Опубліковано

Ольга Момчилович: «Найближчим часом у моді будуть невеликі формати»

Ритейлери України продовжують писати свої воєнні мемуари на сторінках журналу All Retail. Ольга Момчилович, директор з маркетингу мережі маркетів «ЛотОК», розповіла багато цікавого.

Доброго дня. Якщо не брати до уваги 1 маркет на Хмельниччині, сьогодні «ЛотОК» — це локальна київська мережа. Як Ви вважаєте, в сьогоднішніх умовах концентрація на розвитку в 1 регіоні — це перевага чи більше недолік? Чи не планує компанія розширювати свою діяльність, додавши нові регіони покриття?

Як показали перші місяці війни, для нашої мережі це стало перевагою, оскільки нам було легше згрупуватися та вирішувати проблеми, що виникли — як з браком персоналу, так і з логістикою. Наразі у мережі немає планів щодо розширення географії, ми продовжуємо оперувати переважно у Києві та області.

Ольга Момчилович, директор з маркетингу мережі маркетів «ЛотОК»

У Гостомелі, Бучі та Ірпені у вас близько 10 магазинів. Як ці торгові точки пережили окупацію минулого року? Чи є якісь кейси, спогади про які наводять на Вас жах навіть зараз?

Звичайно, ми зазнали значущих збитків і у вигляді мародерства, і у вигляді наслідків від влучань поряд (і навіть від наслідків безпосередніх влучань), але, на щастя, наш персонал не постраждав.

Майже усе літо тривали роботи по відновленню цих маркетів.

Жах наводять спогади про квітень та перші поїздки до щойно деокупованих територій. Жах від побаченого: розстріляні автівки, спалені приватні будинки, вщент зруйновані снарядами багатоквартирні будинки і написи «ДІТИ» на парканах... це викарбувалось на усе життя. В один із наших маркетів в Ірпені було влучання з наступною пожежею, які призвели до повної руйнації крамниці. Проте, вже у жовтні ми повністю відремонтували приміщення і наш «ЛотОК» перезапустився вже з урахуванням рестайлінгу.

Як мережа справляється з постійними blackout?

В першу чергу, ми поступово забезпечили маркети додатковим обладнанням, щоб мати резервне освітлення. Наші ІТ-спеціалісти запустили додаток, який дозволяє сканувати товари навіть за відсутності світла. Наступним кроком стала закупівля певної кількості генераторів та запуск мобільних пунктів незламності «ЛотОК», які окрім забезпечення населення можливістю підзарядитися та скористатися Інтернетом, також живили наші маркети разом із касовим обладнанням.

До речі, яка реакція людей на пункти незламності «ЛотОК» у Києві? Чи плануєте запускати нові такі пункти?

Відгуки ми отримали схвальні, і це приємно. Останній місяць, завдяки ЗСУ та українським енергетикам, нагальної потреби для роботи пунктів не було, оскільки майже не було перебоїв з електрикою. Тому поки для запуску нових пунктів передумов, на щастя, немає.

В країні відбулась масова внутрішня та зовнішня міграція. Чи відчуваєте Ви дефіцит персоналу, враховуючи, що багато жителів Київської області теж тимчасово (чи назавжди) покинули своє місце проживання?

Так, ми безперечно відчуваємо наслідки міграції у питаннях персоналу, причому нестача персоналу стосується не тільки фронт-офісу, а й бек-офісу також. Крім того, в цілому змінився психологічний стан персоналу та кандидатів: люди стали набагато більш емоційно чутливими та вразливими, що вимагає додаткової уваги та зміни деяких підходів до роботи із кадрами.

В яких товарних категоріях «ЛотОК» зараз відчуває найбільший дефіцит?

На початку війни дійсно була катастрофа з постачанням товарів від постачальників, оскільки деякий час пішов на те, щоб просто оговтатись від розуміння того, що відбувається. Проте, наявність власного виробництва, яке має потужності для виготовлння товарів багатьох категорій, дозволила нам закрити усі основні потреби покупців на той момент. Наші пекарні працювали цілодобово для виготовлення хлібу, пасок та іншого — і не лише для продажу, а й для роздачі населенню.

Сказати, що існує дефіцит якихось товарних категоріях, на сьогоднішній не можемо, оскільки майже усі основні виробники відновлюють свої потужності, з’являються нові пропозиції. Єдине, про що можна говорити — це неповне відновлення до довоєнного рівня товарних лінійок по деяким категоріям/виробникам (наприклад, це стосується молочної продукції). Деякі з них свідомо скоротили асортимент, а деяким підприємствам не дозволяє повернутися на довоєнні показники кількості SKU ситуація з наявністю сировини.

Як недавній рестайлинг Вашої мережі році вплинув на споживача? Як змінилися купівельна поведінка людей після початку повномасштабної війни?

Важко однозначно оцінити вплив рестайлингу безпосередньо на продажі, оскільки його початковий етап припав на січень-лютий 2022 року. Багато планів було переглянуто та відтерміновано. Проте там, де ми встигли відкрити маркети у новому стилі та реконструювати вже існуючі, ми бачимо однозначно позитивне сприйняття з боку споживача. Про це свідчать особисті відгуки покупців, які ми отримуємо.

Щодо поведінки людей, то ми спостерігаємо загальне скорочення купівельної спроможності українців — реальний дохід проти минулого року скоротився приблизно на 25%. Значно зросла чутливість до ціни — близько 51% покупців купують тільки найнеобхідніше (у 2021 році цей показник становив 41%), виросла готовність переключитися на інші/нові бренди, якщо вони дешевші (23% проти 13% у 2021 році), а також пошук товарів зі знижками.

За Вашими спостереженнями, які торгові формати зараз домінують «у головах» споживачів?

В період, коли найбезпечніше люди почуваються вдома або поруч із домом, коли намагаються уникати місць великого скупчення людей, логічно, що люди воліють робити покупки недалеко від дому та швидко. Тому невеликі формати крамниць, здатні запропонувати достойний асортимент, що може задовольнити базові потреби покупця, будуть найближчим часом "у моді«.

Експерти ринку вважають, що в найближчі роки невеликі торгові мережі — аби вижити — будуть змушені об’єднуватись одна з одною задля створення більш потужних закупівельних альянсів. Що Ви думаєте на рахунок таких колаборацій?

Насправді, це вже відбувається, і вже не перший рік. Невеликим мережам дійсно складно конкурувати у цінах із крупними ритейлерами через різні закупівельні ціни, зумовлені обсягами замовлень товару. Тому дрібні мережі об’єднуються задля здійснення спільних закупівель. До речі, завдяки таким колабораціям на полицях з’являються нові українські виробники з не менш якісними, ніж у відомих брендів, товарами, але за більш комфортною для споживача ціною.

На чому буде сконцентрована діяльність команди «ЛотОК» у 2023 році?

У поточному році наша робота буде побудована, в першу чергу, навколо сервісної трансформації компанії. Причому ці трансформації торкнуться не лише зовнішнього середовища компанії, покупців, постачальників, партнерів, а й внутрішнього середовища — зокрема, співробітників, які є нашим найціннішим ресурсом та найбільшим потенціалом.

Крім того, ми відновили роботу над проєктом, реліз якого мав статися навесні 2022 року та вимушено був відтермінований. Тож незабаром буде щось новеньке від «ЛотОК»!