Опубліковано

Кінець ери гіпермаркетів? Реалії великоформатних магазинів в Україні та інших країнах

Теги:
AR ексклюзив
гіпермаркет
Фото:
YouTube

У роздробі перманентно відбуваються якісь зміни, але особливо динамічним рітейл став в умовах пандемії. Ми побачили, як food-оператори почали масово запускати онлайн-магазини, що посприяло розвитку доставлення продуктів додому або самовивозом.

Торговці всілякими способами пристосовуються до коронавірусних викликів, а карантин став для них періодом змін.

Споживачі теж відчули на собі ці нововведення, змінилася клієнтська поведінка і переваги людей — зокрема, серед торгових форматів ми стали більше віддавати перевагу концепту «біля дому». Навіть досі консервативний український підрозділ мережі «АШАН» не залишився в стороні від нововведень. Рітейлер запустив Ашан Pick Up Point — магазини формату ultra-proximity торговою площею близько 50 кв.м.

Ми навіть стали свідками, як мережа заправок «БРСМ-НАФТА» почала розвивати свої повноцінні продуктові супермаркети. А приїхавши сьогодні в «Епіцентр», ми можемо купувати не тільки будівельні матеріали, але навіть харчові продукти. З недавніх пір DIY-рітейлер став відкривати на території своїх ТЦ продовольчі магазини під вивіскою FOOD-маркет.

Але деякі тренди роздробу почали проявляти свої симптоми ще задовго до пандемії. Не тільки як ЗМІ, але і як аналітичне агентство ми зʼясували, що мережеві рітейлери в Україні в останні роки практично перестали розвивати великоформатні магазини або гіпермаркети.

За перше півріччя 2021-го в Україні відкрився лише один гіпермаркет. Уже згаданий «Епіцентр» у квітні запустив FOOD-маркет торговою площею 3000 кв.м. на території свого київського ТЦ по вул. Берковецькій.

Для порівняння, у 2020 році в країні відкрилося три гіпермаркети (NOVUS в столичному ТРЦ Retroville, «За Так» в Житомирі та «МегаМаркет» в с. Капітанівка під Києвом).

Як розвивалися гіпермаркети в Україні з 2014 по 2019 рр.

У 2014-му в Україні було відкрито шість нових гіпермаркетів (два об'єкти запустила мережу NOVUS, по одному — «Там-Там», «АШАН», «РОСТ» і «Таврія В»).

2015-ий рік приніс українському роздробі пʼять абсолютно нових гіпермаркетів ( «Сільпо» в складі «Епіцентру» по вул. Полярна в Києві і в чернігівському ТРЦ Hollywood Mall, NOVUS по вул. Здолбунівська в столиці і в містечку Вишневе, а також «АШАН» в ТЦ «Уніцентр» у Львові).

Ще 11 гіпермаркетів (7 «Сільпо» в Донецькій, Запорізькій та Полтавській областях, два «Каравани» в Києві та Харкові, а також два «Велмарти» в Обухові і Білій Церкві) відкрилися в 2015-му або в результаті процесу ребрендингу, або за допомогою операції з поглинання.

У 2016 році зʼявилося шість нових гіпермаркетів: 4 «Сільпо» (в київських ТЦ New Way і ТРЦ Lavina Mall, в м Бровари та у львівському ТРЦ Victoria Gardens); один обʼєкт мережі «МегаМаркет» (в с. Гатне під Києвом), а також один обʼєкт локальної мережі «Делікат» (в ТРЦ Depoʼt center в Черкасах).

За 12 місяців 2017 року Україні було відкрито 12 гіпермаркетів, але всі вони являли собою заміну одного оператора іншим: 9 обʼєктів «АШАН» відкрилося на місці гіпермаркетів «Караван» (Київ, Харків, Дніпро, Житомир, Чернівці), один «МегаМаркет» відкрився на місці столичного обʼєкта мережі «Там Там», один «Велмарт» зʼявився замість «Великої Кишені» в Києві, а також був зданий в експлуатацію обʼєкт мережі «МаркетОПТ» в Кременчуці.

Чотири гіпермаркети відкрилося в 2018-му: це три обʼєкти мережі «АШАН» (в Києві в ТРЦ Rive Gauche, в Дніпрі на місці гіпермаркету «Велмарт» в ТЦ Dafi, а також у Львові в складі ЖК «Авалон» ), а також перший великоформатний обʼєкт локальної мережі «Дзеркальний» (в Маріуполі на місці обʼєкта мережі «Там Там» в ТРЦ «ПортCity» ). Із зазначених чотирьох обʼєктів лише два являють собою абсолютно нові гіпермаркети ( «АШАНи» в ТРЦ Rive Gauche і в ЖК «Авалон» ), інші ж дві торгові точки відкрилися в приміщеннях, де раніше працювали гіпермаркети інших мереж.

У 2019 році в Україні зʼявилося ще пʼять гіпермаркетів: два обʼєкти «Сільпо» (в київських ТРЦ River Mall і Blockbuster Mall), а також по одному великоформатних обʼєкту мереж «Велмарт» (в Києві на місці обʼєкта мережі «МегаМаркет» ), NOVUS ( в Києві на місці «Ашана» у ТРЦ Skymall) і «РОСТ» (в Харкові на місці колишнього магазину «Таврія в» ).

