Опубліковано

Роздрібні мережі можуть вийти переможцями з інфляції — шість порад ритейлерам як впоратися у важкі часи

Теги:
інфляція

Роздрібні торговці зіткнулися з висхідною інфляцією, але вони можуть діяти так, щоб покращити роботу, утримати клієнтів і збільшувати прибутки.

Інфляція вдарила по роздрібній торгівлі з двох сторін: з одного боку, стрімко зросли споживчі ціни, а з іншого — операційні витрати. Ситуацію різко погіршило вторгнення Росії в Україну, що ще більше змінило ціни на ринку та порушило функціонування глобального ланцюга постачання.

Експерти McKinsey стверджують, що ритейлери можуть вжити ряд трансформаційних дій, щоб подолати інфляцію та забезпечити собі розвиток найближчими роками. Ті ритейлери, які застосують комплексний підхід, зможуть побороти інфляційний тиск і підтримувати прибуткові продажі. Аналітики виділили шість напрямків, які торгові оператори вже найближчим часом мають взяти на озброєння.

1. Перегляд стратегії щодо категорій продуктів, враховуючи зміни в купівельній поведінці споживачів і маржі

У сучасному середовищі споживачі стають менш лояльними до брендів і часто починають віддавати перевагу продукції власних торгових марок. Щоб перетворити це на свою користь, роздрібні торговці повинні регулярно переглядати свої стратегії щодо конкретних товарних категорій. Наприклад, задуматися про поєднання приватних торгових марок і брендових продуктів. Щоб покращити проникнення private labels, ритейлери можуть спочатку розвивати найбільш впізнавані ВТМ, які краще просуватимуть саму мережу та створюватимуть лояльність споживачів. Такі модифікації повинні бути швидко адаптовані до потреб споживачів під час інфляції.

2. Аналіз операційних витрат шляхом оптимізації та диверсифікації ланцюжка постачання

Роздрібні торговці можуть змінити структуру своїх ланцюгів постачання та дистрибуції, використовуючи менш завантажені та дешевші маршрути та засоби транспорту. Розподільчі центри слід розміщувати в оптимальних локаціях, враховуючи доступність робочої сили, а також логістику «останньої милі». Ритейлери також можуть використовувати дистрибуцію кур’єрських служб для зниження інтенсивності використання власних активів. Кращий моніторинг запасів, витрат на доставку та показників наявності товару допоможе роздрібним торговцям збалансувати операційні витрати.

3. Перехід до деталізованого регулювання цін і акцій, пристосовуючи їх до очікувань споживачів

Замість різкого підвищення цін, яке може підірвати довіру клієнтів, ритейлери можуть адаптувати свою цінову реакцію на інфляцію відповідно до поточних уподобань споживачів, беручи до уваги як маржу, так і платоспроможність споживачів.

Підвищення цін — неприємне явище як для споживачів, так і для бізнесу. Роздрібні торговці, які застосують тут хірургічний підхід, з більшою ймовірністю збережуть свою рентабельність незмінною, зберігаючи при цьому хороші стосунки з клієнтами.

Крім того, ритейлери можуть переглянути свої ціни та акційні пропозиції, тому утримання від акцій може допомогти впоратися зі збільшенням витрат без підвищення цін.

4. Використання найновіших інструментів моніторингу запасів товару і доставки, щоб оптимізувати закупівлю власних торгових марок, національних і глобальних брендів

Роздрібні продавці можуть використовувати найновіші інструменти пошуку, щоб отримувати інформацію про вплив інфляції на вартість кінцевої продукції в режимі реального часу та встановити цільові витрати для продуктів у своєму портфелі.

Інструменти моніторингу витрат у режимі реального часу дозволяють роздрібним торговцям визначати об’єктивну ціну на сировину, енергію, фрахт, робочу силу, та оцінювати, скільки має коштувати продукція й легко адаптувати зміни до динамічних ринкових умов.

Стосовно ВТМ, ритейлери можуть шукати можливості збільшення маржі у своєму портфелі. По-перше, вони можуть підвищити прозорість у ланцюжку постачання, щоб включити всі витрати у свою маржу (закупку товару, транспортування, доставку), щоб краще зрозуміти, як мають виглядати частки власних торгових марок і брендових продуктів в асортименті. Потім вони можуть застосувати розширену аналітику, щоб інформувати контрагентів про торгові рішення — такі як перепрофілювання полиці чи інвестиції в рекламні акції — замість того, щоб покладатися на інтуїцію. Це допоможе зрозуміти вплив макроекономічних змін, таких як ціни на сировину чи транспортування, на вартість кінцевого продукту. 

5. Переосмислення способу функціонування магазину, щоб оптимізувати його продуктивність

Щоб протистояти зростанню витрат на оплату праці, роздрібні торговці повинні знову переоцінити бізнес-процеси у своїх магазинах і шукати можливості зміни моделі його роботи шляхом впровадження технологій. Наприклад, переглянути систему винагородження співробітників, графік роботи, а також провести цілісний аналіз витрат. Ритейлери повинні також інвестувати в навчання та утримання лінійного персоналу, щоб зменшити його текучість.

6. Сконфігуруйте інфляційну "кімнату переможця«

Управління наслідками інфляції в широкому операційному середовищі вимагає багатофункціональної, дисциплінованої та оперативної реакції. Інфляційний штаб або гнучка багатофункціональна структура з повноваженнями координувати реакцію на висхідну інфляцію може встановити чіткі цілі для організації, створити єдине джерело інформації та прискорити прийняття рішень на основі реальних даних. Така діяльність допоможе систематично відстежувати позитивні та негативні наслідки вжитих заходів та розробити подальший план роботи.

Економічне середовище деякий час кидатиме виклики ритейлерам, але разом з тим воно відкриває можливості для тих, хто діє рішуче та оперативно. Більшість гравців ринку мають усі шанси, щоб пережити «економічний шторм» і вийти переможцем.