Сила бренду «Україна»: Nemiroff, Global Spirits та Shabo наростили експорт на 20–50%, хоча алкогольний ринок країни впав
За рік війни експорт українського алкоголю впав на понад третину, але великі компанії типу Nemiroff та Global Spirits Євгена Черняка навпаки наростили його. На руку зіграла популярність України у світі. Що роблять виробники, аби утримати цей тренд?
Наприкінці березня 2022 року CEO Nemiroff Юрій Сорочинський отримав дзвінок з Канади. Телефонував чиновник з уряду провінції Онтаріо з пропозицією продавати там українську горілку. Вже за кілька днів Сорочинський по відеодзвінку показував канадцям завод Nemiroff, доводячи, що виробництво працює і готове виробляти для них продукт. Зрештою Nemiroff отримав від уряду провінції велике замовлення на виробництво горілки з українським прапором на пляшці.
У 2022-му великі українські виробники горілки та вин почали нарощувати свій експорт і відкривати нові ринки. Виробник вина Shabo збільшив відвантаження за кордон тихого вина на 438%, а ігристого — на 56% порівняно з 2021 роком. У Nemiroff експортна виручка зросла на 32%. У Global Spirits експорт у США зріс на 21%, а Bayadera Group наростила експорт вина та горілки на 1,4%.
Могли б і більше, але завадили проблеми з логістикою. Ось яскравий приклад. У березні 2022 року Nemiroff за два тижні продав у США річний запас своєї продукції. Він одразу відправив на цей ринок 10 контейнерів з горілкою. Вантаж, який компанія надіслала у травні в Америку, був доставлений лише наприкінці вересня. «Три місяці простояли в Україні», — говорить Сорочинський.
Саме проблеми з логістикою стали головною причиною того, що загальний експорт вина й горілки з України у 2022 впав, каже гендиректор Pro-Consulting Олександр Соколов. Загалом експорт всіх алкогольних напоїв з України, за даними Державної митної служби, у 2022 році впав на 34%. Ще одна причина падіння експорту — алкогольні виробники зупиняли свою діяльність через велику війну.
Як алкогольні компанії збільшували експорт
Головна причина того, що українські виробники алкоголю збільшили експорт — ріст популярності та впізнаваність України у світі. vЗараз існує споживацька тяга до українського продукту, — пояснює Forbes власник холдингу Global Spirits Євген Черняк. — Повідомляєш споживачу, що бренд вироблений в Україні, він реагує позитивно, і продаж збільшується на 15—20%».
У Nemiroff саме цією можливістю і скористалися. «Ми підписали контракти з новими ринками та збільшили продажі на тих, де працювали і раніше», — каже Сорочинський. Нові — це, наприклад, Канада та Багамські острови. На кожній імпортній пляшці Nemiroff є напис Imported vodka of Ukraine.
Bayadera Group також почала співробітництво з новими дистрибʼюторами у Франції, Чехії, Австралії та отримала великий запит у країнах Балтії, зазначає керівник міжнародних продажів компанії Андрій Кушнір.
У категорії «горілка» рейтингу Drinks International бренд «Хортиця» посідає третє місце, «Хлібний дар» «Баядери» — п’яте місце, Nemiroff — сьоме.
Щоб збільшити ефективність продажів, на експортних ринках компанії наймають місцевих «сейлзів». Nemiroff зараз формує команди з локальних менеджерів на іспаномовних ринках, а також в Азії та Австралії. В Україні подібних спеціалістів знайти неможливо.
Для успішного експорту одної цікавості до країни недостатньо. Має бути все в порядку з виробництвом. Приклад — компанія Shabo, яка змогла зайти у велику мережу супермаркетів COOP у Данії. З представником магазинів співвласник Shabo Гіоргі Іукурідзе познайомився на профільній виставці в Дюссельдорфі, яку вирішив не пропускати, попри війну.
Мережа, яка допомагала Україні гуманітаркою та шукала, як ще підтримати, поставила на свої полички Shabo лише після того, як її представник відвідав завод в Одеській області. Перша ж партія, яку замовила COOP, вразила Іукурідзе. «Вже у серпні ми відвантажили 105 000 пляшок вина. Зазвичай перша партія у нових замовників менша — близько 35 000 пляшок», — каже винороб.
Під кінець року COOP купила ще одну сотню тисяч пляшок Shabo.
Чи може українська горілка замінити російську
Проте через подорожчання логістики експорт алкоголю поки не дуже прибуткова справа. «Ціна логістики не дозволяє мати прибуток, багато контрактів виконуємо з відʼємною маржею», — розповів Forbes Євген Черняк. Навіщо працювати в мінус? Важливо зберегти активну клієнтську базу, навіть ціною мінусових контрактів, пояснює бізнесмен.
Дорожча логістика дійсно впливає на отримання прибутку. Якщо до війни доставка одного контейнера горілки до США коштувала $5000, тобто $0,5–0,6 за пляшку, то влітку 2022 року — вже $17 000, що склало $1,6 за пляшку, каже CEO Nemiroff Юрій Сорочинський.
Підвищення інтересу іноземців до України та заборона постачання російської горілки може стати вікном можливостей для вітчизняного продукту, вважає Соколов із Pro-Consulting. Українські виробники можуть розраховувати зайняти частку ринку російської горілки, додає він. Станом на 2021 рік, за даними Pro-Consulting, РФ експортувала втричі більше, ніж Україна.
Самі виробники не такі оптимістичні. «Українська горілка так просто не замінить російську», — вважає Сорочинський з Nemiroff. Занадто висока конкуренція.
Але попри обережні прогнози, Nemiroff у 2023 році планує збільшувати продажі у Східній Європі, розвивати ринки Західної Європи, а також Америки та Азіатсько-Тихоокеанського регіону. У Global Spirits плани ще грандіозніші: компанія збирається випускати за кордоном нові марки. Ром — у Домініканській Республіці, джин — в Італії, віскі — у США й текілу в — Мексиці.