Опубліковано

Абсолютно літній рітейл: що собою являють сезонні мережеві магазини?

Напевно, нашим читачам буде дуже незвично бачити на початку статті про рітейл уривок з байки Крилова, де «Жвава Бабка степова. Літо красне проспівала ...». Ми — точно не персонажі криловських байок і своє літо провели без пісень, але в моніторингу роздрібних подій.

Уже давно ми прийшли до висновку, що рітейл — механізм з різними видами трансформацій, що постійно рухається незалежно від сезону. Але конкретно в цей раз ми суперечимо самі собі, оскільки наш сьогоднішній матеріал — як раз про сезонно-залежні зміни в роздробі.

Відкриття рітейлерами сезонних торговельних точок — явище не нове, деякі з наведених нами в цій статті роздрібних мереж почали розвивати такі магазини в Україні ще 3-4 роки тому.

Що потрібно рітейлеру для запуску сезонного магазину? В першу чергу, вдала локація — місце, де резонно відкривати подібні точки. Такими місцями для всіх «героїв» нашої статті стали курортні міста біля моря.

Знали Ви чи ні, але в Україні розвиток сезонних магазинів практикує торговельна мережа «Копійка». «Копійка» — це чисто південний ритейлер родом з Одеси. Її перший торговий обʼєкт відкрився ще в 2001 році в Південній Пальмірі. Зараз у рітейлера — близько ста магазинів, що працюють в Одеській, Херсонській та Миколаївській областях.

Але повернемося ближче до теми сезонних магазинів «Копійка». Перший такий обʼєкт рітейлер запустив у 2017 році в смт Затока Одеської області. Іван Ющенко, куратор південного регіону мережі «Копійка» говорить, що на відкриття першого сезонного магазину компанію спонукали два чинники: великий потік туристів і відсутність розвиненої торговельної інфраструктури в селищі.

«Формат в перший же рік показав хороші результати, і ми прийняли рішення розвивати напрямок сезонних магазинів. Сьогодні в нашій мережі вже 6 таких магазинів: 4 — в Затоці, ще по одному — в селищі Приморське Одеської області та в селищі Коблево Миколаївської області», — інформує експерт.

Всі сезонні магазини «Копійка» працюють з травня по вересень, а після закінчення курортного сезону їх закривають. Весь товар з цих магазинів вивозять, залишаючи в приміщенні лише торговельне обладнання.

думка експерта

Іван Ющенко

Іван Ющенко, куратор південного регіону торгової мережі «Копійка» :

- Сезонні універсами «Копійка» наша компанія відкриває на популярних морських курортах, куди влітку приїжджають тисячі туристів з різних куточків України. Навколо курортів розташовані також дачні та садівничі спільноти. Тому цільова аудиторія сезонних магазинів — це ще і жителі Одеси, які проводять літо за містом.

При виборі локації для нового магазину, в мережі орієнтуються на один з двох критеріїв: близькість до пляжної зони та готелям або близькість до транспортних розвʼязок і популярних туристичних маршрутів.

На запуск сезонного обʼєкта «Копійка» в компанії йде приблизно два тижні — з моменту, коли в універсам завозять товар і до його відкриття для покупців.

При цьому, товарне наповнення сезонних магазинів не відрізняється від традиційних торгових точок рітейлера і відповідає своїм обсягом — будь це «Копійка міні» або універсам формату «800 мінус».

Цікаво, що в сезонних локаціях «Копійка» в основному працює штатний персонал мережі з інших універсамів. Коли курортах сезон закінчується і магазин завершує роботу, всіх співробітників повертають на свої звичні робочі місця. Невелику частину людей рітейлер наймає за контрактом на 3-4 місяці.

На сьогодні флагманом продажів серед сезонних магазинів «Копійка» є торговий обʼєкт в Затоці за адресою: бульвар Золотий берег, 63, площа якого становить близько 500 кв. м. У самій мережі успіх цього універсаму обумовлюють його вигідним розташуванням — магазин знаходиться в 50 метрах від найпопулярнішого пляжу, поруч з великими готелями та базами відпочинку.

Але навіть попри всю продуманість концепції та успішність сезонних універсамів «Копійка», в компанії не бачать перспектив в тому, щоб такий обʼєкт міг функціонувати на постійній основі.

«Перспектив того, що сезонний магазин буде працювати цілий рік — дуже мало. Це не має ніякого сенсу! Сезонні магазини сфокусовані на вузьку аудиторію споживачів — відпочиваючих городян і туристів, а їх взимку на чорноморських курортах практично немає», — пояснює Іван Ющенко.

А що там у сусідів?

Хоч Балтійське море не таке тепле як Чорне або Азовське, але потік туристів і попит на відкриття сезонних магазинів в приморських містах Польщі теж є. Одним з відповідальних за наповнення курортних локацій сезонними магазинами є польський рітейлер Żabka.

Мережа Żabka розвиває свої магазини в форматі convenience store і має звання одного з найбільших food-рітейлерів Польщі за кількістю торговельних обʼєктів. Перші магазини Żabka відкрилися ще в 1998 році, сьогодні в мережі налічується майже сім з половиною тисяч точок по всій країні.

Відкриттями сезонних магазинів мережу Żabka займається не перший рік. Зокрема, в поточному році компанія відкрила 22 сезонних модульних магазини та 58 стаціонарного об'єкта. Більшість таких магазинів працюють на курортах Балтійського моря — як, наприклад, в населених пунктах Дзвінувек, Леба, Владиславово, Мжежино або в Ярославці. Żabka також практикує запуск сезонних магазинів біля популярних озер. Такі мінімаркети, наприклад, можна знайти на озерах Біле в Окунінці або на Хажіковському озері в Хажикові.

