Опубліковано

Німецький АТБ. Європейська мережа магазинів Lidl хоче зайти в Україну

Теги:
Lidl
експансія
Фото:
tadviser.ru

Lidl готується зайти на ринок України.

Про це розповіли журналісти німецького видання Lebensmittel Zeitung, посилаючись на лист власника бренду — групи Schwarz. Прес-служба німецького рітейлера відмовилася відповісти на питання Forbes, сказавши тільки, що компанія завжди вивчає можливості для розширення і аналізує інші ринки.

Інтерес Schwarz Group до України побічно можна підтвердити тим, що минулого тижня літак Lidl літав до Києва і Одеси, пишуть журналісти німецького видання. Інформацію про вихід німецької компанії в Україні підтвердив Forbes співвласник однієї з великих українських рітейлових мереж.

Lidl також вже найняв регіонального менеджера — Адама Мішчишина, 47. Він вісім років до цього працював в польському Lidl, займаючись там закупівлями для 750 магазинів мережі. Виручка польської «дочки» в 2020-му — понад € 4,7 млрд. Мішчішін також відповідав за міжнародні закупівлі у Франції, країнах Північної Європи і в деяких дочірніх компаніях на Балканах.

Німецька мережа дискаунтерів, яка представлена більш ніж 12 000 обʼєктами в Європі і США.

Скільки коштує відкрити супермаркет в Україні? Якщо Lidl буде відкривати точки самостійно, як мережа зазвичай і робить, кожен магазин може обійтися в $ 1,5-2 млн — принаймні, стільки АТБ інвестує в один супермаркет, говорив співвласник мережі Геннадій Буткевич в лютому 2020 року. Зайти на ринок через купівлю іншої мережі може коштувати приблизно стільки ж. Novus, наприклад, в кінці 2020 го заплатив $ 100 млн за 35 магазинів Billa. На ребрендинг кожного мережа витратила ще 12-15 млн грн.

АТБ — головний конкурент?

Менеджмент АТБ надихався досвідом німецьких мереж Lidl і Aldi, коли відкривав перші супермаркети в 1990-х роках в Україні, але з часом поміняв стиль, говорить Сергій Демченко, прес-секретар АТБ. За його словами, кількість товару в АТБ тепер в два рази більше, ніж в типовому Lidl, а деякі магазини навіть почали розміщувати точки з кавою і продавати власну випічку. Говорити про конкуренцію і вплив на місцевий ритейл не варто, поки Lidl не озвучив свою стратегію в Україні, говорить він.

У АТБ зараз більше 1200 магазинів — це найбільший ритейлер України; друга за величиною мережа у Fozzy Group (володіє «Cільпо», «Фора», Fozzy, Thrash!) — близько 1000 магазинів. Потреба в ще одному рітейлері є, каже власник МХП Юрій Косюк, який теж хоче відкривати торгові точки. За його підрахунками, ринок зможе прийняти ще мінімум 7000 «магазинів біля дому».

Правда, незважаючи на попит, німецькі рітейлери не приживаються в Україні. Оператор гіпермаркету Real, наприклад, продав свої магазини французькому Auchan в 2012 році після всього трьох років в країні. А Rewe Group продала Billa мережі Novus. Головна складність на місцевому ринку — це не конкуренція, а слабкий захист міжнародних інвестицій, висока ставка еквайрингу і низька купівельна спроможність, каже Андрій Жук, голова правління Асоціації рітейлерів. Lidl пропонує магазини зі зниженими цінами, тому у мережі вийде працювати в країні з низькою купівельною спроможністю, вважає Ігор Гугля, генеральний директор дослідницької компанії GT Partners Ukraine.

Коли мережа відкриє в Україні перший магазин, точно невідомо. У Латвії, наприклад, Lidl зареєструвала дочірню компанію ще в 2016 році, а перші магазини зʼявилися тільки в жовтні 2021-го. З моменту першого меседжу до відкриття магазину у німецького рітейлера йде від двох до 10 років, каже Гугля.

На початку 2021-го Lidl також оголосила про плани виходу в Боснію і Герцеговину та Естонію. В Естонії, за словами глави відділу кадрів Ліни Каппасто, мережа збирається найняти 800 чоловік. Працівникам магазинів у Таллінні Lidl пропонує платити 190 грн на годину, це близько 30 500 грн на місяць.