«Наш Край» та SPAR: як найбільша франчайзингова мережа адаптується на ринку України під час війни
Виклики, пов’язані із війною, змінюють не тільки ринок та вже звичний підхід до бізнесу, а й значно впливають на діяльність ритейлерів. Працюючи рік в умовах війни мережі SPAR та «Наш Край» продовжують розширюватися та адаптуватися до нових реалій. Плани мережі на 2023 рік передбачають відкриття магазинів та залучення нових франчайзі-партнерів, надаючи цікаві умови співпраці та підтримки їх бізнесу. Про гнучкість під час війни, комунікацію зі SPAR International та подальший розвиток нам розповів керівник департаменту розвитку франчайзингової мережі Андрій Терещенко.
Доброго дня. Минув рік після початку повномасштабного вторгнення військ РФ в Україну. Зараз, оглядаючись назад у цей період, чи можете Ви сказати, що компанія адаптувалась до роботи в екстремальних умовах?
Насамперед хочу зазначити, що саме продуктовий ритейл — це найбільш кризостійкий бізнес. І наша компанія попри всі виклики та труднощі, продовжувала і продовжує працювати, всі відділи компанії не припиняли роботу, розвиток продовжувався і вже з третього місяця війни, ми відкрили новий магазин на умовах франчайзингу.
Звісно, говорити про адаптацію складно, адже ми постійно маємо нові виклики. Якщо спочатку це були проблеми з логістикою, налагодження нових партнерських відносин, закупка товарів, то згодом додалися блекаути. Наші магазини знаходяться майже в усіх регіонах України, тому є постійна загроза обстрілів. Я б не називав те, як зараз працює бізнес, адаптацією. Швидше, усі ми стали дуже гнучкими та оперативнішими у прийнятті важливих рішень.
В цілому, нашій компанії вдалося зберегти колектив, робочі місця та навіть розширити мережу. У 2022 році вдалося відкрити 11 нових магазинів і відновити 6 об’єктів, пошкоджених війною.
Як відбувається комунікація з материнською компанією SPAR International? Які функції вона виконує?
Комунікація — одна з найбільш важливих складових сьогодні. І саме обмін досвідом зі SPAR International — це один з наших ключових факторів успіху. Систематично ми обмінюємось та черпаємо досвід наших іноземних партнерів, втілюємо інноваційні та технологічні рішення і ретранслюємо їх на наших партнерів франчайзі.
Зрозуміло, що цей рік був для нас усіх зовсім іншим. У перший же день керівництво SPAR International зв’язалося з нашим генеральним директором та запропонувало допомогу. Спочатку це були гуманітарні вантажі. Найбільше їх направили у Харків, куди на той момент майже неможливо було доїхати.
Завдяки тому, що магазини мережі були розташовані у різних куточках нашої держави, вдалося побудувати логістику та передати гуманітарну допомогу українцям, які цього потребують. Магазини SPAR стали пунктами, де можна було отримати продуктові набори та інші засоби першої необхідності. Так, роздачу для ВПО ми організували у Харкові, Луцьку, Львові, Рівному, Красилові, Рожнятові, Прилуках тощо.
Також ми фасували сухпайки для військових, почали укомплектовувати індивідуальні аптечки, тактичні медичні наплічники. Сумарно це 430 тонн вантажу на суму близько 14 мільйонів гривень — і надання цієї допомоги продовжується.
Після блекауту, вже в грудні, нам передали нові генератори з Австрії, і наша компанія прийняла рішення використати їх для допомоги та підтримки партнерів. Так, на сьогоднішній день на відкриття нових магазинів нашим франчайзі у користування надаватимуться генератори.
Завдяки сприянню SPAR International нам дуже швидко вдалося налагодити постачання власного імпорту та закрити потреби у товарах, яких не було на українському ринку. Зокрема ми почали завозити продукти з Польщі, Литви, Італії та Нідерландів.
У Вашому портфелі сьогодні понад 250 магазинів, з них близько 10% — це власні точки, ще 90% — франчайзингові. При цьому об’єкти розкидані по всій країні. Як ви реалізуєте логістичне забезпечення настільки розгалуженої сітки?
