«Великі мережі не підуть з ринку», — NOVUS про роботу під час війни та плани на майбутнє
Тривожні згадки про початок війни закономірно змінилися думками про розвиток, планами та новими проєктами ритейлерів. З того часу компанії переформатували внутрішні процеси згідно з теперішніми умовами. Що ж мають намір робити торгові оператори у найближчому майбутньому? В інтерв’ю з Олексієм Панасенко, операційним директором мережі NOVUS, читайте про відкриття логістичного центру, розвиток проєкту «Мі Маркет» та поставлені цілі до кінця 2023 року.
一 Доброго дня. Економісти, футурологи та інші експерти схиляються до думки, що світ вже ніколи не буде колишнім. Якщо допустити економічні та демографічні труднощі, з якими зіткнеться Україна після війни, чи змінює Ваша компанія вже сьогодні стратегію свого розвитку на найближчі роки?
一 Так, наша компанія теж намагається прогнозувати, яким буде наше майбутнє — зокрема, в середньо- та довгостроковій перспективі. І вже сьогодні треба ухвалювати рішення, які дозволять нам зберегти ефективність у майбутньому. З одного боку, це суто технічні рішення (такі, наприклад, як енергоефективність), з іншого — забезпечення потреб клієнтів за умови збереження ефективної роботи магазину: розширення пропозицій формату self-service для клієнтів, збільшення асортименту товарів низького цінового сегмента, які стають затребуваними у зв’язку зі зниженням доходів та купівельної спроможності населення.
Крім того, наслідки війни, які ми всі відчуємо — це збільшення кількості людей з інвалідністю у суспільстві. І вже сьогодні ми думаємо, як забезпечити для них можливість роботи в наших магазинах — де вони можуть працювати, що треба змінити в організації та облаштуванні робочих місць для їхньої зручної роботи, як зробити магазини інклюзивними не тільки для клієнтів, а й для співробітників.
一 NOVUS більшою мірою зосереджений на роботі в столичному регіоні. За Вашими спостереженнями, ринок ритейлу Києва відновлюється? Чи говорити про це ще дуже рано?
一 Звичайно, про відновлення ринку говорити зарано. За моїм спостереженням, цей процес відбувається стрибкоподібно, залежно від ситуації у місті та на фронті. Так, першим етапом покращення економічної ситуації у місті був травень минулого року, коли до Києва почали повертатися мешканці, котрі виїхали в період активних бойових дій на околицях міста. Другий — серпень, коли до початку навчального року цей потік утворився знову, а також він поповнився мешканцями регіонів, де досі йшли активні бойові дії. Водночас у жовтні-листопаді, з початком атак на енергетичну інфраструктуру, ми відчули відтік населення.
Зараз же, у період Великодніх свят, було помітне збільшення клієнтів та населення міста. Але я вважаю, що це швидше була розвідка, а наступний етап повернення та зростання населення та економіки почнеться у липні, після закінчення навчального року у європейських країнах, де перебувають в евакуації багато жінок та дітей.
一 Нещодавно Ви відкрили новий супермаркет у Києві — перший з початку поточного року. Далі експансія піде швидше?
一 Магазин на вул. Тальнівській, 2 був вже третім новим торговельним об’єктом NOVUS, відкритим з початку повномасштабного російського вторгнення. Перший новий магазин ми відкрили 1 липня 2022 р. на Керченській площі в столиці. Можемо вважати це початком деокупації Криму (посміхається — All Retail).
Що стосується програми експансії, то на сьогодні її немає. Це скоріше природне зростання. Ми завершуємо розпочаті раніше проєкти, і готуємо основу для активного післявоєнного розвитку.
一 Чи спостерігаєте Ви зміну купівельної поведінки клієнтів? Чи змінилася під час війни структура продуктових кошиків покупців NOVUS? В чому це проявляється?
一 Так, інфляція та зниження реальних доходів населення роблять свою справу. Зменшилася кількість товарів у чеку та середня вартість однієї одиниці, навіть з урахуванням інфляції. Покупець активно переходить на дешевші товари, мігрує до нижчих цінових сегментів.
