Опубліковано

Роздріб майбутнього: де в Україні вже сьогодні працюють магазини без покупців?

Висить груша, не можна зʼїсти — знаєте відгадку? А якщо стоїть магазин, але в ньому не збиратимуться юрби покупців, і немає касирів? Якщо Ви не знаєте відповіді, тоді наша стаття повідає Вам її.

Сезонний рітейл, гіпермаркети, що розвивають формат магазинів біля дому або e-commerce там, де ми раніше не очікували його. Цього разу проливаємо світло на темний бік рітейлу – формат dark store.

Думаємо, багато хто з Вас чув про магазини без покупців або навіть користувався послугами dark store в інших країнах. Тепер ці торгові обʼєкти працюють і в Україні, але про це трохи згодом.

Що таке dark store та звідки він зʼявився?

Дослівно з англійської dark store перекладається як «темний магазин», але нехай це не вводить Вас у сумʼяття, адже насправді це супермаркет – тільки без покупців. Закупитись у такому магазині можна лише онлайн.

Сам по собі dark store це щось середнє між складом та звичайним магазином. Замість відвідувачів та касирів у ньому присутні пікери – збирачі замовлень. Зазвичай покупець може забрати замовлення самостійно на точці видачі або скористатися доставкою.

Помилково плутати «темні магазини» з розподільчими центрами. Відмінною рисою dark stores є їхнє розташування. Якщо для великих РЦ характерно розташовуватися далеко від міста, то з «темними магазинами» саме навпаки. Найчастіше dark store, як і звичайні супермаркети, знаходяться в місті. Це дозволяє доставити продукцію в короткий термін, на що і націлені магазини без покупців.

Асортимент товарів в РЦ та dark store також відрізняється. Навряд чи в розподільчому центрі буде зберігатися продукція, що швидко псується, чутлива до температурного режиму (як, наприклад, готова їжа). У «темних магазинах» асортименти не відрізняються від супермаркетів сегменту FMCG. Найчастіше там продається все. У деяких магазинах навіть є кулінарний відділ.

Ще однією істотною відмінністю dark store від розподільчих центрів є їхня площа. Розмір такого магазину такий самий, як і у звичайного супермаркету, правда в ньому буде задіяна своя логістична система розміщення продуктів. Все зроблено так, щоб працівник dark stores міг укомплектувати замовлення максимально швидко.

Перший dark store ще на початку 2000-х у Лондоні запустила мережу супермаркетів Sainsburyʼs. Але тоді проект довелося згорнути через маленький потік замовлень. Друге життя «темні магазини» отримали у 2009 р. все у тому ж Лондоні. Рітейлер Tesco відкрив свій перший магазин без покупців.

В Україну формат dark store вже також прийшов. Якщо думаєте, що такі обʼєкти могли відкрити, наприклад «АТБ» чи NOVUS, це не так. У нас появі магазинів без покупців посприяли насамперед сервіси доставки.

Свій дебютний dark store в Україні сервіс Glovo запустив улітку цього року. Glovo Express – так назвали у компанії свої «темні» магазини. Їхній перший «темний магазин» розташований у Києві на Лівому березі. Слідом за столицею другий Glovo Express зʼявився на початку жовтня у Львові. Нині ж в Україні працює 14 таких обʼєктів: у Києві, Львові, Харкові, Дніпрі та Одесі.

Наприклад, загальна площа львівського Glovo Express, що на проспекті Чорновола, 101, становить 400 квадратних метрів.

Товари Glovo Express сортуються за категоріями, розміщені у різних залах та чекають відвідувачів не у великих коробках, а акуратно розташовані на полицях та у сучасних холодильних та морозильних камерах. Двері в торговельні зали зачинені, а замовлення видають через спеціальне віконце курʼєрам Glovo.

У Glovo Express числиться близько 500 асортиментних позицій, зокрема бакалія, солодощі та снеки, фрукти та овочі, мʼясо та ковбасні вироби, риба та морепродукти, молочні продукти та яйця, товари для дітей, безалкогольні та алкогольні напої, тютюнові вироби, товари для тварин та засоби особистої гігієни.

Процес складання товарів dark store Glovo Express займає до 1,5-2 хвилин. Час доставки замовлення з моменту його оформлення в додатку Glovo та вручення покупцю займає до 20 хвилин.

З моменту запуску першого темного магазину в Україні, курʼєрами Glovo було виконано вже понад 16 тисяч замовлень. Найвищий попит замовлень із Glovo Express припадає на вечірній час, а чек товарного кошика в середньому становить 250 грн.

Для експансії dark store інвестиції Glovo в Україні становлять близько семи мільйонів євро, зокрема на реновацію та оренду приміщень. Інвестиції ділять на кілька етапів. Перший – це запуск 21 локацій Glovo Express, другий – збільшення кількості обʼєктів, і заключний – це достатньо покриття в містах для реалізації доставки за 15 хвилин.