Ідея модульних обʼєктів Żabka полягає в можливості здійснення швидкої покупки під час прогулянки або по дорозі на пляж.

«Перші модульні сезонні магазини мережі Żabka були відкриті на березі моря — в Мендзіводзе і Мендзіздрові — у 2016 році. З самого початку вони дуже добре сприймалися нашими клієнтами та франчайзі, тому ми розвиваємо цю концепцію щорічно. Сезонні магазини — це не тільки зручність для туристів, що здійснюють повсякденні покупки продуктів під час свят, але також можливість додаткового розвитку й отримання доходу для франчайзі, які щодня відкривають магазини в кращих місцях регіону», — говорить Пшемислав Кійевскі, операційний директор компанії Żabka Polska.

Однією зі складностей при відкритті сезонних торгових точок Żabka є підбір персоналу. Для ефективної роботи таких магазинів і швидкого обслуговування покупців потрібен ще більший штат, ніж у традиційних обʼєктів мережі. Доставлення товарів до деяких сезонних магазинів Żabka здійснюють два рази в день, при цьому мінімаркети функціонують за стандартним графіком мережі — з 6 ранку до 23 вечора. Самі ж сезонні магазини, як і у випадку з Україною, працюють до вересня.

«Я керую сезонними магазинами протягом 5 років. У такому магазині відвідуваність вкрай висока і вона не падає протягом всього дня. Отже, сезонний магазин вимагає щоденних поставок, набагато більшої кількості людей в зміну та ефективного обслуговування клієнтів. Відповідний підбір команди — одна з найважливіших задач, що стоять перед франчайзі, керуючим сезонним магазином», — коментує Клаудіа Хойна, франчайзі, що володіє сезонними магазинами Żabka в Стегній і Янтарі.

У Румунії теж є магазин, які відкриває свої двері покупцям виключно під час курортного сезону. Сезонним рітейлом в цій країні займається мережа Kaufland. Взагалі Kaufland — це німецька мережа великих супермаркетів і гіпермаркетів, заснована ще в 1984 році, при цьому в Румунію оператор прийшов у 2005-му році. Зараз в цій країні налічується близько 150 торгових обʼєктів мережі.

Перший сезонний гіпермаркет в Румунії — а точніше величезний намет — Kaufland запустив у 2017 році на спа-курорті Совата, округ Муреш. Після відкриття на курорті Совата в компанії продовжили практикувати розвиток сезонних магазинів і у 2018 році Kaufland відриває магазин на найбільшому морському курорті країни Мамая, недалеко від міста Констанца.

Гіпермаркет Kaufland на курорті Мамая — це намет торговою площею близько 1400 квадратних метрів (у звичайного магазину мережі площа — близько 4500 квадратних метрів), а його паркування включає 112 місць.

Рітейлер повністю адаптував свій сезонний Kaufland до потреб клієнтів. Крім харчових продуктів, в асортимент річного гіпермаркету входять пляжні товари, товари для кемпінгу і барбекю, аптека і відділ, присвячений охолодженим напоям. Також в магазині на березі моря є Grill point, де покупці можуть швидко поїсти.

За словами директора з комунікацій і корпоративних питань Kaufland в Румунії Валері Ханкаша, сезонний гіпермаркет на курорті Мамая є частиною стратегії розвитку компанії.

«Наша місія — бути ближче до покупців, і ідея гіпермаркету літніх наметів — це сучасна і дуже динамічна концепція, яка дозволяє нам робити якісні продукти доступнішими та за низькими цінами», — говорить Валері Ханкаш.

Kaufland на Мамая, як і його інші сезонні «побратими» в різних країнах буде працювати до кінця літнього сезону, тобто приблизно до 15 вересня. Після закінчення курортного періоду намет закривають і збирають, відкриваючи заново в червні наступного року.

Інші цікавинки сезонного рітейлу

Не тільки запуск сезонних магазинів можна віднести до літніх трансформацій роздробу. Іншими різновидами річного рітейлу в Польщі займаються мережі Biedronka і Lidl. Ці торгові оператори дають можливість співробітникам своїх магазинів тимчасово попрацювати в туристичних районах країни, де також присутні обʼєкти цих рітейлерів.

Крім того, що мережі делегують свій персонал в курортні міста Польщі, також в Biedronka і Lidl тимчасово працевлаштовують сторонніх кандидатів.

«У цьому році подібна акція проводиться вже в пʼяте. У ній вже встигли взяти участь більше тисячі співробітників мережі Biedronka. Це все для того, щоб поліпшити роботу бригад в магазинах і продовжити час роботи торгових точок навіть цілодобово», — пояснили в мережі.

Польський підрозділ мережі Lidl також влаштовує своїм співробітникам подібну акцію. Кожен працівник може взяти участь в тимчасовій делегації в обраному ним магазині Lidl в таких туристичних місцях, як Колобжег, Закопане або Владиславово.

«Період відпусток і канікул — це ще й винятковий час для співробітників наших магазинів. Ось уже кілька років вони можуть їхати в рамках сезонної роботи. Це ідеальне рішення для тих, хто хоче поєднати відпустку з роботою», — пояснює Олександра Робакевіч, керівник відділу корпоративних комунікацій і корпоративної соціальної відповідальності Lidl Polska.

Для всіх співробітників, що працюють в сезонному магазині, передбачений додатковий бонус, проживання, харчування та набір сезонних гаджетів. Мінімальний термін перебування в сезонному магазині — один тиждень. За словами представника Lidl, в цьому році сезонними роботами скористаються близько 200 осіб.