Кількість крадіжок у ритейлі знизилась на 25%: війна вносить свої корективи
Крадіжки в магазинах є одним з серйозних викликів для ритейлерів у всьому світі, і Україна тут не є винятком. Кожен рік тисячі товарів зникають з прилавків вітчизняних магазинів, що становить значні втрати для бізнесу.
Розвиток нових форматів магазинів та впровадження технологій породжують нові проблеми. Супермаркети, гіпермаркети та каси самообслуговування дають клієнтам безпосередній та не завжди контрольований доступ до товарів. Проте деякі ритейлери успішно борються з цим явищем, використовуючи різноманітні технології та методики, а також співпрацюючи з правоохоронними органами. У цій статті ми розглянемо статистику крадіжок в українських магазинах, їхні наслідки для бізнесу та способи їх запобігання.
Статистика українського ритейлу
За даними статистичних відомостей Генеральної прокуратури України, у середньому за період 2013-2018 рр. було вчинено 20705 крадіжок у мережах роздрібної торгівлі. За статистикою, рівень крадіжок у 2018 р. порівняно із 2013 р. зріс більше ніж на половину. За статтею «Крадіжка» у 2019 р. зафіксовано 197 тис. правопорушень, у 2020 р. — 138 тис.
Упродовж 2021 року було зафіксовано 212 тис. кримінальних правопорушень за цією статтею, з яких майже 20 тис. — крадіжки зі складів, баз, магазинів та інших торговельних точок.
У червні 2022 року Національна поліція України подала статистику, що з початку бойових дій рівень злочинності впав на 30-40%, а в деяких областях — і на 50%. Очевидно, що на зниження показників впливає воєнний стан, міграція населення всередині країни та за кордон.
Відтак статистика за 2022 рік вказує на зменшення загальної кількості крадіжок на 47% у порівнянні з 2021 роком, при цьому показник крадіжок у ритейлі впав на 25% — до 14 825.
Не так лежить: як і що крадуть споживачі?
Однією з причин крадіжок є недостатній контроль з боку магазинів. Більшість ритейлерів не мають достатньої кількості персоналу для забезпечення охорони та контролю за клієнтами. Крім того, багато магазинів не мають сучасних систем відеоспостереження та контролю за входом-виходом, що робить їх більш вразливими до крадіжок.
Ще однією причиною крадіжок є економічні проблеми в країні. Не всі можуть дозволити собі купувати товари за повною вартістю, тому вони намагаються зекономити, крадучи товари. Також є люди, які викрадають товари з метою перепродажу.
Згідно зі звітом Crime&Tech, найчастіше з полиць магазинів крадуть алкоголь, сир, м’ясо, солодощі та рибні консерви. У магазинах одягу це, як правило, різного роду аксесуари, трикотаж, штани та светри. Своєю чергою, з магазинів електроніки злодії зазвичай забирають мобільні телефони, а з магазинів DIY — електроінструменти.
До основних видів категорій крадіжок, наведених мережею SPAR, належать:
- винесення товарів на собі або в особистих речах;
- поїдання та розпивання продукції без їх оплати;
- зменшення ваги товару;
- заміна упаковки або коду товару;
За даними SPAR в Україні, до 75% крадіжок відбувається персоналом у формі винесення товару під знайденим або залишеним клієнтом на касі чеком; передачі товарів для виносу іншим особам та незаконних схем при прийманні-поверненні продукції постачальнику.
"Безпека від крадіжок — як покупців, так і персоналу — сьогодні дуже затратна, але як ніколи потрібна інвестиція«, — говорить Михайло Куйбіда, гендиректор мережі супермаркетів TOR-BA.
Окрема категорія магазинних злодіїв — діти: вони часто намагаються винести з магазинів горішки, насіння, цукерки, снеки.
Все частіше покупці обманюють навіть каси самообслуговування, пробиваючи дешевший товар або ж просто не додаючи продукт у чек. Проте ритейлери встановлюють додаткове програмування, яке віддзеркалює обличчя покупця на екрані каси (що і складає враження, ніби за ним спостерігають). Каси самообслуговування стають все розумнішими: тепер вони можуть розпізнавати деякі продукти за допомогою камер і штучного інтелекту. Наприклад, якщо покупець кладе стейк, а намагається пробити його як цибулю, машина це розуміє і вказує на це. Або якщо людина кладе на касу зелений овоч, система розпізнає його колір і дасть можливість пробити його лише як спаржу, зелені боби чи броколі.
