Опубліковано

Як стабілізуватися у нестабільний час? Кейс міжнародної компанії

Теги:
Carlsberg
війна

Рік війни, безперечно, став найтяжчим випробуванням для українського бізнесу. Зруйнована інфраструктура, розрив логістичних ланцюгів, втрата робочих кадрів, блекаути щодня випробовували на міцність підприємців. Щонайменше 109 середніх та великих підприємств зазнали руйнувань, а втрати в грошовому еквіваленті, за даними Київської школи економіки, оцінюють у понад 13 млрд доларів. Проте 76% українських компаній не збираються здаватись та планують розширення бізнесу у 2023 році, — інформують у Мінцифри.

Дякуючи ЗСУ, керівництву, підтримці материнської компанії Carlsberg Group і партнерам нам у Carlsberg Ukraine вдалося стабілізуватися у воєнний час та продовжити розвиток бізнесу.

Роман Верховод, директор з комерційного розвитку компанії Carlsberg Ukraine

Перші думки 24 лютого 2022 року

В Україні у нас три пивоварні — Київська, Львівська та Запорізька. З початком повномасштабного вторгнення всі вони одночасно призупинили роботу. Проте шоковий стан тривав недовго. Компанія дочасно виплатила співробітникам заробітні плати, бонуси, забезпечила евакуацію та підтримку. Дуже швидко прийшло розуміння, що потрібно відновлювати бізнес.. Спочатку змогли запустити Львівську броварню, потім Київський завод, а через два місяці й Запорізький. Це був період відновлення взаємозв’язків між усіма відділами, департаментами та побудови нових — в екстрених умовах. У результаті це дало нам можливість працювати та зберегти всі робочі місця.

Перші кроки до відновлення бізнесу

У той період основною мотивацією для нас було бажання мати впевненість у завтрашньому дні. Ми розуміли, що сидіти й читати новини, жаліти себе — все це ніяк не допоможе відновити виробництво і підтримувати державу на економічному фронті. Потрібно було зібратися й чітко оцінити ситуацію, яку ми мали на той час.

Процес відновлення бізнесу відбувався поступово. Виробляти асортимент у повному обсязі у нас просто не було можливості, тому ми оптимізували процеси. Спочатку наш портфель брендів зменшився зі 160 SKU до 33, у виробництві лишились тільки найголовніші. За цей період ми навчилися дуже швидко адаптуватися та діяти гнучко в усіх процесах. Ми швидко почали переходити на нові формати пакування та шукати нових постачальників. Ситуація, яка у мирний час стала б тривалою кризою, в період війни вирішилась протягом декількох днів.

Відновлення ланцюгів постачання, налагодження взаємодії із партнерами та дистрибуторами, пошук нових шляхів доставки сприяли тому, що бізнес в Україні не тільки відродився, а й продовжував експорт.

Фактори, які допомогли вистояти компанії

Ключові фактори — це самовідданість наших співробітників, а також швидкі рішучі дії керівництва. Компанія намагалась робити все можливе, щоб забезпечити стабільність і впевненість в майбутньому для співробітників.

У перші дні війни фінансовий відділ зробив майже неможливе, перерахувавши всім співробітникам зарплату наперед, що забезпечило фізичну та моральну допомогу. Мені здається, це один із найважливіших факторів, адже головна мотивація для людини — впевненість у завтрашньому дні та розуміння, що компанія підтримує тебе. Ми не залишили наших співробітників, тому вони не залишили компанію. Працювали на повну силу, щоб відновити роботу Carlsberg Ukraine.

Окрім цього, ми мали підтримку наших іноземних колег. Віцепрезидент регіону Центральної та Східної Європи компанії Carlsberg Group регулярно приїжджає із візитами в Україну, демонструючи підтримку не тільки на словах, а й діями. Думаю, мало хто з іноземних керівників міжнародних компаній мав можливість особисто побачити та відчути специфіку роботи бізнесу в умовах війни у 2022 році, побачити наслідки варварської поведінки агресора в Бучі, Ірпені та інших містах.

Наше керівництво продовжує вірити в нас, підтверджуючи свої наміри не тільки візитами, а і значними інвестиціями — у 2023 році Carlsberg Group інвестує 1,5 млрд гривень.

Як вистояти малому бізнесу під час війни

Специфіка малого та великого бізнесу відрізняється з точки зору масштабу та запасу міцності. Великому бізнесу важко швидко адаптуватись до нових умов, в той час, як малі і середні компанії здатні перелаштуватись за декілька тижнів або навіть днів. Ми це відчули в перші місяці війни, коли регіональні і локальні виробники змогли оперативно забезпечити роздріб пивом, поки індустріальні гравці тільки почали відновлюватись.

З іншого боку, в малого бізнесу значно менший запас міцності, вони не можуть собі дозволити довго розхитуватись, маючи значно обмежену ліквідність. Тож, за результатами 2022 року перемогли найспритніші з локальних і регіональних виробників.

Мені важко давати поради малому бізнесу, там діють трохи інші закони. Що точно допоможе під час війни — це оптимізація бізнесу й асортименту та всі необхідні кроки для забезпечення ліквідності бізнесу. Не варто намагатись бути найдешевшим, в довгостроковій перспективі в ціновій війні всі програють: споживач — у якості, виробник — у прибутку.

Варто шукати свої переваги: якість і асортимент для споживачів; сервіс, швидкість, надійність для клієнтів.

Наостанок хотів би сказати, що надзвичайно вдячний нашим співробітникам. Вони робили все можливе й неможливе, щоб відновлювати заводи, почати виробництво та продажі. Весь цей час ми трималися на плаву та рухалися далі, адже бачили результат щоденної праці. Це все давало потужний заряд продовжувати. Ми розуміли, що не можемо все лишити, бо маємо велику відповідальність перед людьми і перед країною. Ми вдячні ЗСУ за можливість продовжувати працювати на економіку України. Ми віримо в нашу перемогу та робимо все для того, щоб її наблизити.