Звісно, у нас як національної мережі, є домовленості з виробниками, але постачання продукції на торгові точки здійснюється через місцевих дистрибуторів у кожному регіоні. Ми підтримуємо те, що наші партнери закупляють товари у місцевих виробників, навіть маємо окремий проєкт — «Купуй місцеве». Таким чином наша мережа підтримує локальні бізнеси, які розвиваються.
В нас також функціонує потужний розподільчий центр, товари з якого ми доставляємо у магазини власним транспортом та через перевізників.
До речі, попри активну фазу війни наші працівники РЦ зараз залучені у найбільший перфоменс світу — «Космогонію». Адже з січня поточного року наш РЦ у Луцьку знаходиться безпосередньо у тому ж приміщенні, де пишеться найбільша картина у світі картина, тож вони є живими свідками та водночас учасниками перфоменсу. Після завершенню певного фрагмента його закріплюють на стіну. Тому композиція — це по суті живий організм, який народжується та виростає на очах у сотень людей. Працює над роботою донецький митець Петро Антип.
Наскільки відрізняються умови отримання франшизи SPAR та франшизи «Наш Край»? Як ви разом із потенційними франчайзі визначаєтесь, яку із 2 вивісок обрати?
"Наш Край" — це наша вітчизняна франшиза, яку ми розвиваємо з 2001 року, SPAR — це міжнародний світовий бренд, ліценцію на право розвитку в Україні якого ми отримали у 2017 році. І в залежності від потреб та специфіки регіону ми рекомендуємо та затверджуємо бренд, під яким плануємо відкривати магазин. Фактори, які впливають на прийняття рішення — це і кількість жителів населеного пункту, і місце розташування, і насиченість торговими точками тут, і впізнаваність бренду в даному населеному пункті чи регіоні. Також враховуємо бажання потенційного партнера щодо вибору бренду.
Чи виріс за останній рік в національній валюті поріг необхідних капіталовкладень для відкриття магазину по франшизі?
Так, виріс, адже основна частка інвестицій у відкриття магазину — це торговельне обладнання та облаштування інтер’єру та екстер’єру, а ціни на нього всі виробники фіксують в іноземній валюті.
Чи можете ви назвати приклади найуспішніших кейсів зі швидкого повернення інвестицій у відкриття магазинів «Наш Край» чи SPAR?
З нашого досвіду були успішні кейси та проєкти, де окупність складала три з половиною місяці. Середня окупність об’єктів, які ми розглядаємо та затверджуємо, складає 12 місяців.
В одній із рекламних кампаній SPAR в Інтернеті йдеться, що ви надаєте роялті канікули, запакуєте магазин товаром і навіть забезпечите генератором. Розкажіть детальніше про ці та інші «плюшки»?
В такий складний і нелегкий час ми вирішили допомогти новим потенційним партнерам, в яких є бажання вступити в цей бізнес та відкрити магазину по франчайзингу. І саме для швидкого старту та зменшення фінансового навантаження при запуску ми надаємо канікули на сплату роялті, збільшене відтермінування на перше постачання товарів з нашого РЦ та надаємо в безкоштовне тимчасове користування генератори.
Крім того, у нас відсутній вступний (паушальний) внесок та діє знижка при купівлі обладнання.
Ми активно працюємо з підприємцями в деокупованих регіонах і тих, які зараз найбільше постраждали від війни. Адже розуміємо, що потрібно забезпечити українців необхідними та якісними продуктами. До того ж нові магазини — це і нові робочі місця, і податки в державу. Тому, зі свого боку, хочемо підтримати підприємців, які готові в цей непростий час відкривати магазин.
Останні роки більш динамічно розвивається та відкривається у Вас бренд SPAR. Водночас загальна кількість «Наш Край» зменшується. Чому так?
В більшості наших партнерів є бажання відкривати магазини світової мережі впізнаваного бренду SPAR. Це сучасні магазини європейського рівня, новітні концепції, широкий асортимент товарів власної торгової марки та власного імпорту. Разом з тим в нас є успішний досвід ребрендингу, яким ми ділимося з нашими партнерами, які, своєю чергою, також переформатовують застарілі магазини «Наш Край» у SPAR.
