Опубліковано

Французькі пригоди: «Ашан» заліз у збитки в Україні. Чому бути гіпермаркетом із низькими цінами тепер невигідно?

Теги:
Ашан
FMCG
Фото:
RAU

Нарощуючи частку українського ринку, Ашан ледь не втратив його. Як компанія стала збитковою та що планує робити далі?

Як пише український Forbes, у квітні 2022-го в Україні може стати на два гіпермаркети Ашан менше. Торгові точки закриються у Запоріжжі та Кривому Розі.

Сама компанія заявила, що не закриває, а шукає для своїх гіпермаркетів інші локації через те, що не вдалося домовитись із орендодавцем.

У компанії Arricano, із чиїми ТРЦ Сонячна Галерея та City Mall в Ашані закінчилися контракти, кажуть, що великий формат стає неактуальним. За словами директора з комунікацій Arricano Олени Обухівської, запит на великі супермаркети серед покупців знижується. Це вже не конкурентна перевага. Люди, за її словами, більше купують готову їжу із собою на фуд-кортах, у спеціалізованих магазинах чи у «магазинах біля дому».

Проте це не єдині бізнес-проблеми французького рітейлера в Україні. Компанія з 2018 року збиткова, прибуток був лише за три квартали 2021 року.

Проблеми зростання

Перший гіпермаркет Ашан компанія відкрила в Україні у 2008-му та в наступні роки активно нарощувала частку ринку. Найбільший стрибок стався 2017-го, коли Ашан купив девʼять гіпермаркетів Караван. Це обʼєкти загальною площею 58 000 кв. м працювали у пʼяти містах, чотири з яких для рітейлера були новими. Також компанії дісталися приміщення дискаунтера Topmart, на місці яких у 2018 році французька мережа запустила новий для себе формат — магазин біля дому «Мій Ашан».

За 2017-18 роки Ашан відкрив в Україні лише 16 магазинів, довівши їхню кількість до 27-ми. Їхня загальна площа становила понад 189 000 кв. м.

Експансія миттєво підняла компанію у лідери серед рітейлерів за сумарною площею. Ашан став третьою мережею за величиною торгової площі після АТБ-маркету та Fozzy Group. Швидко зростав і виторг — на 37,2%, до 15,5 млрд грн. Але замість прибутку у 2018 році мережа отримала 904 млн. грн. збитків.

У самій компанії кажуть, що тоді збитки перевищили мільярд. У 2019 році ритейлер почав закривати гіпермаркети та поставив експансію на паузу. Першим став обʼєкт у ТРЦ Sky Mall. І це, незважаючи на те, що збитки, за даними компанії, скоротилися майже наполовину.

Як повідомила CEO Ашан Україна Вікторія Луценко, після покупки мережі у компанії зосередилися на операційних процесах, щоб вивести придбані магазини на прибутковість. Мережа Караван виявилася складною покупкою, і на момент придбання отримувала великі збитки. Тому ціна нарощування частки ринку, за словами засновника та керуючого партнера групи компаній PM Partners Максима Прохорова, виявилася для Ашана високою.

У 2019 році виторг Ашан в Україні зменшився на 8,3%, до 14,2 млрд грн. Тим часом конкуренти, навпаки, нарощували виторг, а ринок роздрібної торгівлі в Україні збільшився на 19%, до 795,2 млрд грн, як підрахували в Держстаті.

2020 року ритейлер закрив ще один гіпермаркет у харківському ТРЦ Магелан. У ТРЦ зʼявився новий власник, котрий вирішив закрити його на ремонт, а для Ашана це означало нові збитки.

Навала малих форматів

Через епідемію COVID-19 та локдаунів змінилася логістика покупців. Як пояснили в Ашані, споживачі бажають купувати швидше, тому не дуже хочуть іти у великі торгові обʼєкти. Стали затребувані менші формати — магазини біля будинку та міні-маркети. Їхня кількість у 2020 році збільшилася майже на чверть — підрахували у GT Partners Ukraine.

У пандемічний 2020 рік виторг Ашан в Україні скоротився на 0,7%, до 14,1 млрд грн. Його великі за площею магазини заробляють на обороті, у них значно менша середня націнка, ніж класичний супермаркет, каже провідний експерт Colliers Ukraine з торгівельної нерухомості Ігор Заболоцький. Тобто Ашану потрібно набагато більше продавати на квадратний метр і обслуговувати більше покупців.

ТРЦ може на місці одного Ашана відкрити два магазини, каже співзасновник компанії з управління комерційною нерухомістю Retail.Pro Артем Ретін. До того ж французький рітейлер знімає площі за нижчими орендними ставками, ніж інші супермаркети класичного формату.

«Настав час оптимізації оренди, товару та персоналу, — пояснює Ретін. — І всі стиснулися».

Трансформація як відповідь на зміни

Оптимізацію розпочав і сам Ашан. Вікторія Луценко, яка очолила компанію у 2018 році, каже, що перші 10 років Ашан виконував роль дистрибʼютора між постачальником та покупцем, викладаючи максимальний вибір товару на полиці. Цього вже мало і в компанії почали дбати про клієнтський досвід, емоції, освоювати нові формати. Серед таких нових форматів – мінімаркет Pick Up Point. Його запустили на початку 2020-го. Це не лише фізичний магазин площею 40 кв. м, але й точка видачі онлайн-замовлень із гіпермаркетів.

"У цьому двосторонньому форматі економія часу клієнта", — пояснює Луценко. Вона каже, що це збільшило кількість покупців, які користуються доставкою онлайн. За її словами, кожен третій клієнт Ашан замовляє товари через інтернет. Найбільше таких замовлень у великих містах.

Торік у такому форматі заробило 13 точок, а кількість магазинів усіх форматів, за даними GT Partners Ukraine, досягла 40. У 2022 році кількість малих форматів заплановано довести до 50. Щодо гіпермаркетів, то від них ритейлер не планує відмовлятися, але конкретних планів щодо їх відкриття поки що немає.

2022 року Ашан продовжить оновлення старих концептів, відкритих понад 10 років тому. Торік розпочалася реновація гіпермаркету у ТРЦ Ocean Plaza у Києві. Цього року розпочнеться у столичному гіпермаркеті на проспекті Степана Бандери. Змінять не лише їхній зовнішній вигляд, а й внутрішнє заповнення торгових залів. Мета рітейлера — зробити так, щоб споживач закупився з комфортом і максимально швидко.