Опубліковано

На шляху до симпліфікації: які виклики прийняла мережа «Ашан» в Україні?

Теги:
Ашан
Фото:
rau.ua

Еволюція формату гіпермаркету-дискаунтера останні два роки проходила з купою викликів: локдауни, зміцнення e-commerce, перегляд підходів до бізнесу. Всі ці зміни супроводжуються глобальною тенденцією переорієнтації ритейлерів із великих роздрібних форматів на convenience. Як на ці трансформації на ринку реагує мережа гіпермаркетів «Ашан», ми дізналися в Ігоря Ковальова, керівника департаменту розвитку компанії.

— Ігорю, доброго дня. Позаду 2 роки роботи ритейлерів у небачених раніше умовах. Як ви вважаєте, далі ринку буде легше? 2022-й рік пройде для ринку спокійно чи варто очікувати на турбулентність?

— Так склалося історично, що кожен рік несе українському бізнесу нові виклики. Той же 2022-й розпочався із загострення геополітичної ситуації. У таких реаліях українському ринку доводиться швидко адаптуватись. Якщо 2020-го, у зв'язку з усією цією ситуацією з COVID, для нас було багато незвіданого і ніхто не розумів, з чим зіткнувся, то вже 2021 рік показав, що бізнес розвивається і рухається в будь-яких умовах. І цей рік був для нас досить стабільним та успішним.

Чого чекати від 2022-го? Я таки дивився б у майбутнє з оптимізмом. Будемо розвиватись у тих умовах, які нам запропонує світ.

— Чи можете ви коротко окреслити основні методи, за допомогою яких ваша компанія «підлаштовувалась» під виклики пандемії?

— Ми, як і багато бізнесів, почали будувати онлайн-торгівлю. Зараз працюємо із зовнішніми компаніями, розвиваємо власний мобільний додаток та сайт. Як компанія, яка дбає про здоров’я своїх людей, продовжуємо вакцинувати співробітників прямо у магазинах та офісах. Масковий та бригадний режим роботи — це та норма, яка сама собою мається на увазі. І в якості соціальної місії бренду ми розмістили центри вакцинації в наших ТРЦ.

— Весь глобальний ритейл заявляє про кінець ери гігантоманії та переорієнтацію левової частки споживачів із великих роздрібних форматів на convenience. Чи практикуєте ви скорочення площ торгових залів своїх гіпермаркетів в Україні? Як це відбувається?

— Справді, світ ритейлу зараз схильний до симпліфікації, тобто спрощення. Ми теж ідемо цим шляхом — зокрема, спільно з нашими партнерами оптимізували частину площ. Наприклад, гіпермаркети в ТЦ «Караван» або наш магазин на київській Петрівці не втратив при цьому товарообігу.

Але з іншого боку ми хочемо залишитися вірними своєму формату великих магазинів. Наш клієнт звик, що в «Ашан» можна купити все — від продуктів до садового інвентарю. Тому ми готові оптимізувати площі, але не міняти підхід до бізнесу. Ті проекти, на які ми орієнтовані — це 4-6 тис. кв.м торгового залу. У поодиноких випадках — більше.

— Останніми роками багато ритейлерів України (BILLA, NOVUS і навіть «Ашан») фактично звели до нуля свою експансію до периферійних регіонів України, віддаючи перевагу розвитку у Києві. Чи каже це, що спостерігається розрив між рівнем добробуту громадян у столиці та у віддалених областях?

— Традиційно для розвитку мережі обирали п’ятірку міст-мільйонників. Це зважений підхід таких компонентів, як: купівельна спроможність, щільність населення, культура купівлі, середній рівень зарплати, агломерація тощо. Тому багато бізнесів на старті нарощують свої м’язи саме у містах-мільйонниках. Ми представлені у всіх цих регіонах. Продовжуємо у них розвиватись і сьогодні шукаємо там площі для відкриття нових магазинів. Тому сказати, що ми зараз яскраво виділяємо, саме Київ буде неправдою. Зрозуміло, що столиця завжди попереду щодо розвитку клієнтського досвіду. Але з іншого боку, коли Ашан заходить у нове місто, ми розуміємо, що своїми великими форматами можемо змінити культуру покупок місцевих жителів.

Є регіони, де кожен другий відвідувач торгового центру виходить із чеком Ашан. При цьому багато хто їде до нас із прилеглих населених пунктів. Таким чином, ми формуємо деякі ритуали купівлі серед населення. Що стосується відкриттів у нових регіонах, то ми дивимося на міста, які логістично лягають між магазинами, що вже працюють. Нам, наприклад, цікаві Івано-Франківськ, Вінниця, Полтава.

