Продукція йде за покупцем: як українські виробники виходять на європейський ринок?
З початком російського вторгнення в Україну підприємці та вцілілі заводи виробників намагаються працювати зі збереженням потужностей, щоб забезпечувати українців продовольством та підтримувати економіку країни. Водночас постачальники шукають нові ринки збуту, розширення асортименту своєї продукції в Європі та можливостей для розвитку.
Європейський Союз активно підтримує Україну з початку повномасштабної військової агресії Росії. Від червня для підтримки українських виробників було на рік скасовано квоти, що обмежують постачання продукції до країн ЄС. Таке рішення дає можливість компаніям, які працюють у галузях, що мають надмірне виробництво для внутрішнього ринку, відновити експортне постачання. Стабільне надходження валютного виторгу необхідне державі й компаніям для ведення імпортних закупівель критичних складових виробництва.
Станом на кінець серпня лише в Польщі знаходиться понад 3 млн українців. До того ж як показують результати нещодавнього дослідження компанії Inquiry, іноземці готові купувати товари українського виробництва та навіть знайомі з певним переліком марок.
На торговій місії для українських виробників, яка відбулася наприкінці липня у Варшаві, були присутні представники таких українських підприємств, як Spell Chocolate (виробник шоколадної продукції), «Зернарі» (постачальник зерна та пшеничного борошна), «Добродія Фудз» (виробників вівсяних пластівців та суперфудів), ГК «Молочний альянс» та ін.
Виробники, яких вже можна знайти по полицях європейських ритейлерів
Першим серйозним кроком в українсько-польському співробітництві після початку повномасштабного вторгнення стало відкриття торгового дому компанією «Добродія Фудз» у серпні у Варшаві. Один із лідерів серед виробників вівсяних пластівців в Україні прийняв таке рішення з метою налагодження більш інтенсивної співпраці з країнами Євросоюзу, для зручності роботи із закордонними клієнтами та зниження ризиків щодо поставлення продукції.
«Сьогодні не всі хочуть ризикувати проводити передплату за українські товари, тому для зручності було прийнято рішення налагодити роботу торгового дому у Варшаві. Наразі ряд співробітників вже переїхали працювати до Польщі та активно налагоджують роботу торгового дому», — говорить Ірина Брославцева, директор компанії «Добродія Фудз».
Тоді ж у компанії повідомили, що підписано договір із польським дистриб’ютором, а також ведуться перемовини зі Словаччиною, Німеччиною і Великобританією.
Станом на кінець серпня виробник розпочав перші відвантаження продукції під ТМ Dobrodiya, WOWOATS та San Grano до польських супермаркетів мережі Carrefour. У компанії розповіли, що у вересні заплановано вихід на полиці ще в три мережі та нарощення продажів у найбільших польських супермаркетах.
Також «Добродія Фудз» розпочала постачання продукції до молдовської мережі Linella supermarkets, яка входить до складу Moldretail Group і наразі є найбільшою торговельною мережею країни.
Український виробник морозива «Три ведмеді» налагодив співпрацю з однією з найбільших польських мереж дискаунтерів Biedronka. За словами категорійного директора Biedronka Томаша Брандиса, українська компанія звернулася до ритейлера з пропозицією представити свою продукцію у цій мережі магазинів. Відтепер у Biedronka у продажі знаходиться 80 тисяч порцій українського морозива.
Керівник мережі Biedronka також додав, що розглядає інші варіанти співпраці з українськими постачальниками, завдяки яким компанія зможе підтримувати українську економіку, пропонуючи при цьому нові привабливі продукти для своїх клієнтів.
Ovostar Union, український агрохолдинг, який входить до трійки найбільших виробників курячих яєць України, отримав дозвіл на постачання продукції до країн ЄС ще 2017 року. Продукцію компанії сьогодні можна знайти у таких мережах, як Lidl, Maxima, Mego, Cita, Beta, Grossi Toidukaubad, Meie Toidukaubad.
У компанії розповідають, що європейські ритейлери рідко йдуть на компроміси з питань постачання, надаючи перевагу довгостроковим контрактам та ніколи не відхиляються від прийнятих стандартів якості. Проте поточна ситуація та дефіцит деяких видів продукції в країнах ЄС спричинили перегляд умов співпраці.
«Європейські ритейлери готові працювати з коротко- та середньостроковими контрактами з гнучким ціноутворенням. Наразі є можливість закривати контракти з мережами на пів року чи навіть на кілька місяців, торгові оператори готові йти на перегляд ціни, але це пов’язано не лише із ситуацією в Україні, а й у всьому світі. Ціни на всі продукти дуже зросли, тому іноземні партнери дедалі частіше розглядають Україну як альтернативного постачальника», — розповіла Дар’я Бєлікова, директор експортного відділу компанії Ovostar Union.
Україна багато років входила до десятки світових експортерів яйця, тому з початку війни попит на продукцію компанії залишився стабільним, як і раніше. У Ovostar Union додали, що рішення Єврокомісії допомагає українським постачальникам зберегти свої позиції на світовому ринку.
Попит породжує пропозицію: товари яких вітчизняних виробників у перспективі з’являться у європейських магазинах
У співпраці з європейськими торговими мережами зацікавлені багато українських виробників.
Volynski Browar — один із брендів українського ринку крафтового пива, який планує співпрацю з торговельними мережами Польщі. Директор пивоварні Микола Іващишин повідомив про зацікавлення українською продукцією закордоном та діяльність, цілеспрямовану на вихід на європейський ринок.
Також пан Іващишин висловив припущення, що коли український товар з’являється за межами країни, то його цільовою аудиторією є не тільки вітчизняний покупець, а за замовчуванням і європейський: «Продукція, якій вдається потрапити на полиці супермаркетів за кордоном, буде продаватись для всіх. Хтось купуватиме, тому що це „Made in Ukraine“, хтось — через привабливий дизайн, а інша категорія покупців — через конкурентну ціну»
Українські виробники часто самі пропонують співпрацю польським ритейлерам. Компанія «Лімо», виробництво якої знаходиться у Львові, також планує доставляти морозиво до магазинів Biedronka. У липні представники цієї компанії прибули до Варшави в рамках торгової місії українських виробників продуктів харчування для налагодження співпраці з польськими торговими операторами.
Свою продукцію представив і виробник шоколадних виробів Spell Chocolate. За словами Марії Шаманіної, комерційного директора Spell Chocolate, польський продовольчий ринок дуже активний. Компанія бачить попит на свою продукцію як у польських покупців, так і у споживачів з України, яких уже близько 5 мільйонів.
Як показує українсько-європейське співробітництво, вітчизняний ринок стає все більш привабливим для європейського бізнесу та торгових мереж, про що свідчить збільшення вартості зовнішньої торгівлі за останні роки. Активний вихід українських компаній на ринок Європи є одним зі шляхів розвитку виробників у складних умовах воєнного часу та впізнаваності української продукції закордоном.