Для компанії Glovo бізнес-модель «темних магазинів» дозволяє розвинути інфраструктуру міст і створює можливості нового досвіду користувача.

«Компанія аналізує логістичні особливості міст, вибирає райони та визначає радіуси покриття, за яких можна швидко здійснити доставку для користувачів програми Glovo. Після цього облаштовує приміщення відповідно до спеціальних норм зберігання продуктів, заповнює товарами та запрошує на роботу пікерів, — каже генеральний менеджер Glovo у Східній Європі та Центральній Азії Дмитро Расновський.

У компанії зазначили, що до кінця року планується запуск 175 локацій Glovo Express у 16 країнах світу, включаючи Іспанію, Італію, Румунію, Португалію, Україну, Польщу, Грузію, Кенію, Марокко, Сербію, Хорватію, Кот-дʼІвуар, Словенію, Казахстан, Молдову та Болгарію.

Після Glovo розвитком «темних магазинів» зайнявся ще один лідер сфери доставки в Україні — сервіс Rocket. Щоправда, поки що у Rocket тестують цей формат, але до кінця поточного року заплановано запуск пʼяти Rocket Market.

За словами співзасновника Rocket Станіслава Дмитрика, відкриття власних dark store почнуть зі столичних Позняків. Цей район був обраний через високу щільність заселення та купівельну спроможність. До підбору локацій експерти Rocket підходять з позицій ефективності та швидкості, доступної площі та ін. За оцінками компанії, лише для Києва необхідно не менше 15 локацій, щоб доставляти замовлення за 15 хвилин.

Крім того, щоб укластися в 15 хвилин, у Rocket працюють над гіперефективністю складу. Розробляють для цього і технології, і софт. При підготовці таких обʼєктів для Rocket важливим є формування хорошої мотивованої команди на локації. У компанії кажуть, що оптимальне планування складу, управління та розподіл потоків, екіпірування збирача та робота з курʼєрами — все це складається у підсумкові швидкість та якість.

Основні категорії асортименту Rocket Market включатимуть: напої, свіжі овочі та фрукти, молочні продукти та яйця, а також алкоголь та тютюн. Крім перерахованих категорій, будуть доступні й інші товари.

За словами CEO Rocket Market Михайла Дейнегі, в компанії прагнуть покрити весь попит. «Я думаю, що після запуску ми мінятимемо нашу асортиментну матрицю, щоб задовольнити потреби наших покупців. Ми працюємо над технологією, яка дозволить гнучко керувати асортиментом, реагуючи на попит завтрашнього дня», — стверджує експерт.

Крім того, що доставку зі своїх dark stores в Rocket планують здійснювати якнайшвидше, покупцям також буде доступна функція аудіо замовлення.

«Якщо вам приносять замовлення за 15 хвилин, скільки часу логічно витрачати на наповнення кошика? Аудіо замовлення – один із способів прискорити цей процес. Клієнти рідко змінюють переваги. І якщо вам необхідні, наприклад, яйця, помідори та пачка соку – ми вже знаємо і виробника, і обсяг. Так чому б просто не попросити голосового асистента купити яйця, помідори та сік. Насправді це не єдиний спосіб замовлення, над яким ми працюємо: на сьогодні технології дозволяють реалізувати різні сценарії. Але на весь свій час», — каже Михайло Дейнега.

Приміщення для dark store та dark kitchen компанія орендує, починаючи з невеликих форматів (від 100 кв. м). Загальні інвестиції в розвиток цього напрямку в Rocket не називають, але, за словами Станіслава Дмитрика, відкриття однієї точки dark kitchen і dark store обходиться від $80 до $120 тис.

Крім України, Rocket планує запуск своїх dark store і в інших країнах, де є сервіс. Зараз доставка від Rocket вже працює в Нідерландах, Греції, Франції та Кіпрі, але вже дуже скоро в компанії оголосять про відкриття в одній з цих країн свого «темного магазину».

Як виявилося, окрім Glovo та Rocket в Україні є ще один сервіс доставки, який запустив dark store. Компанія Turbo.ua вийшла на ринок q-commerce (quick commerce) зовсім недавно, зараз у їхньому портфелі поки що два «темні магазини», що працюють Києві на Позняках та Осокорках.

За словами СEO Turbo.ua Богдана Багрія, компанія має українські інвестиції, головний офіс у Києві, а бізнес-модель аналогічна таким гравцям, як Getir або Gorillas. «Ми розміщуємо свої власні dark store поряд із вашим будинком. Наш комерційний департамент закуповує у виробників продукти та товари першої необхідності, а курʼєри, які оформлені у штаті компанії, доставляють замовлення на велосипедах», — каже експерт.

Після забезпечення столиці, Turbo.ua планує вихід до інших міст-мільйонників та обласних центрів. Головним конкурентом Богдан Багрій вважає звички людей купувати офлайн, а не служби доставки. Суму інвестицій він не озвучив, але наголосив, що це дороге задоволення.

