Чому частка супермаркетів у продажах картоплі в Україні – менше 5%
- Фото:
- agropolit.com
95% картоплі в Україні купують за межами мережевого роздрібу.
За даними аналітиків EastFruit, лише близько 5% картоплі, яку споживають жителі України, продавався у 2019 році підприємствами роздрібної торгівлі, з яких лише трохи більше половини припадає на продаж у мережевому роздрібі, тобто, в мережах супермаркетів країни. Інша картопля продається на ринках та у стихійних точках реалізації, а також виробляється самими споживачами або їх родичами та не проходить фазу товарно-грошового обміну. Для порівняння, мережевий роздріб продає до половини всіх бананів, що споживаються в Україні.
Такі дані із першого фундаментального дослідження роздрібної торгівлі свіжою плодоовочевою продукцією озвучив Федір Рибалко, міжнародний консультант Продовольчої та сільськогосподарської організації ООН (ФАО).
"Картопля є лідером обсягів продажів у натуральному вираженні, але за виручкою картина інша, там картопля не потрапила навіть у ТОП-5 продуктів, незважаючи на високий рівень цін на неї, а банан, навпаки, посіла перше місце за виручкою від продажів", — каже Федір Рибалко.
У чому причина того, що споживачі воліють купувати картоплю в некомфортних умовах стихійної торгівлі, а не в мережах супермаркетів країни?
Андрій Ярмак, економіст інвестиційного департаменту Продовольчої та сільськогосподарської організації ООН (ФАО), вважає, що винні у цьому насамперед самі мережі супермаркетів. «Очевидно, керівництво мереж супермаркетів, яке не опускається до питань торгівлі таким базовим продуктом як картопля, просто не усвідомлює, що саме картопля призводять до недоотримання мільярдів гривень виручки. Споживач, бачачи щось брудне та низькоякісне на полиці замість картоплі, змушений йти на ринок у пошуках якісного товару. Ми багаторазово перевіряли це — ціни на картоплю на організованих та стихійних ринках України завжди значно вищі, ніж у супермаркетах, тому споживачів, навіть у такій небагатій країні, як Україна, відлякує не ціна, а якість картоплі у мережах супермаркетів. Вони готові йти на ринок, витрачати свій час і платити більше за якіснішу, чистішу і калібровану картоплю!» — каже експерт ФАО.
"Очевидно, що саме супермаркети можуть і повинні зробити перший важливий крок — принципово не допускати на полиці неякісну та брудну картоплю. Я впевнений, що вони не тільки не знизять продажі картоплі, а й зможуть їх наростити. Більше того, у них підвищиться середній чек в цілому по мережі, тому що покупці перестануть йти на базари за якісною картоплею, а картоплярі будуть просто змушені покращувати її якість, адже основна частина проблем якості картоплі формується в полі під час вирощування, і навіть до цього через низьку якість насіннєвої картопл", — каже Андрій Ярмак.
Часто доводиться чути слова українських фермерів про те, що вирощувати картоплю «експортної» якості надто дорого та складно. Проте платять вони за це багатомільярдними втратами у сезони надвиробництва, наприклад, у поточному сезоні 2021/22 років. Адже українська картопля не може експортуватися практично нікуди саме тому, що не відповідає мінімальним стандартам якості.