— У 2021 році ви відкрили понад 10 мінімаркетів «Ашан pick up Point». Проект виправдовує себе?

— Проект «Ашан pick up Point» — це не лише історія про бізнес. Хоча все в нашій сфері починається і закінчується словом «бізнес»: інвестиціями та окупністю проекту. Але, разом з тим, ми це робимо для того, щоб розвивати онлайн-торгівлю. Адже це не тільки фізичний магазин, а й точка видачі онлайн-замовлень прямо під будинком клієнта. За допомогою формату pick up Point ми розвиваємо бренд «Ашан», збільшуємо його присутність у містах наших клієнтів, знайомимо нових покупців із мережею та її можливостями.

Потенціал цього формату величезний. Він дозволяє нам експериментувати з новими діджитал-технологіями. Наприклад, на базі «Ашан pick up Point» ми відкрили наш автономний магазин, який працює без касирів.

— Наприкінці 2021 р. у столичному ЖК «Комфорт Таун» ви відкрили повністю автономний магазин, який працює без касирів та на цифровому замку. Чи є перші результати роботи цієї точки? Які подальші плани компанії у цьому напрямку?

— Ми задоволені цим форматом. «Ашан» був першим в Україні, хто відкрив повністю автономний магазин. Яке основне завдання бізнесу? Закрити споживчий запит. А запит на такий формат є в Україні. Невипадково наш перший автономний Pick up Point відкрився саме у «Комфорт Тауні». Цей район обрали для життя багато фахівців у сфері технологій. Їм цікаво все нове, прогресивне, вони готові до експериментів. Їм цей формат «зайшов».

Якщо говорити про бізнес-складову об’єкта, то його автономність, а точніше відсутність працівників зали, скорочує операційні витрати на персонал. Найближчим часом ми плануємо відкрити ще один такий магазин в одному з інноваційних парків України. Зараз ми на стадії переговорів щодо локації.

— До речі, ви орендуєте чи купуєте майданчики під свої мінімаркети? Який горизонт окупності магазину Ашан pick up Point є для вас прийнятним?

— Ми орендуємо торгові площі. Горизонт окупності закладаємо до двох років, але багато залежатиме від кількості самих точок Pick up Point. До кінця 2022 року ми плануємо збільшити їхню кількість до 50 одиниць.

Але як я сказав раніше, від Pick up Point ми чекаємо на дивіденди не тільки в грошових одиницях, а й у вигляді нових лояльних клієнтів.

— Чому об’єкти «Ашан pick up Point» поки що відкриваються лише в Києві?

— Тут немає прихованого задуму чи складних стратегічних планів, Київ — це місто, в якому нам простіше розпочинати будь-який проект. Тут зосереджено наші складські приміщення, офісні структури. Тому тут ми тестуємо формат, відточуємо логістичні процеси, розуміємо бізнес-модель. Зараз ми вже готові заходити до нових міст із цим форматом. Тож цього року чекайте на наші Pick up Point та в інших містах України.

— Як ви вважаєте, які роздрібні формати мають найкращі перспективи у найближчі 3-5 років?

— Свою частку ринку відкусить кожен формат. Але залежно від того, як змінюватиметься світ, частки ці можуть перерозподілятися. Останні тренди відкриттів у Європі — це не гігантські формати. Зайти та витратити півдня на покупки — така культура вже віджила своє у великих містах, але поки що залишається актуальною для мешканців передмістя та невеликих міст. Цій категорії покупців потрібний асортимент, можливість познайомитися з товарами. Вони готові при цьому виділити кілька годин.

Загальносвітові тенденції — це відхід у формати меншої площі із торговими залами по 800-1000 кв.м. Можливо, багато українських мереж і орієнтуватимуться на цей формат, але клієнту потрібен і 100-метровий магазин, і «тисячник», і «п’ятитисячник». Покупець не вибирає один формат — він поєднує різні, включаючи онлайн.

— Над чим ще планує працювати команда вашої компанії у 2022 році?

— Ми, як і раніше, сфокусовані на розвитку форматів магазину біля будинку «Ашан pick up Point», проксі «Мій Ашан» (торгова зала на 1-2 тис. кв. м) і, звичайно, шукаємо магазини великих площ (торгова зала на 4-6 тис. кв. м для «Ашан гіпермаркет»). Ми готові відкривати до п’яти великих та середніх форматів на рік плюс довести загальну кількість наших Pick up Point до п’ятдесяти.

Дані: GT Partners Ukraine