Наприклад, мережа Aldi у Польщі поступово припиняє роботу кас самообслуговування в одному зі своїх магазинів. Причина проста — місцеві школярі та студенти крадуть товари, зокрема хлібобулочні вироби. Оператор хоче обійти конкурентів і запропонувати рішення scan&go замість кас самообслуговування.
Крадіжки в магазинах є серйозною проблемою не тільки в Україні, а й у всьому світі. У сусідній Польщі втрати товарів, пов’язані з крадіжками, обходяться мережам роздрібної торгівлі у 4,84 млрд злотих. У Польщі ситуація з крадіжками стає дедалі складнішою — за 2022 рік кількість крадіжок зросла на 30%, а у порівнянні з 2020 р. — на 60%.
«Великі за площею магазини та торгові центри збирають багато привабливих брендів в одному місці. Це дає вам більше вибору та можливостей, збільшуючи шанси на крадіжку покупцями. До того ж, трафік у торгових центрах все активніше відновлюється після пандемії, і в натовпі легше приховати намір щось поцупити, адже тоді увага персоналу більш розсіяна. З іншого боку, в магазинах невеликої площі вибір скромніший і крадіжки стосуються товарів меншої вартості. Але у меншому магазині легше помітити крадіжку», — розповів Лукаш Гжесік, експерт із запобігання крадіжкам у магазинах.
Всі європейські магазини разом оцінюють збитки від крадіжок у понад 49 млрд євро на рік. Ця сума відповідає 2,05% річного обороту всього сектора роздрібної торгівлі.
Методи боротьби з крадіжками українських ритейлерів
Національна організація роздрібної торгівлі у 2019 році дала вказівку оцінювати крадіжки до 3% як норму, якщо показник крадіжок перевищуватиме 30% — варто щось вдосконалювати.
Щоб зменшити кількість крадіжок, українські ритейлери займаються розвитком безпекових систем та відеоспостереження.
На думку Михайла Куйбіди, гендиректора мережі супермаркетів TOR-BA, крадіжки у магазинах є найболючішою проблемою на сьогодні — особливо для малоформатних магазинів. Він говорить, що мережа TOR-BA на 100% забезпечена відповідним обладнанням, але не веде статистики крадіжок.
Пан Куйбіда підкреслює, що крадіжки — один із факторів збитковості, і боротися з цим стає дедалі важче, оскільки багато охоронців зараз оберігають країну, а не бізнес.
Для мінімізації крадіжок у мережі INTERTOP використовують класичні методи: відеоспостереження в онлайн-режимі, охорону та антикрадіжні системи. Усі вони є відносно ефективними, але додатково за товар у залі відповідає ще й персонал. Кваліфікований персонал може виявити підозрілу поведінку покупців та реагувати на неї. Наприклад, персонал може надавати допомогу покупцям, які виглядають збентеженими, або використовувати методи профілактики крадіжок. Або ж при виставленні товару та полиці відповідний співробітник може контролювати наявність товару. Тому на кожну окрему зону з товаром у мережі призначено відповідального працівника, який за необхідністю допоможе клієнту зробити вибір чи знайти потрібний розмір, а також прослідкує за речами.
У INTERTOP працює правило «пустого місця»: якщо співробітник бачить незаповнену взуттям полицю, то має дізнатися, у кого зараз цей товар, а також проконтролювати кількість речей після примірки клієнтом.
В мережі зазначають, що ведуть статистику крадіжок, але це комерційна таємниця. «Ця інформація необхідна для розуміння „небезпечних“ зон у магазині та мінімізації крадіжок у майбутньому. Були ситуації зі спійманими злочинцями, персоналом та охороною ТРЦ, але ми робимо все, аби подібні ситуації траплялися якомога рідше», — розповідає Ірина Бичковська, директорка департаменту управління оптовими та роздрібними продажами INTERTOP.