aldi Süd в Німеччині поліпшить ефективність і ціновий імідж групи й може повернути Aldi Nord на траєкторію стійкого зростання.

5. Mercadona

На пʼятому місці — лідер іспанського ринку Mercadona. Мережа рітейлера складається з більш як 1 600 супермаркетів. Компанія, за прогнозами експертів, у 2022 році наростить обсяг продажів до 27,6 млрд євро.

Рітейлер стверджує, що зараз зосереджений на пропозиції максимально якісної продукції, що має підвищити його конкурентоспроможність.

Mercadona прагне наростити частку місцевих продуктів в мережі — і в цьому можливість для локальних постачальників. Рітейлер також продовжує розширювати свою присутність в Інтернеті, відкриваючи dark stores в великих містах.

6. Biedronka

Найбільша польська мережа дискаунтерів — на шостій позиції в рейтингу. Обсяг продажів Biedronka у 2020 році досяг 14 мільярдів євро, а мережа нараховує понад 3 100 магазинів. Аналітики прогнозують середньорічні темпи зростання компанії на рівні 9,9% до 2022 року.

Половину зі своїх 100 нових магазинів у 2021 році Biedronka планує відкрити в новому, меншому форматі, і продукти постачальників повинні відповідати вимогам покупців. Рітейлер також, ймовірно, розширить свою присутність в Інтернеті.

Biedronka вже зараз продає набагато більше онлайн завдяки партнерству зі службами доставлення їжі (такими, як Glovo та Everli).

7. Netto Marken-Discount

При середньорічному темпі зростання 3,2% аналітики IGD прогнозують обсяг продажів ще однієї німецької компанії — Netto Marken-Discount — у 2022 році на рівні 15 млрд євро. Рітейлер зосередився на модернізації своєї існуючої мережі магазинів, щоб покращити сприйняття покупцями якості.

Netto Marken-Discount, мережа з більш ніж 4 200 магазинів, що належить Edeka, залишається єдиним великим продуктовим дискаунтером в Німеччині, який продає харчові продукти через Інтернет, і під час відсутності міжнародних операцій все більше адаптує свою модель на регіональному рівні.

Аналітики відзначають, що підтримка місцевих постачальників є невідʼємною частиною стратегії Netto Marken-Discount.

8. Penny

Ще одна німецька мережа дискаунтерів Penny належить групі компаній Rewe Group і складається з понад 3 500 супермаркетів, переважно в Німеччині та Австрії.

За прогнозами IGD, у 2022 році обсяг продажів Penny досягне 14,1 мільярда євро. Рітейлер продовжує розвивати свою бізнес-модель в напрямку супермаркету-дискаунтера коштом розширення асортименту та відкриття вдосконалених магазинів. Акцент на вартості продукції, втім, залишається ключовим.

Penny запустила операції електронної комерції в Італії, і у 2021-2022 рр. рітейлер також може шукати вихід на онлайн-ринки в інших країнах.

9. BIM

Турецька мережа дискаунтерів BIM представлена в Туреччині (понад 7 000 магазинів), Марокко і Єгипті. Загальна кількість магазинів рітейлера перевищує 8 000. BIM продовжує відкривати близько 500 нових магазинів щороку.

Близько 66% продажів BIM на суму 7,2 мільярда євро у 2020 році довелося на власні торговельні марки, і рітейлер все ще вивчає можливість розширення асортименту СТМ. Компанія працює з обмеженим числом постачальників, тому виробники повинні бути конкурентоспроможними за ціною, щоб потрапити на полиці дискаунтерів цієї мережі.

10. Action

Action — голландська міжнародна мережа дискаунтерів, що належить британському фонду прямих інвестицій 3i. Action управляє 1 777 магазинами в семи країнах — Нідерландах, Бельгії, Німеччини, Франції, Австрії, Люксембурзі, Польщі, Чехії та Італії.

За прогнозами IGD, у 2022 році обсяг продажів Action складе 7,7 млрд євро, що відповідає середньорічним темпам зростання на рівні 16% і зробить його найбільш швидкозростаючим дискаунтером в Західній, Центральній і Східній Європі. Таким чином, співпраця з Action означає дуже швидкий розвиток і адаптацію для забезпечення обсягів постачання. Очікується, що до 2022 року компанія відкриє понад 320 нових магазинів, поступаючись за цим показником лише Lidl.

Франція зараз є найбільшим ринком Action, а Німеччина повинна стати другим ринком вже в нинішньому році. У Нідерландах рітейлер пропонує послугу Click and Collect, а у 2021 році планує впровадити її та на інших ринках.

__________________________________

Підбиваючи підсумки, слід зазначити, що в рейтингу домінують німецькі оператори — 5 компаній з ТОП-10 представляють Німеччину (саме ця країна є «родоначальником» продовольчих дискаунтерів). Також в десятку найбільших дискаунтерів Європи потрапили представники Іспанії, Польщі, РФ, Туреччини та Нідерландів.

Крім ТОП-10 гравців, на ринку є ще кілька великих операторів, — таких, наприклад, як данська мережа Netto (Ключові ринки — Данія, Польща), норвезька REMA 1000 (ключові ринки — Норвегія, Данія) і DIA (Іспанія), — які відіграють вирішальну роль на своїх регіональних ринках.

Відзначимо, що найбільша мережа дискаунтерів на українському ринку — «АТБ-Маркет» — також поступово наближається до ТОП-10. У планах українського рітейлера — вже у 2021 році наростити оборот до 3,6 млрд. Євро.

 

Використано матеріали порталу www.esmmagazine.com