Львів — не Краків: як розвивається ритейл у найбільш туристичних містах України та Польщі?
Україна ще ніколи не була настільки актуальною темою в Польщі - так само як і Польща в Україні. Якщо говорити про ритейл на наших з сусідом ринках — чи є тут спільні закономірності? У дослідженні GT Partners Ukraine було проаналізовано мережеві продовольчі магазини Львова та Кракова. Чим подібні та чим різняться ринки роздрібної торгівлі цих міст?
Аналітики дослідницької компанії GT Partners Ukraine взялися за цікавий проєкт — порівняли рівень розвитку продовольчого ритейлу у містах Львів та Краків.
Чому для порівняння були взяті саме Львів та Краків:
● міста з приблизно однаковою чисельністю населення (у Кракові після еміграції багатьох громадян України проживає вже трохи більше 800 тис. чол., у Львові до початку війни жило близько 720 тис. чол., хоча ця цифра теж могла зрости в результаті внутрішньої міграції з охоплених війною регіонів);
● міста мають схожий туристичний фокус;
● міста мають історичні та архітектурні подібності.
Відзначимо, що при проведенні дослідження моніторились виключно мережеві продовольчі магазини з універсальним асортиментом. Таким чином, і у Львові, і у Кракові було проаналізовано по 14 торгових операторів.
Перша яскрава відмінність, яку було зафіксовано після проведення аналізу, полягає у тому,
що загальна кількість нарахованих експертами магазинів у Кракові майже у два з половиною рази перевищує аналогічний показник у Львові (820 точок проти 330 точок). Очевидно, це пояснюється тим, що ринок сучасного ритейлу у польському місті почав формуватись значно раніше, ніж у Львові.
Домінуючим торговим форматом у обох містах є мінімаркети самообслуги (з площею торгового залу до 200 кв.м): так, у Львові на них припадає 69%, а у Кракові 81% від загальної кількості торгових точок. При цьому, мережа Żabka є безумовним лідером цієї роздрібної концепції у Кракові (майже 500 магазинів), тоді як у Львові в цьому сегменті гегемоном є мережа «Близенько».
Вражає також кількість дискаунтерів у Кракові — їх майже у два з половиною рази більше, ніж у Львові. Це й недивно: Польща є свого роду Меккою розвитку магазинів дисконтного формату (тільки у Кракові працюють 60 точок мереж Biedronka, а також заклади Lidl, Netto та Aldi). У Львові ж, по суті, цей концепт розвиває тільки мережа «АТБ» (трохи більше 30 точок).
Рівень концентрації кількості сучасних торгових точок в перерахунку на число населення у 2 містах ще раз підтверджує відставання Львова від Кракова. Так, станом на червень 2023 р. у Львові нараховувалось 5 сучасних FMCG магазинів у перерахунку на 10 тис. жителів, тоді як у Кракові цей же показник рівно удвічі більший. Водночас — враховуючи те, що площа Кракова удвічі більша за територію Львова — рівень насиченості у столиці Галичини склав 22 магазини на 10 км2, а у Кракові — 25 магазинів на 10 км2.
Так чи інакше, але еволюція сучасного ритейлу у Львові хоч із запізненням, але багато в чому повторює той же шлях, який пройшов Краків. Зауважимо, що через декілька років, кількісні порівняльні показники цього сектору економіки в обох містах вирівняються.