Опубліковано

А що там в аптек? Або трохи цифр із фармацевтичного всесвіту

Теги:
AR ексклюзив
Фото:
golosznadbugu.com

Коли більшість людей чують слова "рітейл" або "роздрібна торгівля", вони, як правило, уявляють собі торгівлю продуктами харчування, побутовою технікою, одягом або прикрасами.

Причому це стосується не лише звичайних людей, а й профільних видань — усі ритейл-ЗМІ відстежують ситуацію на ринку харчових продуктів та торгових центрів, багато хто — аналізує аспекти торгівлі побутовою технікою, косметикою чи товарами для дому, і практично серйозно ніхто не вивчає аптеки (практично єдиний виняток – потужний профільний ресурс apteka.ua).

У звʼязку з цим інформаційним вакуумом у багатьох складається враження, що аптечний ритейл це щось формалізоване, нудне і не дуже розвинене. Що існує десь на околиці рітейл-всесвіту, про що можна і не згадувати зовсім. Подивімося, чи це так.

За інформацією Ігоря Гуглі, директора компанії GT Partners Ukraine, на кінець 2020 року в Україні налічувалося 6085 продуктових магазинів самообслуговування та 2655 магазинів формату дрогері. Чи багато це, чи мало? (До речі, ви знали, що в перекладі з німецької die Drogerie — це "аптека", а зовсім не "непродовольчі споживчі товари повсякденного попиту"?)

Андрій Жук, голова правління Асоціації рітейлерів України, на останньому RAU Investment Forum серед інших цікавих фактів згадав, що в Україні зараз працює близько 90 000 магазинів, не включаючи МАФи. Виходить, що з цієї кількості всього близько 7% — продуктові магазини самообслуговування, і менше ніж 3% припадає на дрогері.

А що ж з аптеками? Іноді складається враження, що вони відкриті вже на кожному розі. Ви також це помічали? Згідно з даними, якими ділиться з нами apteka.ua, на кінець листопада 2020 року в Україні налічувалося близько 16 200 аптек та близько 3 700 аптечних пунктів, тобто 19 900 шт. у сумі. А це вже 22% від загальної кількості магазинів у країні!

Ще трохи пізнавальної статистики від профільного фарм-ЗМІ. Якщо ми припускаємо, що в Україні 37 мільйонів мешканців, то густота аптечних закладів становить 54 шт. на 100 тис. осіб. Для порівняння, у Польщі (37,9 млн жителів) — 14,9 тис. аптек (39 шт/100 тис. чол.), а в Німеччині (82,8 млн жителів) — 19,7 тис. аптек (загалом) 24 шт/100 тис. чол.)

На графіку нижче можна переглянути динаміку зміни загальної кількості аптек та аптечних пунктів за 2014-2020 роки з аналітичних звітів apteka.ua:

Як ми бачимо, в останні пʼять років ця кількість коливається в діапазоні 19,6-20,6 тисячі без істотної динаміки в той чи інший бік. Розглянемо, наскільки консолідований цей ринок, та порівняємо його із продуктовими мережами.

ТОП-10 аптечних мереж на листопад 2020 року управляли 5454 торговими точками. Це 27% всього ринку. Водночас? ТОП-10 продуктових мереж на кінець року управляли 3071 точками, а це вже більша частина всього організованого food-рітейлу. Виходить, що аптечний ринок поки що менш консолідований, ніж продуктовий. Разом з тим, якщо порівнювати з 2020 роком, коли ТОП-10 аптечних мереж управляли 21% точок, динаміка до укрупнення очевидна.

Середня аптечна мережа з цього списку приросла за рік на 14%, і в результаті загальна кількість аптек мереж з ТОП-10 зросла на 1252 шт. Разом з тим, аптек у країні стало на 106 шт. менше — з ринку вийшли майже півтори тисячі точок дрібніших конкурентів (особливо швидко ринок залишають ФОП з одиничними аптеками чи локальними мережами).

Аптечний ринок дуже великий — 8 національних мереж, 29 мультирегіональних (не менше пʼяти областей у не менш ніж двох регіонах), цілих 1 540 регіональних мереж та аж 4 129 — локальних (що працюють у межах однієї області). Тому розпал пристрастей в аптечному бізнесі кипить неабияк, щоденна боротьба ведеться за кожен метр, за кожну цікаву точку. Термін ухвалення рішень найчастіше йде на годинник, а не тижні чи місяці, як у неквапливих продуктовиків. Це справжній фармацевтичний мікрокосм, який зазнає змін у режимі нон-стоп, 24/7.

Автор : Денис Піддубський, співзасновник «Служби розвитку рітейлу», директор департаменту розвитку аптечної мережі АНЦ