Як переконати потенційного інвестора відкрити новий магазин в умовах, коли 30% бізнесу не працює, левова частина населення виїхала за кордон, а рівень безробіття досягає 40%?
Ще раз хочу підкреслити, що продуктовий ритейл — це найбільш кризостійкий бізнес, який завжди був, є і буде. На сьогодні — це одна з найбільш вдалих та виправданих інвестицій. Окрім того, це внесок в економіку країни, це нові робочі місця. Тут ще є потенціал, адже ніша організованої торгівлі в Україні ще не заповнена, тому саме в цьому напрямку можна і потрібно рухатися та розвиватися.
Це швидкий запуск бізнесу і швидке повернення інвестицій. Це готова та апробована бізнес-модель.
У нас є різні формати магазинів, тож можна обрати той, який більше підходить зараз. Також наша команда ретельно досліджує об’єкт, готує та презентує фінансову модель бізнесу.
Окрім того, ми не просто даємо можливість запустити магазин під нашим брендом. Ми здійснюємо супровід партнерів-франчайзі на усіх етапах діяльності магазину. Ми навчаємо персонал, проводимо спільні зустрічі, обмінюємося досвідом.
Назвіть 3 найбільш показових ваших магазинів. Куди, в першу чергу, варто з’їздити потенційному франчайзі, щоб переконатись в ефективності роботи маркетів?
Звісно, що в бізнесі франчайзингу важлива думка та рекомендації партнерів. При перемовинах з потенційними клієнтами, ми надаємо контакти наших франчайзі, які діляться своїм досвідом співпраці з нашою мережею. А серед ТОПу найбільш успішних проєктів та показових магазинів можна відзначити:
— SPAR у смт Ставище Київської обл.,
— SPAR у м. Полтава,
— SPAR у м. Ужгород,
— «Наш Край» в м. Косів та багато інших.
Також вже скоро ми відкриваємо SPAR у м. Ірпінь, де також буде втілена нова цікава концепція магазину. Також показовий SPAR є в серці нашої столиці — на Київському залізничному вокзалі.
У ваших магазинах діє програма лояльності DRUZI. У чому її фішки?
По-перше, стати учасником програми лояльності дуже просто — можна звантажити мобільний додаток DRUZI або ж зареєструватися через вайбер-бот. Звісно, у магазинах можна отримати й пластикову картку. У додатку та боті зручно переглядати акції, які діють у магазині, персональні пропозиції, історію покупок, баланс бонусного рахунку, є карта магазинів SPAR та «Наш Край».
Для іменинників діють додаткові знижки та додаткове нарахування бонусів.
Накопичені бонуси можна використовувати вже наступного дня після покупки. Також є сейф, на який можна закинути решту.
Оскільки ми прагнемо ставати кращими, то після здійснення покупки пропонуємо нашим гостям оцінити похід в магазин через мобільний додаток та вайбер-бот.
Природно, що активний розвиток ритейл-ринку можливий тільки після завершення бойових дій. Що ще, окрім війни, гальмує розвиток в Україні масштабного франчайзингового напрямку? Чи реально, щоб в нашій державі з’явились мережі із такою кількістю агентських магазинів, як, наприклад, Abc, Zabka чи ODIDO у Польщі?
Для активного розвитку в нашому бізнесі, потрібні не тільки бажання та інвестиції, а, в першу чергу, правильна локація за прийнятною і зрозумілою ціною оренди чи купівлі. На жаль, обмежена кількість об’єктів нерухомості, що підходять під наші вимоги, уповільнює процес розвитку.
Впевнений, кількість торгових точок на умовах франчайзингу в Україні з кожним роком буде рости, і саме 2023 рік може бути роком відродження та розвитку цього напрямку.
На яких проєктах буде сконцентрована команда «Наш Край/SPAR» у 2023 році?
Безумовно, це розширення та розвиток мережі. Маємо амбітний план — відкрити 50 торгових точок у 2023 році (як з теперішніми, так і з новими партнерами), в планах також тестування та впровадження нових форматів.
І звісно, поки триває війна, ми продовжуємо усі волонтерські проєкти, аби допомогти нашим військовим та українцям, що постраждали від російської агресії.