Опубліковано

Післясмак після «Фуршету»: як «Сільпо» поглинає чергову мережу

Коронавірус, як і будь-яка інша серйозна криза, продовжує перевіряти на міцність (а точніше, антикрихкість) всі сфери й напрямки нашого життя.

Не став винятком і ринок рітейлу. Ось уже який місяць всі профільні комʼюніті захоплено стежить, обговорює (і навіть місцями бере участь) в багатосерійному серіалі під назвою «Велика хвиля поглинань 2020-2021». І якщо спадщина ряду регіональних мереж вже здебільшого розподілена, то такі угоди M&A, як поглинання обʼєктів BILLA і «Фуршет», ще перебувають на порядку денному.

З колишніми супермаркетами BILLA ситуація досить зрозуміла — більшу частину з них 35 залишалися в Києві та передмістях обʼєктів планомірно переформатує ще більш зміцнилася на столичному ринку мережу NOVUS. В цьому процесі є своя певна специфіка, частина приміщень може в підсумку відійти до конкурентів, але великих змін навряд чи варто очікувати. У тому числі тому, що NOVUS поглинув BILLA як юридична особа, разом з усіма їх зобовʼязаннями та боргами.

Що стосується обʼєктів ветерана ринку роздрібної торгівлі Ігоря Баленка, чия мережа «Фуршет» протягом усіх останніх років планомірно йшла до закриття і в підсумку збанкрутувала (залишивши, за традицією, багатомільйонні борги перед постачальниками і кредиторами), тут сюжет набагато більш непередбачуваний. У головній ролі — один з лідерів ринку з яскраво вираженим дизайнерським ухилом, мережа «Сільпо», проте є цілий ряд «але». По-перше, географія обʼєктів значно більше неоднорідна (тільки для «Сільпо» АМКУ дозволив угоду в 21 місті, але ж це далеко не повний список). По-друге, частина колишніх магазинів Баленко «Сільпо» точно не бере (в основному через небажання вступати в конфлікт з тим же АМКУ). По-третє, у багатьох випадках за обʼєкти розгорілася неабияка боротьба — як правило, антагоністом головного героя знову виступає мережа NOVUS (звичайно, в рамках комфортного для неї Київського регіону).

Варто відзначити, що Fozzy Group, в яку входить «Сільпо», є національним лідером по поглинанню інших мереж. Захід в обʼєкти «Фуршету» є вже 12-й подібною угодою за останні 19 років, хоча та однією з найбільших — якщо поглинених обʼєктів буде, як прогнозується, 39, попереду виявиться лише поглинання «Бумі-маркета» у 2007 році, коли «Сільпо» приросло відразу на 40 магазинів. Ще одне цікаве спостереження — 10 з 12 поглинань відбулися до 2011 року, в останні ж десять років експансія відбувалася в основному коштом органічного зростання.

З урахуванням великої кількості нових відкриттів за короткий термін і великих інвестицій, яких вимагає формат унікального дизайну в кожному магазині, команда «Сільпо» поки вибрала стратегію мінімальних змін в обʼєктах «Фуршету» — багато магазини відкриваються «як є». Рішення, чи варто переформатувати кожен конкретний магазин, будуть прийматися вже за результатами їх майбутньої роботи.

Інвестиції у відкриття великих дизайнерських супермаркетів «Сільпо» дуже амбітні — згідно з останніми повідомленнями топ-менеджерів, вони можуть досягати 150-160 млн грн. Концепції, над якими в режимі 24/7 працюють команди різнопрофільних фахівців, дійсно вражають уяву гостей і регулярно отримують міжнародні нагороди. Залишається лише припускати, що і фінансова модель таких проєктів демонструє хороші показники окупності.

А після недавнього запуску власного R&D-центру штучного інтелекту та інновацій Fozzy Group планує в перспективі вийти на новий рівень якісного розвитку, збагативши весь ринок результатами своїх експериментів.

Автор: Денис Піддубський