Опубліковано

Журнал All Retail поставив представникам сфери роздрібної торгівлі питання роботи іноземних рітейлерів в нашій країні

– Німецький Lidl напередодні дав зрозуміти, що розглядає можливий вихід на ринок України. Як Ви вважаєте, підходящий зараз час для експансії міжнародних операторів на території нашої країни

Андрій Курський, СЕО компанії Zakaz.ua:

Андрій Курський

«Вихід міжнародних мереж на ринок України говорить про перспективність та економічний розвиток нашої країни.

Іноземні компанії аналізують та оцінюють потенційні можливості свого розширення у тому чи іншому регіоні. І якщо відкривають свій бізнес у нас, то український ринок їм цікавий для своєї експансії.

Ми раді, що в Україні з’явиться ще одна міжнародна продуктова мережа. Наскільки я знаю, у Lidl дуже високі вимоги щодо якості та безпеки продуктів.

Вони жорстко інспектують своїх постачальників у питаннях дотримання стандартів якості товарів, що поставляються. Тобто вихід ще однієї мережі із якісними продуктами харчування лише позитивно вплине на розвиток нашого ринку.

Загалом запуск нових продуктових мереж – це здорова конкуренція та стимул розвиватися всім існуючих представників рітейлу. Наприклад, компанія Zakaz вже має концепт спільної роботи, який ми готові обговорювати у разі виходу німецької продуктової мережі Lidl на ринок України».

Володимир Матяш, генеральний директор торгової мережі «Економ» :

Володимир Матяш

«Практично всі рітейл-видання висловилися про початок роботи Lidl в Україні. Скільки людей стільки й думок. Думаю, що будь-коли є як свої плюси, так і свої мінуси. Тому найкращий час для початку будь-якої дії – це сьогодні, тут і зараз. Не спробуєш, не почнеш — так і не дізнаєшся, що вийде.

Модель Lidl-а актуальна на сьогодні для України – доходи населення падають, ціни зростають. За таких обставин дискаунтер допоможе розв'язувати дешевшу проблему купівлі товарів. Чи вийде Lidl це зробити, подивимося — з якими постачальниками будуть працювати, які торгові марки підуть на їх умови, як зможуть завести та розмитнити свій ВТМ і при цьому залишитися дешевими, як успішно вибиратимуть локації.

Мій прогноз – ні в цьому, ні у 2022 році Lidl у нашій країні не відкриє жодного магазину».

Віктор Середній, операційний директор лінії магазинів EVA:

Віктор Середній

«Європейські мережі нерідко повідомляють про намір вийти на ринок України. Але роздрібна торгівля нашій країні у багатьох ключових сегментах ринку вже давно структурована. Є великі рітейлери зі зручним для клієнтів розташуванням торгових майданчиків та товарними пропозиціями, які відповідають різним рівням потреб.

Практично всі великі оператори роздрібного ринку України, що діють, десятиліттями вибудовують покриття, Supply Chain Management, накопичують лояльну клієнтську базу, наймають і навчають персонал. За кожним із цих процесів стоїть велика робота та колосальний досвід. Будь-якому, хай навіть дуже великому та успішному європейському оператору, безумовно, доведеться зіткнутися із серйозною конкуренцією. Складно зараз назвати ніші, які міжнародні мережі могли б легко та швидко зайняти. Можливо, саме цим і пояснюється той факт, що більшість їхніх заяв про експансію так і залишаються намірами. Якщо будь-який з міжнародних операторів все ж таки ухвалить рішення вийти на ринок України — це буде досить довгий, тернистий шлях, який зрештою зробить сильнішим і вітчизняних рітейлерів».

Ігор Заболоцький, провідний експерт компанії Colliers Ukraine у сегменті торгової нерухомості:

Ігор Заболоцький

За останні 4 роки понад 30 міжнародних брендів вийшли на український ринок. Серед найгучніших – у серпні 2018 року було відкрито перший магазин H&M у київському ТРЦ Lavina Mall. Шведська компанія IKEA, найбільший у світі ритейлер меблів та товарів для дому, 1 лютого поточного року відкрила перший магазин в Україні – у київському ТРЦ Blockbuster Mall.

Привабливість ринку України для міжнародних брендів формують споживчі настрої та купівельну спроможність. За останні роки рівень середньої заробітної плати стрімко зростає. У червні 2021 року середня зарплата досягла рекордного рівня і склала 14 313 грн, збільшившись за рік майже на 24%.

За даними міжнародних рітейлерів, які ведуть діяльність, у тому числі й на українському ринку, можна стверджувати, що на момент зняття суворих обмежувальних заходів рівень продажів в Україні у відсотковому співвідношенні (період до періоду) вищий, ніж у більшості інших європейських країн, що додає оптимізму.

Індекс споживчих настроїв (ІСН) є важливим індикатором оцінки конʼюнктури ринку. Попри карантинні обмеження у порівнянні з минулим роком, споживчі настрої зберігають позитивну динаміку. Станом на вересень 2021 року показник становив 69,1, що на 2,5 пункти нижче, ніж у вересні 2020 року. Зниження обумовлено погіршенням компонента економічних очікувань на тлі новин про нову хвилю COVID-19».

Костянтин Олійник, керівник департаменту стратегічного консалтингу компанії UTG:

Костянтин Олійник

«На територію України за роки незалежності вже заходили міжнародні мережеві оператори продуктів харчування, але більшість із них – попри тривалість роботи в країні – так і не розвинули широку мережу супермаркетів.

Так, у METRO Cash & Carry, відкритої у 2003, до 2021 функціонують 26 магазинів. У мережі «АШАН», відкритої у 2008 році – 19 гіпермаркетів (з урахуванням викуплених магазинів «ОʼКЕЙ» та «Караван»). Мережа BILLA, відкрита у 2000 році, на момент поглинання у 2020 р. мережею NOVUS мала 35 супермаркетів.

Крім того, раніше Україну покинули продуктові мережі «Перекресток», «О’КЕЙ»

Як ми бачимо, за 13-20 років історії міжнародні мережі не змогли проникнути навіть до всіх обласних центрів, не кажучи вже про міста районного значення. Тому, попри практично безмежні фінансові можливості для розвитку, іноземні гравці чомусь не поспішають з активною експансією.

Наскільки серйозну конкуренцію вони зможуть скласти успішним українським мережам – АТБ, Fozzy Group, «Наш Край», «КОЛО», «Рукавичка» – риторичне питання.