Ренесанс жорсткого дискаунтера: чим обернулися пригоди MERE в Україні?
Іноді ритейлери для успішного розвитку своєї мережі вдаються до різних прийомів. Ми, звичайно, не маємо на увазі щось заборонене, але, наприклад, запуск власного магазину на місці конкурента – звичний метод для продавця. А для нас уже давно звична справа писати про такі дії роздрібних операторів.
Не змінюючи своєї традиції, цього разу ми також взялися аналізувати ситуацію з колишніми майданчиками російської мережі MERE. Але в ході аналізу помітили закономірність — відхід MERE з України залишив ґрунт для експансії іншим представникам формату жорсткого дискаунтера. Чи родючим виявиться цей ґрунт — покаже час. Але до цього ми ще повернемось.
Як ми знаємо, мережа дискаунтерів MERE протягом останніх 2 років двічі намагалася підкорити вершини українського роздрібу, але двічі залишалася ні з чим.
Перший свій крок в Україну MERE зробив ще у серпні 2020 року, у миколаївському ТЦ «Амстор». Але в цій локації магазину не судилося довго опрацювати — він незабаром закрився, хоча в мережі говорили, що це тимчасово.
Вдруге мережа MERE вирішила спробувати свої сили в Україні вже цього року, і встигла відкрити три дискаунтери. Ця подія наробила багато галасу не лише у ЗМІ, а й на політичному рівні. У результаті на російську мережу було накладено санкції, і російському оператору нічого не залишалося, як згорнути діяльність та піти з нашої країни. Крім того, про деякі локації, де працювали магазини MERE, вітчизняна ритейл-спільнота говорила зі скепсисом, натякаючи на невдачу їхнього розташування та повʼязану з цим нерентабельність, що теж могло вплинути на рішення закритися.
І все ж таки, швидкий відхід MERE з ринку України більше обумовлений політичними факторами чи особливостями обраних ними локацій?
«Різкий вихід MERE з ринку — це сукупність факторів, але, на мою думку, політичні ризики тут були основними» — говорить Артем Ретін, керуючий партнер консалтингової компанії Retail.Pro. Експерт вважає, що якби українська філія мережі й надалі приймала такі «дивні» рішення щодо відкриття магазинів, то на компанію чекав аналогічний результат — тільки з ще більшими втратами. «Більшість їхніх відкритих супермаркетів перебували в жахливих локаціях і були більше схожі на оптові склади, ніж на магазини самообслуговування, до яких звик вибагливий український споживач», — дивується пан Ретін.
Але, на будь-який товар знайдеться свій покупець — так сталося з майданчиками MERE.
Недовго довелося пустувати колишньому приміщенню MERE у Білій Церкві: 27 листопада 2021 року на його місці запрацював магазин мережі «Грошик». Торгова площа цього дискаунтера трохи більша за 800 кв. м.
Нагадаємо: мережа «Грошик» розвивається запорізьким ритейлером «Економ Плюс», а перший такий дискаунтер компанія запустила навесні поточного року. Зараз у мережі «Грошик» нараховується 4 торгові обʼєкти.
Для компанії «Економ Плюс» рішення скористатися звільненим майданчиком MERE у Білій Церкві стало втіленням стратегії щодо експансії у містах присутності ритейлера.
«Біла Церква — велике місто, у ньому мешкає близько 200 тис. мешканців і тут вже працює 5 наших магазинів. Тому відкриття «Грошика» є для нас реалізацією стратегії з відкриття магазинів у тих містах, де ми вже присутні. Ще до того, як ми вирішили взяти цей обʼєкт, ми розглядали різні локації у Білій Церкві — одна з них також була на бульварі Грушевського. Місце відповідає нашим вимогам для «Грошика»: поряд є дорога, житловий масив, неподалік знаходиться автовокзал. Гріх було не скористатися таким шансом», — каже Володимир Матяш, генеральний директор «Економ Плюс».
Ще один колишній обʼєкт MERE взяла в обіг західноукраїнська мережа жорстких дискаунтерів «Дивоцін». 15 грудня цей ритейлер відкрив свій магазин у Павлограді Дніпропетровської області на території ТЦ "Гулівер«.
