Опубліковано

Після «ДІГМИ»: які рітейлери вже встигли зайняти колишні приміщення харківської мережі?

Близько пʼяти великих рітейлерів за останній три роки пішли з продовольчого рітейл-ринку нашої країни. У випадках з поглинаннями мережі Billa «НОВУС-ом» і «Фуршету» рітейлером «Сільпо» стає зрозуміло, хто зайняв майданчика колишніх торгових операторів.

А ось ситуація з мережами DIGMA, «Вопак» і «Брусничка» вимагає додаткової уваги. Вірніше, вимагала — в наших попередніх випусках ми вже проводили аналіз колишніх приміщень «Бруснички» і «Пакко». Прийшла черга дізнатися, хто ж зайняв торгові обʼєкти мережі DIGMA.

Пройдемося по хронології

Оператор «DIGMA-маркет» був заснований в Харкові у 2004 році. За перші 12 років діяльності мережі DIGMA відкрила в першій столиці України 21 обʼєкт сумарною торговельною площею понад 7000 кв. м. До 2016-го DIGMA-маркет був локальним гравцем, в основному підкоряючи Харків. Пізніше рітейлер запустив два магазини в Полтавській області, а у 2018 році чотири обʼєкти мережі відкрилися на Дніпровщині. Так DIGMA перетворилася на регіонального оператора. Станом на 2019 рік компанія оперувала 37 магазинами в трьох областях країни.

Але на кінець 2020 року число обʼєктів «DIGMA-маркет» зменшилася до 10 супермаркетів. На початку поточного року акціонери мережі повідомили про фінальний етап завершення свого рітейл-бізнесу. Процес закриття food-рітейлера DIGMA почався ще в кінці 2020 року результатами аудиту всіх напрямків бізнесу Digma Business Group.

Поетапний процес закриття торгових точок дозволив мережі «DIGMA-маркет» піти з роздробу «красиво». У компанії забезпечили повне виконання умов всіх контрактів і зобовʼязань перед постачальниками, партнерами та співробітниками мережі. Такий гідний фінал свого часу не зовсім вдалося здійснити вихідцю зі Сходу, мережі «Брусничка», а також західноукраїнському «Вопаку».

Будь-які мережі, покинули рітейл обʼєднують майданчики, на яких вони колись працювали. У цій статті ми вирішили розібратися в долі колишніх приміщень DIGMA.

У рідному для мережі Харківському регіоні DIGMA була представлена наймасштабніше.

Примітно (і, напевно, логічно), що найбільше майданчиків зайняв земляк «ДІГМИ» — торгова мережа «Посад». На сьогодні цей рітейлер відкрив вже 17 своїх маркетів на місці колишніх обʼєктів DIGMA (15 на Харківщині та 2 — в Полтавській області). На думку Артема Рєтіна, керуючого партнера компанії з управління комерційною нерухомістю Retail.Pro, концептуально продуктова мережа «Посад» дуже схожа з «ДІГМОЮ» — їх обʼєднує різноформатних і схожість розташування в спальних районах Харкова. «З цієї причини їм було простіше за все адаптувати «ДІГМУ» під себе. Та й серйозних конкурентів в цьому форматі в Харкові немає, так що конкуренція за приміщення була мінімальною», — говорить експерт.

Другим після «Посада», хто також вирішив «поласувати» колишніми «ДІГМАМИ», виявилася мережа мінімаркетів «Делві». Цей оператор запустив вісім таких обʼєктів в Харкові та ще один — в Кривому Розі.

Ще два приміщення екс-ДІГМИ між собою розділили мережі секонд-хенду DiskontPlace та EconomClass. По одній локації «ДІГМА» взяли під своє піклування національна дрогері-мережа ЕVA і ведучий food-рітейлер країни «АТБ-маркет». Ще одна продовольча мережа «Чудо-маркет» відкрила на місці «ДІГМА» один свій магазин. Також по одній точці дісталося мережі спортивних клубів Pulse Gym і рітейлеру OnePrice.

Окремо відзначимо DIGMA-маркет в Харкові по вулиці Леся Сердюка, 36 (стара назва вулиці — Командарма Корка). Цей обʼєкт можна було вважати флагманським в портфелі мережі, оскільки його торгова площа становила близько 2000 кв. м. Для рітейлера, який розвивав свою мережу в форматі магазину «біля дому», супермаркет на вул. Леся Сердюка був винятком. Флагманський DIGMA-маркет функціонував з 2004 року, а у 2012 на його місці відкрив свої двері інший місцевий food-оператор «КЛАСС».

В результаті ще 11 ексмайданчиків «ДІГМА» в Харкові ще чекають своїх нових «господарів». Відзначимо, що більшість локацій DIGMA перебували в оренді.

Для колообігу торгових операторів в роздробі характерні такі рокірування: коли в одних і тих же локаціях замість одного роздрібного бренду згодом зʼявляється інший оператор з цього ж сегмента. Аналогічно еволюціонувала і DIGMA: на початкових етапах свого розвитку мережа відкрила ряд своїх магазинів в місцях, де раніше функціонували рітейлери «Фора», «Економ-Плюс» і «Брусничка». Зараз же ми спостерігаємо, як інші рітейлери замінюють вже саму «DIGMA-маркет» на цих майданчиках.

Після виходу у світ новини про те, що «Дігма» припиняє свою діяльність, директор з маркетингу та розвитку бізнесу Digma Business Group Сергій Кисляков повідомив про причини такого рішення. За його словами, відмова від подальшого розвитку мережі супермаркетів стала етапом в рамках «розробки нової стратегії розвитку групи компаній Digma Business Group. Іншими словами, мережа магазинів DIGMA не була флагманським напрямком групи.

Думка експерта

Артем Рєтін, керуючий партнер компанії Retail.Pro

- Вважаю, що основною помилкою мережі «Дігма» було, саме, масштабування мережі! Як і будь-якої локальної мережі, ДІГМА необхідно було вчасно почати свою модернізацію і приведення до загальних стандартів, а не нарощувати кількість торговельних точок.

Представленість даної мережі в Харківському регіоні і так була досить високою, та й самі локації були цікавими, а ось вид самих магазинів, асортимент, рівень обслуговування клієнтів моторошно відставав від сучасних канонів торгівлі! У підсумку магазини даної мережі більше нагадували радянські гастрономи, ніж сучасні магазини самообслуговування.

На додаток до цього, Дігма ніколи не була перспективним напрямком холдингу і це не було секретом для ринку. Питання в іншому — чому власники бізнесу не спробували продати мережу, як операційний бізнес ?!

Які продовольчі мережі відкривали свої обʼєкти на місці магазинів DIGMA?