Опубліковано

Biedronka — найбільша мережа дискаунтерів у Центрально-Східній Європі

Ринок Центральної та Східної Європи (ЦСЄ), як і раніше, знаходиться у сфері інтересів комерційних брендів, оскільки споживачі з цього регіону шукають «співвідношення ціни та якості» (від англ. – value for money).

Дискаунтери все частіше звертають свій погляд на торгові парки та торгові центри. У період із початку 2020 року до середини 2021 року у зазначеному вище регіоні було відкрито понад 1350 нових торгових обʼєктів. Це дані нового звіту компанії Colliers «ExCEEding Borders/CEE-16 Retail — Alive and Kicking».

- «Незважаючи на пандемію, що продовжується, позитивне відображення у ВВП спостерігається у всіх країнах регіону ЦСЄ. Проте інфляція, що зростає та проблеми з глобальним ланцюжком постачання призводять до збільшення вартості товарів та послуг. Це ускладнює проблеми, з якими стикаються виробники, ритейлери та, зрештою, самі споживачі. Тому всі гравці роздрібного ринку мають бути готові до викликів та адаптації до нової реальності», — говорить Кевін Турпен, директор відділу досліджень регіону Центральної та Східної Європи компанії Colliers.

Експерт додає:

- Оскільки довгострокові наслідки пандемії все ще невідомі, зростає важливість невеликих торгових центрів та торгових парків, які є дуже популярними серед споживачів у цей скрутний час. Цю тенденцію підтверджує велика кількість обʼєктів, що знаходяться на стадії будівництва або на завершальній стадії планування.

Декілька девелоперів, у тому числі місцевих, активізували свою діяльність у цьому сегменті ринку. До них відносяться Immofinanz, Saller, EDS RP, Trei Real Estate та Fidurock. Проте слід зазначити, що рівень розвитку сегмента невеликих обʼєктів і торгових парків відрізняється у країнах Центральної та Східної Європи.

– На більш зрілих ринках ми фіксуємо девелоперську активність навіть у містах із населенням менше 50 тис. осіб, – каже Кевін Турпен.

Невеликі торгові парки орієнтовані локальних клієнтів, які їх регулярно відвідують, тому основними орендарями таких обʼєктів є продуктові чи непродовольчі дискаунтери. Цей тренд відноситься як до торгових парків у великих містах, так і до обʼєктів у невеликих населених пунктах. Це результат зміни купівельної поведінки мешканців Центральної та Східної Європи.

– Пандемія змусила клієнтів частіше відвідувати обʼєкти, розташовані неподалік будинку. Здебільшого це повʼязано з економією часу та готовністю ефективно задовольняти основні потреби клієнта, — каже Катажина Камінська-Нобіс, заступник голови відділу роздрібних площ агенції Colliers у Польщі.

Також зростає інтерес дискаунтерів до розміщення магазинів у традиційних торгових центрах, пише видання WH.pl.

- Дискаунтери також дедалі частіше заходять до торгових центрів, власники яких кілька років тому неохоче вводили у свої приміщення бренди економ-сегменту. Ми зміни в поведінці споживачів, а також посилення позицій цього типу брендів змусили ритейлерів змінити свою стратегію і почали сприймати їх як важливий елемент диверсифікації свого асортименту, залучаючи більше клієнтів, — пояснює Катажина Камінська-Нобіс.

Лідери рітейлу в регіоні ЦСЄ

У регіоні ЦСЄ, який поєднує 16 країн, сьогодні діє понад 30 мереж продуктових дискаунтерів. Проте варто відзначити, що різниця між дискаунтерами та супермаркетами поступово стирається. Деякі продовольчі дискаунтери почали змінювати свою початкову пропозицію, щоб мати змогу конкурувати із традиційними супермаркетами. В той самий час деякі супермаркети змінили свою стратегію і стали приділяти основну увагу маркетингу «найнижчих цін», пропонуючи продукцію власних торгових марок.

За даними компанії Colliers, з початку 2020 року до кінця першої половини 2021 року у Центральній та Східній Європі було відкрито понад 1350 продуктових дискаунтерів. Це підтверджує, що регіон все ще перебуває на шляху розвитку та здатний прийняти багато нових торгових обʼєктів.

За кількістю магазинів у регіоні ЦСЄ лідером серед ритейлерів є мережа Biedronka, що належить португальській компанії Jeronimo Martins з більш ніж 3,1 тис. магазинів у Польщі. На другому місці знаходиться німецька компанія Lidl, що належить Schwarz Group, з більш ніж 2 тис. торгових точок. Замикає подіум найбільший продуктовий ритейлер України – мережа «АТБ-Маркет». Німецькі бренди Kaufland, Aldi, представлені у Польщі як Aldi Nord, а в Угорщині як Aldi Süd, а також мережа Penny, що працює в Чехії, Угорщині та Румунії, також мають сильні позиції у регіоні.

- Ринок дискаунтерів у Польщі вже насичений, але можливості для розвитку ще є. Торгові мережі зосереджують увагу на локаціях у житлових районах великих міст. Цей напрямок експансії змушує ключових гравців, таких як мережі Biedronka та Lidl, виявляти еластичність та адаптувати свої формати до відповідних локацій, – пояснює Магдалена Крушчель, заступник голови агенції Colliers у Польщі.

Лідери непродовольчих товарів

У Центральній та Східній Європі існує понад 45 мереж дискаунтерів непродовольчих товарів. Найбільша за кількістю магазинів це група Pepco, представлена в 11 країнах і налічує майже 2,5 тис. магазинів.

KiK – друга за величиною мережа у регіоні ЦСЄ, що налічує майже 1 тис. магазинів у 8 країнах. Ці мережі, поряд із голландським брендом Action та німецькою мережею Tedi, вирішили вийти на ринки Центральної та Східної Європи, відкриваючи магазини у торгових парках. Однак у рамках свого швидкого розвитку вони також шукають нових можливостей у традиційних торгових центрах. Серед непродовольчих лідерів також можна відзначити мережі «Аврора» та «Острів Чистоти».

У напрямку «інтелігентного шопінгу»

У регіоні, як і раніше, існує величезний потенціал для розвитку дискаунтерів, який, зокрема, повʼязаний із трендом «розумних покупок». Значна частина споживачів із Центральної та Східної Європи обирають місце для покупки залежно від цін, що відкриває торговим мережам поле битви за покупців. До того, дискаунтери, очевидно, менш постраждали від пандемії, ніж традиційні роздрібні мережі. Певною мірою це повʼязано з технічними умовами — доступом до зовнішньої парковки та індивідуальними входами «з вулиці».