Роздріб очима молодого підприємця: досвід «Мікс Март»
У 2019 р. цей юнак постави питання Євгену Черняку на форумі «Лабораторія Онлайн Бізнесу 2019», а пізніше побував спікером його проекту Big Money. Але зараз не про Черняка — про нього ми вже багато чули.
Героєм нашого нового інтервʼю став Артем Штангеєв – дуже молодий та дуже амбітний засновник столичної мережі продуктових магазинів «Мікс Март». Як Артем ось уже три роки розвиває свій бізнес, що змінилося в компанії з приходом пандемії та про інші реалії роздробу читайте у нашому матеріалі. Вийшло дуже небанально.
- Вітаю, Артеме. Давайте трохи познайомимо наших читачів із мережею «Мікс Март». Скільки магазинів сьогодні функціонують під цією вивіскою? У якому році було відкрито перший «Мікс Март»? Чому Ви вирішили зайняти нішу рітейлу саме у форматі мінімаркетів?
– Перший магазин під брендом «Мікс Март» ми відкрили у 2019 році. Сьогодні ми вже маємо 105 магазинів. У нас не було досвіду та ресурсу розвивати мережевий рітейл, і ми чітко розуміли, що не зможемо працювати на такому конкурентному ринку – саме тому обрали цей формат.
- Чому мережа отримала таку назву? Можливо, на неймінг вас надихнула німецька продуктова мережа «Mix Markt» ?
- Ні, звʼязку з німецькою мережею магазинів ми не мали. Все банально простіше: коли ми вішали вивіску першої крамниці, то розбили дві літери та замість «Мікс Маркет» вийшло «Мікс Март». Але оскільки асоціація з маркетом зберігалася, а ресурсів щось змінювати не було — ми залишили все як є.
- Ще до приходу пандемії Ви спілкувалися із Євгеном Черняком на тему вашого бізнесу. Тоді ж Ви повідомили, що мережа не позиціонує себе місцем, в яке приїжджають, щоб зробити закупівлю на вечерю — це магазини, в які приходять, щоб докупити яєць на сніданок або взяти пляшку вина на вечір. Чи не змінився концепт «Мікс Март» після приходу пандемії та введення карантинів?
- Спочатку існували лише «червоні» «Мікс Марти». На сьогодні ми пробуємо три формати.
Класичний червоний «Мікс Март» трансформується з магазину, де щось хочуть докупити в магазин покупки кожного дня, і розвиває нетипові для себе категорії (наприклад, кулінарію). Сьогодні ми закінчуємо облаштування цехів за всіма стандартами площею понад 200 кв. м.
Другий формат — це чорний «Мікс Март» — їх лише кілька. Це преміальний магазин з власним імпортом та ВТМ преміальної продукції.
Ми також активно розвиваємо формат мінімаркетів «Мікс Март ОПТ» із середньою націнкою 5% на всі групи товарів. Поки що ми лише тестуємо цей ринок, але вже отримуємо позитивні відгуки від наших конкурентів.
- Чи вплинуло якимось чином на Ваш бізнес згадане інтервʼю з Євгеном Черняком?
- На бізнес загалом — так, воно зробило мій кругозір ширшим, мене почали запрошувати на побачення дівчини (посміхається — All Retail). Такого раніше в мене ніколи не було, це дало мені нові сили та віру у себе.
- За яким принципом Ви підбираєте майданчики під свої магазини?
- Тут є багато факторів. Як правило, ми враховуємо трафік і кількість потенційних клієнтів, але це дуже умовно.
- Чи відчуваєте Ви тиск великих мережевих рітейлерів на свій бізнес? У якому напрямку?
- Безумовно, розвиток гігантів ринку створює сильне конкурентне поле, що змушує нас розвиватись не лише як мережа, а і як менеджери. Ще 3 роки тому ми не розуміли багато речей і не знали, як вони повинні працювати. Зараз, вивчаючи моделі наших конкурентів, ми чітко розуміємо чого потрібно прагнути й де ми не допрацьовуємо. Ми ставимося до наших конкурентів як до підручника, який варто уважно вивчати та розуміти. І вдячні їм за надану можливість щодня зростати у професійному плані.
