Опубліковано

10 факапів у створенні інтер’єру магазину

All Retail продовжує цикл матеріалів про маркетинг для роздрібної торгівлі. У цій статті ділимося лайфхаками та порадами від креативної агенції PaRtyzan, що спеціалізується на брендингу та ритейл-концептах. Сьогодні говоримо про помилки у створенні інтер'єру торгового залу. Заздалегідь просимо вибачення за велику кількість жаргонізмів та професійної лексики.

1. Розетки

Це ми не про онлайн-ритейлера, а про повсякденні побутові пристрої. Розеток завжди не вистачає не лише вдома, а й у магазинах. При розробці ритейл-концепту потрібно розуміти, що в сучасному світі все дуже швидко змінюється і щоб магазин ефективно конкурував та адаптовувався — слід передбачити можливе перепланування торгового залу та зміни розстановки стелажів, ларів, холодильників. Рекомендуємо завбачливо проектувати розетки на колонах та на кожній стіні з кроком 2-3 м.

Важливо! Не забуваємо про розетки біля вітрин та вхідної групи для підключення новорічних декорацій та світлових рекламних елементів.

2. Чорні діри*

У торговому залі варто «зашивати» оздоблювальними матеріалами кути магазину або використати «кутовий» стелаж, де під кутом дотикаються ряди торгівельного стелажів. Якщо кут залишити «незашитим»- є ризик створення «чорної діри», в якій безслідно зникатиме товарний запас. З таким недоліком навіть преміальний магазин виглядатиме дешево.

* при бажанні нетолерантний термін «чорна діра» можна замінити на «астрокосмічний отвір» :) Black holes matter!

3. Світло

Фактично в усіх ритейл точках важливим аспектом, що безпосередньо впливає на продажі, є освітлення. Використання неякісних трекових чи лінійних приладів в рази збільшує витрати на електроенергію, а також робить вигляд магазину неестетичним.

Задача «світла» у торговому залі — підсвітити, виділити, продати. Тому використання растрових світильників категорично протипоказане.

Найефективніше використовувати спеціалізовані світильники з лінзами для керування світловим потоком та світлодіодами, що забезпечують правильний «колір» та інтенсивність. Такі прилади, як правило, оснащені надійними блоками живлення і правильним тепловеденням зі світлових модулів. Ці рішення є досить дорогим і не кожному «по кишені». Альтернативою є лінійні, карданні, точкові чи трекові світильники середнього цінового діапазону.

Витрати на монтаж. Дістаємо калькулятор. Один ноу-нейм світильник без гарантії коштує 200-300 грн, а світильник з гарантією 3-5 років від перевіреного виробника «потягне» 500-700 грн. Орієнтовний монтаж одного приладу — це 70-100 грн. При потребі у 20 світильників інвестиція в освітлення складатиме відповідно в середньому 6600.00 грн та 13600.00 грн. На перший погляд, перший варіант привабливіший. Можна схитрувати, вкластися в подвійну порцію дешевого «світла» і радіти з того, що завжди можна замінити перегорівший світильник. Але реалії підступні — «хитрий бізнесмен» не враховує вартості і, що не менш важливо, потужності та надійності. Як правило, «приваблива» пропозиція має або малу потужність, або погану світлову віддачу. У ватах фактична потужність відповідатиме задекларованій, але світловий потік на 25-50% різнитиметься, оскільки світлодіод може «віддати» 100-150 лм/Вт в залежності від бренду та характеристик. Не перетворюйте торговий зал з різноплановими світловими «плямами» на «леопарда». За ним йдемо в зоопарк :)

І навіть якщо вам поталанило мати продавця-електрика-майстра-на-усі-руки , який вчасно проводитиме заміну — інтенсивність світла старої і нової лампи буде різною. А з часом магазин нагадуватиме новорічну ілюмінацію в шкільному спортзалі. 

4. Комплектація

Економія на комплектації стелажа.

Часто бізнесмен без досвіду роботи в ритейлі активно «шерстить» ринок у пошуках дешевшого варіанту торгового обладнання. І буває, що знаходить. Проте, в кінці кінців виявляється, що час даремно змарновано. Справа в тому, що усі виробники якісного торгового обладнання, що працюють в «промислових» масштабах, «тримають» фіксовані роздрібні ціни. «Поколивати» їх можна при управлінні торговою площею від 20000 кв.м. Ну майже.

Чому зустрічаються дешеві пропозиції? Справа в пропозиції у комплектації. Вартість торгового обладнання можна «опустити» за рахунок зменшення висоти забудови, глибини полиці, допустимого навантаження на полицю, не врахувати ефективну комплектацію для спеціалізованих груп товарів. І здаватиметься, що по погонних метрах стелажа все правильно, але по факту магазин буде неоптимально заповнений товаром та може навіть буде асоціюватиметься з епохою дефіциту.

5. Радіатори

Часто на етапі ремонту власники невеликих продуктових магазинів раптово згадують про тепло в майбутньому об’єкті. А даремно. Зазвичай у торговому залі без «виносного холоду» достатньо холодильного обладнання щоб зігрітися. Якщо звичайно воно правильно працює J. Тепловіддачі від холодильників та камер достатньо, щоб зігріти як продавців, так і покупців. Зимовим джерелом тепла є кондиціонер, який працює в режимі обігріву в період осінь-весна. Додаткові радіатори рекомендуємо встановлювати лише при наявності панорамних вікон з зоною фудкорту, або інших нестандартних інтер’єрних чи концептуальних фішок.