На початок березня 2021 року в нашій країні функціонувало 111 великоформатних магазинів (з торговою площею 3000 кв.м і більше). В цілому, кількісний пік цього формату (113 обʼєктів) приходилося на 2018-ий рік, в 2019 року їх чисельність скоротилася до 111, в 2020 р — до 110 одиниць. Ця динаміка не йде ні в яке порівняння з галопуючим зростанням мінімаркетів або дискаунтерів в Україні.

При цьому, за даними GT Partners Ukraine, незважаючи на свою нечисленність гіпермаркети продовжують утримувати ласий шматок ринку мережевого продовольчого роздробу — ні багато ні мало 14%.

Причини повільного розвитку гіпермаркетів в Україні

  • Інвестиції в землю

Традиційно, гіпермаркети розвиваються завдяки купівлі або оренді землі під будівництво магазинів. Такий девелопмент вимагає мільйони доларів. Цілком логічно, що через часті проблем з земельним ринком, корупцією і бюрократією гіпермаркети призупинили свій розвиток в нашій країні.

  • Автомобілісти

Одним з обовʼязкових умов при будівництві гіпермаркету є облаштування якісної і великої парковки для автотранспорту, оскільки саме автомобілісти складають ядро цільової аудиторії великоформатних магазинів. В Україні ж частка автовласників (особливо в невеликих містах) поки невелика, що також несе собою певний ризик для рітейлерів. За даними AUTO-Consulting, в Україні зараз на 1 тис. Жителів налічується 245 автомобілів. Для порівняння зазначимо, що аналогічний показник в РФ становить близько 300 автомобілів, а в США — 795 автомобілів.

  • Девелопмент

Розвиток великих торговельних форматів вимагає від рітейлерів реалізації девелоперських функцій з будівництва та управління торговими центрами або окремими магазинами. Це, в свою чергу, вимагає більш дешевих і довгострокових джерел капіталу.

Крім того, в нашій країні сьогодні щорічно будується лічена кількість якісних торгових центрів, де теоретично можна було б відкрити продовольчий гіпермаркет. Відкриття ж окремо стоячих гіпермаркетів (в кращому випадку — з невеликою бутікової зоною) рітейлери Україні теж практикують рідко, бо це часто неефективно через згадану вище проблеми наявності автомобілів.

  • Доходи населення

Середньостатистичні доходи населення в нашій країні знаходяться на рівні, який не сильно сприяє масовим виїздів в гіпермаркети за великими покупками.

Яка ситуація з гіпермаркетами в інших країнах?

У сусідній Румунії великоформатні магазини розвивають виключно міжнародні рітейлери. У країні з населенням близько 20 мільйона громадян зараз працює майже 230 гіпермаркетів (удвічі більше, ніж в Україні). Відразу два французьких рітейлера покривають левову частку ринку гіпермаркетів Румунії. Мережі Carrefour належить 41 великоформатний магазин, ще 33 обʼєктами управляє Auchan. Крім французьких операторів цього сегмента, в Румунії функціонує виходець з Бельгії — мережа Cora з 10 магазинами. Значна кількість великоформатних маркетів в Румунії припадає також на німецьку мережу Kaufland — відразу 144 її гіпермаркету малого формату працює в цій країні.

За останні три з половиною роки в Румунії відкрилося 39 нових гіпермаркетів: 28 з них належать Kaufland, 9 Carrefour і 2 Auchan.

Головний редактор румунського порталу про роздріб retail-fmcg.ro Клаудіу Чіобану вважає, що ера великих магазинів пішла, а поточної структури і територіального покриття досить, щоб не відкривати нових гіпермаркетів в Румунії.

думка експерта

 

Клаудіу Чіобану

Клаудіу Чіобану, головний редактор румунського порталу про роздробі retail-fmcg.ro:

- Гіпермаркети більше не входять в число улюблених форматів у споживачів в Румунії, в цьому випадку правлять балом інші «зірки» — магазини біля будинку і жорсткі дискаунтери з низькими цінами і брендами private labels. Це реальність румунського роздрібного ринку.

Тільки Carrefour і Kaufland продовжують відкривати нові гіпермаркети на румунському роздрібному ринку. Мережа Carrefour відкрила нові гіпермаркети майже у всіх недавно відкритих румунських торгових центрах, а Kaufland — це невеликий формат гіпермаркетів, і вони можуть відкриватися навіть всередині міст (як супермаркети).

Клаудіу Чіобану зазначає, що мережа Cora вже зосередилася в Румунії на форматі «біля будинку» і розвиває роздрібний бренд Cora Urban. У свою чергу, мережа «АШАН», як і Cora, не планує відкриття гіпермаркетів найближчим часом. Вони також наголошують на формат convenience, розвиваючи роздрібний бренд My Auchan (магазини на заправних станціях по всій країні).

