Триймайте «Хапайку», або як NOVUS вирішив зайти в сегмент продовольчих дискаунтерів
Компанія NOVUS є сьогодні одним з провідних представників українського ритейлу. Після придбання магазинів BILLA оператор не лише зміцнив свої позиції в столичному регіоні, але й став однією з мереж, яка представлена відразу кількома об’єктами в самому центрі Києва.
Стосовно формату магазинів спостерігається різноманіття в масштабах — від величезних супермаркетів здебільшого у спальних районах до зовсім невеликих магазинів на кшталт NOVUS на Бесарабській площі.
Втім, концепція та дизайн NOVUS залишаються незмінними незалежно від розмірів магазину — швидке обслуговування, наявність кас самообслуговування в кожній точці, ціни вище середнього та значна кількість акційних товарів.
Також, починаючи з 2020 року, NOVUS розвиває формат магазинів біля дому під брендом "Мі Маркет«.
І от, схоже, керівництво компанії вирішило, що в даних нішах ритейлеру стає занадто тісно, й варто спробувати свої сили в нових форматах.
19 червня 2023 року ТОВ «Новус Україна» подало заявку на реєстрацію нової торговельної марки «Хапайка». Наразі розгляд заявки триває.
Від подачі вказаної заявки до відкриття першої «Хапайки» минуло небагато часу — вже в липні було відкрито магазин в селі Крюківщина, що в розташоване поруч з Вишневим (містом-супутником Києва). Цікаво, що NOVUS ніде не анонсував відкриття першого магазину мережі (на одному із онлайн-ресурсів з працевлаштування збереглась лише інформація про підбір персоналу в цей маркет).
В липні ж з’явилася інформація про те, що другий магазин «Хапайка» буде відкрито в Києві, у спальному мікрорайоні Березняки.
Цікаво, що спершу (в червні) на Березняках було розміщено рекламу про відкриття нового магазину NOVUS на вулиці Березняківській та оголошення про набір працівників у цей магазин. Втім, невдовзі інформація змінилася — було анонсовано, що 11 серпня відкривається новий магазин «Хапайка» за адресою: м. Київ, вулиця Березняківська, 28.
На урочистому відкритті були присутні керівники NOVUS, зокрема, комерційний директор NOVUS Дарія Іванченко і керівник департаменту з управління форматом «Мі маркет» Тетяна Козлова, команда якої займається пілотуванням нового формату дискаунтера.
Відзначимо, що загальна площа нової «Хапайки» складає понад 500 кв.м., а площа торгового залу — 315 кв.м. В магазині працює три каси.
Загалом, в асортименті столичної «Хапайки» представлено понад 1200 товарних позицій. До відкриття свого 2-го дискаунтеру ритейлер додав до асортименту охолоджене вакумоване м’ясо, дитячі іграшки, авто товари і багато іншої продукції.
Що являє собою «Хапайка»?
Насамперед це класичний дискаунтер. Мінімалізм в дизайні інтер’єру відразу впадає в око (дуже помітний контраст з магазинами NOVUS, які мають зовсім інший та значно вишуканіший інтер’єр). «Хапайка» нагадує, скоріше, не «сині» магазини АТБ (саме до таких дискаунтерів звикли українські споживачі), а класичні німецькі дискаунтери другої половини минулого століття — Aldi та Lidl. Зокрема, слід відзначити наявність чималої кількості нерозпакованого товару, що стоїть не на полицях, а на підлозі; стислий асортимент продукції; значну кількість дешевих товарів економ-сегмента.
Зазначимо, що саме товари низького цінового сегменту займають левову частку в асортименті «Хапайки». На полицях також помічена значна кількість власних торгових марок NOVUS (зокрема, Marka Promo).
Окремо розташоване невелике ‘’холодне’’ приміщення, де знаходяться молочні продукти, яйця та інша продукція, яка потребує особливого температурного режиму. Асортимент молочних продуктів у дискаунтері «Хапайка» суттєво менший, ніж в традиційних для українського споживача супермаркетах.
Натомість велика площа виділена під алкогольні вироби — як міцний алкоголь, так і слабоалкогольні напої.
Необхідно відзначити доволі велику зону непродовольчих товарів, де представлена не лише побутова хімія та товари для догляду за домом, але й шкільні товари, чимало паперової продукції, косметичні засоби та інше.
Окремо хочеться зупинитися на виборі локації для другого магазину мережі «Хапайка»: це спальний мікрорайон Березняки, де вже розташовано чимало супермаркетів — два магазини «АТБ», два «ЕКО маркети», а також «Сільпо», «Фора» та гіпермаркет «Велмарт». Проте саме ця частина Березняків є віддаленою (на протилежній стороні вулиці — нежитлова забудова та залізниця, також поруч розташоване озеро Тельбін, яке відділяє цю локацію від центральної частини мікрорайону); всі конкурентні торгові заклади розташовані доволі далеко, і продовольчих магазинів поруч нема взагалі (найближчим є лише експрес-маркет Box market на відстані приблизно в півкілометра). Досі ритейлери оминали цю частину Березняків, вважаючи її неперспективною. Проте класичний дискаунтер з нижчими, ніж у конкурентів, цінами, може привернути увагу місцевих мешканців, зокрема, з невисокими доходами.
Те, чи був вибір локації вдалим, — покаже час. А зараз можна констатувати, що NOVUS зайшов у новий для себе формат класичного дискаунтера, а значить, бачить хороший потенціал у цьому сегменті українського ритейлу.
«Перша асоціація, що в мене виникла, коли я побачив „Хапайку“ — це дешевша копія Billa. Скоріше за все, тригернула аналогічна кольорова гама. Почнемо з назви. За критеріями гарної назви можна поставити „Хапайці“ 6 з 7 — не підходить лише критерій „відсутності негативної конотації“. І то, це можливо моє особисте відчуття: трохи зневажлива назва вийшла щодо покупців. Можливо, це добре знання цільової аудиторії або програмування саме такої моделі поведінки (хапати якнайшвидше товар), але в мене є відчуття, що така назва як мінімум не допомагає. Тим не менше, хоч раз подивитися клієнти у „Хапайку“ зайдуть, і якщо для них це буде зручна локація, а ціни аж настільки сподобаються — то про назву вони думати перестануть», — поділився роздумами Володимир Поліщук, CMO з 12-річним досвідом в різних ритейл-мережах, co-founder в Студії маркетингу та дизайну MUST.