- Сьогодні навіть великоформатні мережі роблять ставки на мінімаркет або магазини біля дому: Fozzy Group розвиває магазини Foodpod, NOVUS — обʼєкти «Мі маркет», а АШАН — свої маркети Pick Up Point. Як ви вважаєте, чому вони так роблять?
- Я не можу відповісти на це питання — це їхній вибір. Але я точно знаю, що навіть після лазерної корекції зору, наш фінансовий директор не побачив там рентабельності.
- Нещодавно ми робили інтервʼю з вінницьким рітейлером «Домашній Маркет», який полягає у закупівельному альянсі «Основа». За словами спікера, участь у такому в альянсі вигідна для мережі у багатьох аспектах. Як особисто Ви ставитеся до таких спілок? Чи стала б мережа «Мікс Март» брати участь у подібній колаборації?
- На сьогодні багато гравців ринку проводять цілі конференції на тему протидії експансії національних мереж, створюють спілки.
Наша позиція з цього питання має три основні стовпи:
1. Участь у подібних конференціях і є визнанням своєї слабкості, адже на ринку України достатньо прикладів, коли локальні мережі чудово дають бій національним мережам та зберігають свою рентабельність, розташовуючись навіть "двері у двері«.
2. У будь-якій змові виграє лише той, хто першим із неї виходить.
3. Ми хочемо зберегти свою свободу та право прийняття рішення з усіх питань за собою.
- Як сьогодні налагоджено процес логістичного забезпечення Ваших магазинів? Чи обовʼязково потрібен власний РЦ для сучасного рітейлера?
- «Мікс Март» використовує комбіновану систему: у нас є як свій РЦ, так і прямі постачання. Сучасний великий роздріб не може працювати без РЦ, адже це єдиний спосіб безперебійно забезпечувати себе товаром.
- Пандемія коронавірусу значно прискорила розвиток e-commerce, при цьому тренд на запуск онлайн-магазинів також зачепив сектор food-рітейлу. Чи не плануєте Ви запускати свій онлайн-майданчик? Чи доцільна взагалі інтеграція e-commerce у невеликі роздрібні формати?
- Це абсолютно інший бізнес, він максимально інший у всьому. Він не легший і не складніший — він інший. Я вважаю, що неможливо зібрати в одне ціле магазин біля дому та доставку — і поки що я не бачу економіки в доставці їжі. Вона точно буде через пару років, і цьому тренду точно є зелене світло. Але поки що ми не можемо вкладати гроші в те, що не витягнемо.
- Сьогодні полем для експансії мережі «Мікс Март» є столиця. Чи немає у планах компанії спробувати свої сили в інших містах? Як Ви сьогодні можете оцінити рівень насичення Києва сучасним мережевим роздробом?
- Це не зовсім так: зараз ми активно тестуємо інші «поля», зокрема, сьогодні відкрито магазини в Ірпені, Фастові, Білій Церкві, Черкасах тощо.
Якщо говорити про Київ загалом — то це «червоне» море. Але я впевнено можу сказати, що воно призводить до поліпшення сервісу і змушує ринок розвиватися
- Як Ви вважаєте, сьогодні рітейл — це ключова галузь в економіці України?
- Якщо чесно, я вважаю, що рітейл не повинен бути основною галуззю економіки. Як на мене, у такому разі це симптом того, що економіка дуже хвора. Рітейл, безумовно, створює додану вартість, але він лише перерозподіляє фінансові потоки в економіці — передаючи гроші з рук покупців до рук виробників.
Я активно виступаю за створення сильної експортної економіки — але з переважаючою часткою торгової складової. Але на мій глибокий жаль, поки що так — рітейл в Україні є ключовою галуззю.
- Які плани «Мікс Март» на найближчі 2-3 роки?
- Планування — одна з найневдячніших речей. План на місяць ми завжди складали за кілька годин, а плани на 2-3 роки можна становити за пару хвилин. Ми розуміємо, що «рука ринку» невблаганна ні перед ким, але щиро сподіваємось, що зможемо зберігати темпи розвитку у 30-50 магазинів на рік, розвиваючись у кількох регіонах України.