Опубліковано

Надходження в бюджет від грального бізнесу: очікування та реальність

В умовах складної економічної ситуації та відвертої стагнації деяких галузей бізнесу та виробництва особливо важливим є вибудувати ефективні шляхи взаємодії з державою, які дозволять оптимізувати роботу для обох сторін.

Закону про легалізацію азартних ігор в Україні вже майже три роки, проте він все ще викликає багато суперечок та протиріч, які особливо згадуються, коли наближається звітній період — в черговий раз виявляється, що надходження до бюджету країни не відповідають очікуванням держави.

Тенденції та причини

У запланованому на 2023 рік бюджеті, який було ухвалено наприкінці минулого року, є окрема стаття щодо фінансування діяльності КРАІЛ, що займається регулювання азартного бізнесу в Україні. У порівнянні з 2022 роком витрати на утримання комісії зменшилися, проте зросла сума очікуваного поповнення бюджету.

У порівнянні з 2022 роков, коли сума мала становити 1.1 млрд. грн., цього разу очікується на 700 млн. більше. Поставлені задачі ускладнюються нестабільністю в країні, яка у минулому році стала вже невід’ємним супутником українців. Зазначимо, що з початком з початком війни ринок азартних ігор також відчув серйозний удар — деякі провайдери тимчасово припинили надання послуг, проте з часом любителі такого роду розваг знову розваг знову мали можливість робити ставки, наприклад, у Парі Матч або грати в азартні ігри казино Віп. Ринок поступово оговтався та почав працювати практично у двоєнному темпі.

Залишившись на плаву, бізнес потроху почав приносити прибутки для держави. Наприклад, ще у листопаді 2022 року КРАІЛ прогнозували рекордний прибуток від діяльності ігрових закладів та онлайн казино для бюджету — очікувались ті самі 1.1 млрд. грн. Практично вся сума складалась з плати за ліцензії, надані для легальної діяльності, а лише невелика частка складала податки. Це пояснюють веденим на початку війни спрощеного оподаткування зі ставкою у 2%.

Умови діяльності самих закладів

Із початком повномасштабного вторгення ускладнилась і власне функціонування наземного бізнесу. Ще на початку 2022 року в Україні налічувалося близько 60 закладів, які були зосереджені на тому чи іншому виді азартних розваг, тоді як вже влітку їх кількість зменшилась — деякі були закриті та близько десятка релоковані. Попри складності функціонування та перехід клієнтів в онлайн, КРАІЛ продовжує видання ліцензій.

Тим не менш із початком війни спостерігаємо характерне об’єднання усіх представників бізнесу заради єдиної мети:

  • Благодійність;
  • Допомога армії;
  • Волонтерський рух;
  • Популяризація українського контенту;
  • Відмова від співпраці з російськими клієнтами.

Разом з тим необхідно відзначити і «зменшення апетитів» держави. Приміром, за підсумками 2021 року надходження в бюджет очікувалися на рівні 7 млрд. грн., проте реальні цифри виявилися в рази меньшими — надійшло лише 18% від запланованих доходів. Наразі цей процес стабілізується попри несприятливі умови тож на поточний рік плани хоч і доволі амбіційні, проте очікування мають бути небезпідставними.