Виходить, що в Україні першовідкривачами dark store стали сервіси доставки. При тому, що у сусідній Польщі замовлення продуктів із «темних магазинів» запустили «цегляні» рітейлери Żabka та Biedronka.

Перші два dark store Żabka Jush у тестовому режимі стартували у жовтні цього року у Варшаві. Асортименти нових обʼєктів нагадує типовий магазин Żabka. Приміщення обладнане холодильниками та морозильниками, що дозволяє пропонувати не лише базову продукцію, а й досить широкий асортимент.

У мережі Żabka ведеться робота з оптимального розподілу асортименту всередині «темних магазинів», щоб комплектування замовлення тривало якнайшвидше. Зрештою, покупка в dark stores Żabka повинна бути здійснена за 10-15 хвилин.

За неофіційною інформацією, якщо все буде добре, до кінця року Żabka відкриє ще 25 подібних торгових точок.

Польська мережа Biedronka запустила свої dark stores приблизно в той же період, що Żabka, назвавши проект Biedronka Express або BIEK. Відразу 15 таких магазинів запрацювали у жовтні у Варшаві, Кракові, Вроцлаві, Гданську, Лодзі та Познані. Замовлення покупцям Biedronka Express протягом 15 хвилин здійснює сервіс Glovo.

Варшавський обʼєкт Biedronka Express має площу 300 кв.м, на полицях, холодильних стелажах та морозильних камерах знаходиться 1200 найменувань товарів. На складі представлені продукти всіх найпопулярніших категорій: від закусок, води та напоїв, спецій, косметики, товарів для домашніх тварин, продуктів гігієни та сніданку до свіжих продуктів (мʼясо, мʼясне асорті, молочні продукти, фрукти та овочі). Також рітейлер чекає ліцензію на продаж алкоголю.

У звʼязку із ранньою стадією проекту BIEK у компанії поки що не хочуть розкривати плани подальшого розвитку.

То чому ж в Україні розвиток «темних магазинів» практикують насамперед сервіси доставки, а не самі ритейлери? І що взагалі стало основним драйвером для запуску обʼєктів формату «dark» у нашій країні?

Думка експерта

Михайло Дейнега, CEO Rocket Market:

Михайло Дейнега

- Саме формат dark дозволяє досить швидко масштабуватись, оскільки тут не потрібні додаткові інвестиції в оренду локації з високим трафіком, місцем для гостей, паркування та дизайн приміщення. Ну а карантин та локдауни лише каталізували розвиток сервісів доставки.

Зростання попиту і карантинних обмежень виробили нові звички, і все більше людей готові замовляти продукти харчування та інші товари з супермаркетів. Однак, якщо замовлення збирати по існуючому торговому залу супермаркету, висока ймовірність недовозу, тому що без великих інвестицій у "розумне" торгове обладнання неможливо відстежити, які товари знаходяться у кошиках покупців. Крім того, існуючий торговий зал створений швидше для збільшення продажів, а не для швидкості складання (купівлі), тому в результаті покупець довго чекає на замовлення, і не отримує всього, що замовив. І йому все одно доведеться йти до магазину. Саме ці проблеми вирішує формат dark store, де немає покупців, а склад та софт створені для того, щоб зібрати замовлення менш ніж за 2 хвилини.

На мою думку, класичному рітейлу складно перебудуватися. Потрібні інші площі: більші, ніж магазин біля дому, але менші, ніж супермаркет. Локації повинні знаходитися прямо серед спальних районів, у житлових будинках: таких приміщень недостатньо на ринку. Крім того, технології є ключовим викликом. Як склад, і софт повинні бути орієнтовані на швидкість доставки. Розробка платформи під dark store вимагатиме суттєвих інвестицій та часу. Я думаю, що сервіси доставки готові до таких змін і забезпечені ресурсами розробників.

Євгеній Нетреба, комерційний директор сервісу доставки Zakaz.ua:

Євген Нетреба

- Основним драйвером є бажання компаній наблизити та прискорити доставку продуктів чи готових страв своїм клієнтам. Саме концепція "dark"дозволяє здійснити послугу доставки за лічені хвилини. Також це набагато легше і швидше, ніж, наприклад, везти піцу з ресторану за 10 км від клієнта.

Розміщувати «Dark» обʼєкти необхідно в максимально густонаселених районах. Але в цьому є певний рівень складності, бо не завжди такі обʼєкти підлягають санітарно-епідеміологічним та пожежним нормам. Вони також повинні бути обладнані потужною електромережею, щоби вся техніка працювала справно. Тобто ця модель цікава, але вона тяжко масштабується.

Сервісам доставки запуск такого формату є вигідним. Якщо наблизити доставку з точки А до кінцевого клієнта, то, звісно, їхня юніт-економіка покращується.