За логікою, далі ми мали б перейти до наступного торгового оператора, який узяв під своє крило третій та останній обʼєкт MERE. Але, як виявилося, «Дивоцін» відкрив на місці MERE два свої магазини: ще один свій дискаунтер компанія запустила 17 грудня у Нікополі — по вулиці Богуна, 6. Зазначимо, що у Нікополі спочатку мало працювати два магазини MERE, але встиг відкритися лише обʼєкт на вулиці Патріотів України, 175-А (а локацію на вул. Богуна російський ритейлер «зарезервував», але так і не здав в експлуатацію).
Примітно, що для мережі «Дивоцін» запуск магазинів у Павлограді та Нікополі ознаменував вихід у новий регіон країни — Східну Україну. Раніше полем для експансії «Дивоцін» була виключно західна частина нашої країни. Крім того, відкриття двох нових магазинів на Сході збільшило загальний портфель активів цього ритейлера до 9 торгових обʼєктів.
Нарешті йтиметься про останній «працював» майданчик MERE — все в тому ж Нікополі, на вулиці Патріотів України, 175-А. До речі, тут російський ритейлер встиг попрацювати найдовше — з травня до вересня 2021 року.
Згодом 24 грудня у цій локації свій черговий дискаунтер відкрила мережа магазинів «Пюре». Подібно до ситуації з «Дивоціном», відкриття «Пюре» у Нікополі стало для цього ритейлера першим досвідом роботи в новому регіоні. Проект «Пюре» належить власникам з Півдня — компанії «Таврія В», яка донедавна вела діяльність виключно у рідному для себе регіоні (а також у місті Хмельницькому).
Є ще один цікавий момент щодо експансії MERE, який не можна оминути. Памʼятаєте, як улітку представники російського оператора заявляли про плани відкрити в Україні щонайменше 40 своїх дискаунтерів? За фактом запрацювало лише три магазини. Але, як виявилось, мережа встигла «зарезервувати» для себе в Україні набагато більше локацій. Однією з них якраз і був майданчик у Нікополі — на вулиці Богуна. Крім того, у Чернівцях ритейлер кинув око на обʼєкт по вулиці Олени Пчілки, 5, де раніше працював супермаркет «Фуршет». Про швидке відкриття тут MERE навіть повідомляли на рекламній вивісці — але магазин так і не запрацював, а зараз це порожнє місце.
Адреси і подальшої долі інших локацій, які зарезервували для себе в MERE, нам роздобути не вдалося. Але судячи з аналізованих нами майданчиків, їх цілком можуть взяти «в обіг» інші представники концепту дискаунтерів, яких, з чистої випадковості чи ні, активізував відхід російського оператора.
Думка експерта
Олег Карвацький, співвласник мережі магазинів «Дивоцін» :
«Вихід, відхід і — найголовніше — санкції РНБО щодо MERE послужили медіа бустером формату жорсткого дискаунтера. Зараз у цей формат входить багато хто — пробують на дотик, так би мовити. Економіка формату вкрай складна: її посилюють відсутність ринку нерухомості, а також особливості регіонів, де такі магазини можуть просто «не зайти». Загалом, цей формат ще не оцінений «новенькими» — в минулому були розчарування, будуть вони і в майбутньому».
Володимир Матяш, генеральний директор торгової мережі «Економ» :
"Концепт жорсткого дискаунтера зараз тестує багато мереж. Цей формат розвивається в багатьох країнах.
Наш досвід показує, що такі магазини мають свого клієнта та мають потенціал для розвитку. Як далі розвиватиметься цей формат — залежатиме від наших покупців. Сьогодні споживачі пробують цей формат і відгуки у них неоднозначні. Багато покупців хочуть бачити широкий асортимент та товари відомих торгових марок, при цьому дискаунтер пропонує невеликий асортимент за низькими цінами на маловідомі товари.
______________________________________________________________________________________________________________
Автор: Юлія Макшанова, All Retail