Російський підрозділ «Ашана» вже кілька років зазнає труднощів: компанія закриває окремі гіпермаркети і позбавляється від непрофільних активів. «Положення мережі на російському ринку навряд чи можна назвати завидним. Компанія суттєво ослабла, скоротивши свою частку ринку з 2,17% в 2015 році до 1,5% в 2018 р (дані сайту Retailer.ru).

Ключовими причинами скорочення частки мережі «АШАН» на російському рітейл-ринку стали все ті ж зміни звичок покупців, тренд на локалізацію споживання і скорочення площ оффлайн-магазинів. Цінність власного часу для городянина росте, і все більше сімей відмовляються від щотижневих поїздок у великі заміські гіпермаркети на користь покупок в магазинах біля будинку. Наприклад, в червні 2020 року закрився «АШАН» в Коврові Володимирській області, який був найбільшим продуктовим магазин в цьому місті. Причина закриття банальна — діяльність гіпермаркету стала збитковою.

Данило Сомов, керуючий партнер видавничого дому Retailer впевнений, що вихід мережі «АШАН» з ринку «дуже навіть імовірний». На його думку, на це вказують три фактори: низька вартість компанії через багаторічне падіння активів, стагнація на ринку споживання і вихід в рітейл держкорпорацій.

У свою чергу, керівник практики Retail в компанії AIC, Олександр Яковлєв налаштований оптимістичніше — визнаючи нинішні проблеми мережі, він сумнівається, що «АШАН» в найближчі роки покине російський ринок. За словами експерта, ніша покупок низького цінового сегмента до сих пір широка, і ритейлер своїми цінами, асортиментом і розмірами магазинів зможе ще довго конкурувати з іншими гравцями.

У Польщі в кінці 1990-их великоформатні магазини розвивалися дуже добре і були у покупців синонімом європейських стандартів. Зараз же цей формат володіє близько 11% ринку. «Це на 4% менше в порівнянні з 2011 роком», — зазначає Міхал Максимець, глава відділу співпраці з торговими мережами компанії GfK.

Британський food-оператор Tesco у Польщі спершу почав скорочувати площі своїх найбільших торгових точок, а згодом і зовсім продав більше 300 магазинів власникам датської мережі Netto. Auchan закрив цілий ряд гіпермаркетів, які в 2015 році перейняв у мережі Real. Carrefour зафіксував зниження продажів в II кварталі 2020 року на 10%. А це все гравці, у яких переважають великоформатні обʼєкти.

Регрес гіпермаркетів триває. Дані агентства Nielsen стверджують, що в період з 2017 по 2019 рр. кількість гіпермаркетів в Польщі зменшилася з 346 до 335 одиниць.

Однією з основних причин такого стану речей стала клієнтська поведінка. Покупці почали більше відвідувати мережі дискаунтерів і магазинів біля дому, які, на їхню думку, були безпечнішими під час пандемії. Зараз дискаунтерам в Польщі належить більше 35% ринку, тоді як 9 років тому вони мали всього 19%.

Але для гіпермаркетів всі негативні тенденції ще не є остаточним вироком.

Великоформатним магазинам потрібно пройти ретельну трансформацію, щоб вони краще вписалися в ландшафт сучасної торгівлі.

Головний редактор польського порталу wiadomoscihandlowe.pl, Лукаш Степняк, вважає, що тенденція до зниження частки гіпермаркетів в Польщі скоро припиниться: «Ми бачимо багато роботи, яку вклали мережі Carrefour, Auchan, Leclerc і Kaufland в пропозиції і клієнтський досвід, вони також працюють над комунікацією з клієнтами, розвивають омніканальность (включаючи електронну комерцію, крім класичних доставок, а також експрес-доставки).

Думка експерта

 

Лукаш Степняк

Лукаш Степняк, головний редактор польського порталу wiadomoscihandlowe.pl:

- Я не думаю, що гіпермаркети добʼються вражаючого ренесансу, але я переконаний, що їх становище стабілізується, і вони залишаться важливим елементом польського роздрібного ринку на довгі роки. Також варто відзначити, що власники мереж гіпермаркетів працюють над проектами (і це не тільки скорочення торгових площ, підвищення ефективності продажів на квадратний метр і скорочення витрат), щоб допомогти інтегрувати магазини в широку торговельну екосистему, що оточує кожен такий великий обʼєкт.

Сергій Федорович

Сергій Федорович, директор-коуч з продажу компанії "Ашан Рітейл Україна":

- Сьогодні не можна сказати, що гіпермаркети стагнують — карантин й інші обмеження показали, що цей формат найбільш зручний для клієнтів — тут великий простір (менше контактів), вибір товару і глибина полиці. Крім цього не варто забувати про функції шоу-руму, місця для отримання нових вражень, а також складських потужностнй, які ми використовуємо для e-commerce. Це дає нам перевагу будувати унікальну стратегію, бути омніканальним і фіджітальним рітейлером.

Гіпермаркет змінюється, але однозначно не йде в минуле. Зараз всі дослідження говорять, що перше місце в потребах клієнта — це вибір. Ми лідери в Україні з відповіді на цю потребу — в наших гіпермаркетах завжди доступні 50 тисяч товарів, а також електронна комерція по всій Україні.