Опубліковано

Зміни у торгово-розважальному секторі України: відкриються не всі

На початку 2022 року понад 20 торгових центрів анонсували своє близьке відкриття: зокрема, сім ТРЦ у Києві, три ТРЦ в Одесі та Одеській області, три — у Хмельницькому та Хмельницькій області, а також по одному у Харкові, Івано-Франківську, Львові, Тернополі, Рівному, Ужгороді та Житомирі.

На середину 2022 року відомо про відкриття трьох торгових центрів: Pannonia (стара назва — Atrium) в Ужгороді, «Майдан» у Червонограді Львівської області та Fabrik у Львові.

Ті ТРЦ, які вже готові до відкриття, переносять дату запуску. Наприклад відкриття ТРЦ Happy Mall у Рівному, яке спочатку було заплановане на квітень поточного року, перенесли на невизначений термін.

Відтермінування запуску торгових центрів має логічне пояснення, оскільки масштабний інвестиційний проєкт під час війни стримує спонсорів та забудовників з огляду на гіркий досвід інших великих об’єктів: ТРЦ Retroville у Києві, NikolSky у Харкові, ПортCity у Маріуполі, FABRIKA у Херсоні та ін.

Директор консалтингової компанії UTG Евгенія Локтіонова, дала коментар щодо того, наскільки доцільно в умовах війни запускати ТРЦ та які ризики при цьому потрібно брати до уваги.

"Безумовно, навіть в умовах воєнних дій на тих територіях, де немає гарячої фази та ризику для життя відвідувачів та співробітників, необхідно відкривати ТРЦ — особливо це стосується західних регіонів нашої країни. Тому є безліч причин як суто економічного, так і соціального характеру", — говорить експертка.

Пані Локтіонова додає, що ТРЦ були побудовані та запущені в експлуатацію, щоб працювати та приносити прибуток. У разі простою девелопер так чи інакше несе витрати на утримання об’єкта, не кажучи вже про необхідність погашення відсотків за кредитами, якщо були використані позикові кошти. Попри те, що під час війни це не завжди вимагається, так чи інакше борги віддавати доведеться.

Окрім цього, керуюча компанія має зобов’язання перед своїми орендарями щодо створення умов для ведення бізнесу ритейлерам, яким також необхідно шукати способи виживання у форс-мажорних обставинах.

Якщо говорити про соціальне значення відкриття ТРЦ під час війни, — це насамперед можливість надати робочі місця та заробіток ритейлерам та їх співробітникам. Крім цього, людям як і раніше, необхідно робити покупки як продуктів першої необхідності, так і інших товарів: речі псуються, а техніка ламається.

Ризиками запуску ТРЦ в сьогоднішніх умовах директор UTG назвала, перш за все, можливість ракетних ударів і руйнувань через військові дії та роботу практично з мінімальними доходами. Мінімальні орендні доходи обумовлені тим, що практично всі ТРЦ, окрім хіба що тих, що розташовані в західній частині країни, через міграцію населення недорахувалися більшу частину своїх відвідувачів.

До того ж Українська рада торгових центрів повідомляє, що за чотири місяці війни втрати ТЦ України становлять майже $10 млрд. Загальні непрямі втрати оцінюються у $9,5 млрд, з яких втрата контролю — $0,42 млрд, втрати капіталізації — $7,4 млрд, недоотриманий прибуток відчинених ТЦ — $0,361 млрд. Також недоотриманий прибуток ТЦ, що мали відкритися у 2022 році склав $0,05 млрд, капіталізація ТЦ, що мали відкритися у 2022 — $1,22 млрд.

Як показує нинішня ситуація у торгово-розважальному секторі України, очевидно, що найближчим часом запусків нових ТРЦ не варто чекати у Східному та Північно-Східному регіонах країни через активність бойових дій.

Так, пресслужба харківського ТРЦ Planeta Mall, відкриття якого було заплановане на весну 2022 року, у коментарі щодо подальшого планування діяльності повідомила прямо: "Немає можливості щось планувати, якщо кожного дня місто під обстрілами та загрозою ракетних атак. Наразі відкриття ТРЦ відкладено на невизначений час".

Київський ТРЦ Ocean Mall, який свого часу Віталій Бойко, СЕО компанії NAI Ukraine, назвав «entry project українського ринку для багатьох брендів» 21 лютого 2022 року готувався оголосити дату відкриття. Проте до кінця червня від представників торговельного комплексу так і немає жодних новин.

Проте деякі з представників торгово-розважального комплексу України таки наважуються працювати навіть після руйнувань: так, київський ТРЦ Retroville, який зазнав ракетного удару у березні, відновив роботу. Після відновлення фасаду та ремонтних робіт, 15 червня третина ТРЦ знову запрацювала. Повністю відкрити ТРЦ планують вже у серпні.

Отже, бачимо, що актуальна ситуація торгово-​розважальної нерухомості України та розвиток у цьому секторі співвідноситься з картою бойових дій: там, де ведуться найактивніші бойові дії, розвиток ТРЦ тимчасово припинений.