一 Як з початком війни перебудувалася логістика та процес постачання продуктів у мережі NOVUS?
一 В один день всі налагоджені ланцюги постачання зупинилися. Транспорт не вийшов на маршрути. Логістичні компанії віддали частину транспорту військовим для їхніх потреб. Частина виробників — здебільшого зі сходу країни — припинили свою роботу. Довелося все відновлювати фактично з нуля.
Головною метою було все ж таки доставляти продукти у Київ. Ми звернулися до закордонних постачальників, щоб отримати товари з відтермінуванням платежів — і вони відгукнулися. Фактично вони відвантажували товар майже під чесне слово нашого комерсанта.
Були великі складнощі з доставкою товарів до Києва, адже перевізники довозили вантаж до кордонів і відмовлялися їхати далі. А нашим водіям було досить складно виїхати за кордон. І тут ми досить плідно працювали з Продкомітетом. Так, ми не мали змогу забезпечити постачання окремих брендів, але усі базові товари, щоб люди могли жити, ми завозили. Протягом перших трьох тижнів забезпечували людей найголовнішим: хлібом, молочними виробами.
一 Товари яких категорій Ви найбільше імпортуєте з-за кордону для заміщення продукції вітчизняних виробників?
一 Насамперед це, звичайно, овочі та фрукти. Але ми з нетерпінням чекаємо на новий врожай наших фермерів. Також це сік, консервація, бакалія.
一 Крім супермаркетів NOVUS, сьогодні у портфелі Вашої компанії є ще близько 10 мінімаркетів «Мі Маркет». Як Ви оцінюєте поточний стан цього проєкту? Які у нього перспективи?
Як і NOVUS, сьогодні цей проєкт перебуває у стані природного зростання. Магазини цього формату були найбільш популярними в період зимової енергетичної кризи. Крім того, цей формат легше адаптується до різних змін, навіть найрадикальніших. Ми, як і раніше, віримо в перспективність даного формату і чекаємо на час для його активного розвитку. А зараз працюємо над оптимізацією асортименту та внутрішніх процесів.
一 Проєкт подальшого розвитку франшизи NOVUS поки поставлено на паузу?
一 Так, сьогодні немає попиту на цю послугу. Адже NOVUS — це дорогий проєкт, який потребує великих вкладень. Сьогодні це неактуально для інвестора, який шукає простий і легкий спосіб доходу.
一 «НОВУС Україна» — один із засновників закупівельного альянсу «Асоціація регіональних мереж»? Як працює ця організація сьогодні і які задачі вона виконує? І що Ви взагалі думаєте про подібні колаборації?
一 Ми є членами цієї організації. Стосовно її роботи, розвитку, цілей та завдань потрібно запитувати у її співробітників. Моя особиста думка — подібні об’єднання потрібні для того, щоб регіональні ритейлери могли конкурувати з лідерами торгівлі в Україні.
一 Якщо війна і пов’язані з нею процеси в економіці затягнуться — чи може це спричинити масове закриття торгових мереж в Україні?
一 Як завжди, у період економічних труднощів найуразливішими будуть дрібні гравці. Не думаю, що великі мережі підуть з ринку. Швидше, почнеться процес оптимізації та скорочення кількості магазинів у мережі та в країні.
一 Що у планах Вашої компанії на 2023 рік?
一 Для нас цей рік — час переосмислення подій, природного зростання, оптимізації процесів і планування майбутнього. Основне завдання — підготувати фундамент для активного повоєнного зростання. І, як завжди, у фокусі залишається наш клієнт. Ми думаємо, як бути ближчими до нього, як забезпечити його потреби сьогодні і в майбутньому. Саме тому ми запустили свій інтернет-магазин https://novus.online.
Серед того, що можна буде побачити як фізичне втілення цих процесів — відкриття цього року власного логістичного центру, який об’єднає наші склади та закриє потребу у повному спектрі логістичних та складських послуг. Це масштабний та важливий проєкт.
І, безумовно, у наших планах — перемога України.