6. Армстронг

Армстронг. Не Ніл. Однойменні стельові плити — це «кров з очей» для дизайнера. Стеля з системою армстронг сприймається швидше як офісний, а не рітейл-інтер’єр. Подвійна «кров з очей» — це вмонтовані в армстронг світильники. Хоча в деяких варіантах армстронга існують варіації панелей з сіткою, грильято чи композитні рішення, які можуть «поправити» ситуацію. Такий магазин може бути привабливим лише при умові унікальності асортименту, супер-сексапільності продавця чи відсутності альтернативи покупок на сотні кілометрів навколо.

Якщо все ж виникає непереборне бажання залишити стелю з Армстронгом в спадок від попереднього власника — ідіть на компроміс: демонтуйте вмонтовані світильники і замініть їх на «глухі» елементи. Після цього на суцільну стелю монтуйте систему з лінійних та направляючих світильників.

7. Ширина проходу

Вузько!

Частою помилкою є бажання максимально збільшити кількість SKU та розширити товарний запас за рахунок звуження відстаней між стелажами. Проте, надто вузький прохід утруднює рух покупців і створює «затори». Ще одним мінусом є те, що в вузьких проходах не зможе проїхати продуктовий візок. І клієнти обиратимуть кошик замість візка, тим самим зменшуючи середній чек магазину.

Ще однією негативною стороною вузького проходу є неможливість з малої відстані оцінити усю викладку. Це приносить дискомфорт для покупця. Незадоволений покупець — поганий покупець. Ну і не забуваємо про перекинутий чи розбити товар, за який люди будуть перечіплятися. А чекати, коли продавці поправлять викладку — іноді довго і боляче.

Широко!

Надто широкий прохід — це також не найкраще рішення. Він створює враження порожнього магазину. Окрім того широкий прохід не дасть можливості споживачу купувати з обох сторін ряду тим самим зменшить вміст продуктової корзини.

Зберігайте баланс. Для формату гіпер-, супермаркету чи convenience часто є своя «ідеальна» ширина проходу. Притримуйтесь її.

8. Гарантія

Викидати чеки на техніку та устаткування одразу після покупки — погана ідея! Адже «обладнання» дорівнює «інвестиція». А інвестиції повинні окупляться, а не стати додатковою витратою. Зберігайте усі чеки та документи, що засвідчують покупку.

Якщо ви робите ремонт, вивіску, меблі на замовлення, обов’язково прописуйте в договорі гарантійні терміни та періоди обслуговування. 

9. Фуд-корт

Справжнім факапом іноді стає зона споживання їжі, напоїв та відпочинку. Барна стійка в продуктовій крамниці, релакс-зона в магазині одягу, кав’ярня у ритейлера електроніки та побутової техніки — модно і в тренді. Такі речі підвищують лояльність, створюють емоцію та зв’язок з брендом, слугують «фішкою» торгово-роздрібної точки — а отже підвищують монетизацію. Ми ж усі любимо турботу та індивідуальний підхід!

Проте занадто вузький стілець, ніжки столика з перепадом висоти, нечитабельне меню, відсутність полички під сумки чи вішаків для одягу, розетки для підзарядки телефона чи ноутбука в торговому залі, велопарковки чи привязки для собак і багато схожих на перший погляд дрібниць впливають на загальне сприйняття ритейл-об’єкту за який споживач «голосує гаманцем».

10. Проект

Мега-поганою ідеєю є розпочинати будівельно-ремонтні роботи без проектної частини.

Не варто стартувати з ремонту приміщення чи з закупівель меблів та обладнання.

В основі повинен бути проект. Його складовими можуть бути зонування торгового залу, планограма по розміщенню торгового обладнання та викладки у товарних категоріях, будівельні креслення, розгортки стін, схеми електро-, світло-, волопостачання, кондиціонування та опалення, мультимедійного супроводу чи навіть аромамаркетингових рішень. Контроль та супровід часто доповнюється 3D візуалізаціями інтер’єру та екстер’єру об’єкту.

За рахунок ефективної проектної документації оптимізуються витрати на оздоблювальні матеріали, комунікації, торгове обладнання, електроприлади.

За допомогою спеціального програмного забезпечення обирається правильна інтенсивність та направленість світла, розміри та розміщення електроприладів. Окрім суттєвої економії така схема на етапі запуску магазину гарантує, що світло прожектора буде направлене на товар, а не в обличчя покупцю.

З досвіду нашої агенції проект магазину допомагає оптимізувати витрати на 5-30% в залежності від планової суми інвестицій. На це впливає купа факторів. Сьогодні ми поговорили про 10. Але насправді їх набагато більше. Звичайно, методом проб і помилок кожен відкриє свій ідеальний магазин. Тільки не відразу. Можливо з 10-ї спроби. Після якої зі стокгольмським синдромом споглядаєш 9 попередніх «франкенштейнів».

Не покладайте руки, дослухайтеся до корисних порад, працюйте над ритейл-концептами з натхненням та з професіоналами своєї справи. Все буде Україна!

Автор: Ірина Жичук, СЕО Partyzan agency