Опубліковано

Динаміка позитивна, але до довоєнних показників ще далеко: аналіз експансії food-ритейлерів України у першій половині 2023 року

За перші 6 місяців 2023 року в Україні мережеві продовольчі оператори України відкрили 284 магазини, при цьому 237 з них були абсолютно новими, а решта змінила вивіску іншої торгової мережі внаслідок процесу ребрендингу або відкриття на місці магазину іншого оператора. Такі дані наводяться у новому звіті «Ринок ритейлу України: ТОП 180 торгових операторів FMCG за кількістю магазинів, перша половина 2023 р. Тенденції та оновлені прогнози розвитку ритейлерів у другій половині 2023 р.», підготованому компанією GT Partners Ukraine.

Для порівняння зазначимо, що у першому півріччі 2022 року було відкрито 212 магазинів, з них новими були 176 торгових точок. Аналітики констатують, що за підсумками 2 кварталів 2023 р. за показником відкриттів нових торгових точок динаміка ринку зросла від рівня аналогічного періоду 2022 р. на 35%. Однак до довоєнних показників 2021 р. ритейлерам ще далеко.

Результати діяльності food-ритейлерів України у першому півріччі 2023 року вкотре засвідчили, що найбільш активну територіальну експансію у цей період вели локальні оператори. Зокрема, з січня до червень 2023 р. 34 локальних ритейлера збільшили загальну кількість своїх торгових точок, що дає їм частку в 61% від загальної кількості найактивніших роздрібних компаній. У кількісному вираженні локальні оператори у першому півріччі 2023 року відкрили в Україні 150 нових FMCG магазинів (для порівняння, у першому півріччі 2022 р. — 118 нових магазинів). Більш ніж наполовину від них відстали національні оператори, які сумарно відкрили у цьому періоді 71 нову точку. Для порівняння зазначимо, що в аналогічному періоді 2022 року спостерігалася фактично ідентична картина.

Загалом переважна більшість торговців (близько 60%) залишила кількість своїх магазинів у цей період незмінною.

У першій половині 2023 року найбільш популярними форматами продовольчих магазинів, які відкривалися в Україні, були мінімаркети самообслуговування (до 200 кв.м торгової площі) — на них припало 61% від загальної кількості відкритих об’єктів у зазначений період.

Другим за популярністю торговим форматом у продуктових ритейлерів України у першому півріччі 2023 року є супермаркети, частка яких у порівнянні з першою половиною минулого року зросла з 6% до 18% від загальної кількості нових відкриттів.

На третій позиції за популярністю серед форматів FMCG маркетів, що відкривалися в Україні у першій половині 2023 року, опинилися магазини біля дому (маркети з торговою площею від 200 до 400 кв.м) — на об’єкти цієї концепції припало 11% від загальної кількості зданих в експлуатацію торгових точок у зазначений період (у січні-червні 2022 р. — 8%).

У першому півріччі 2023 р. у країні було відкрито 28 нових дискаунтерів. Таким чином, на об’єкти цієї концепції припало 10% від загальної кількості зданих в експлуатацію торгових точок у зазначений період (нагадаємо, що за підсумками першого півріччя 2022 року частка дискаунтерів склала 30%). Лідери за відкриттями у цьому форматі — мережі «АТБ» (відкрито 10 магазинів) та «Дивоцін» (5 торгових точок). Відмітимо, що різке скорочення відкриттів дискаунтерів пов’язане із менш активною динамікою експансії у січні-червні 2023 р. з боку мережі «АТБ».

Цілком природно, що у зв’язку з військовими діями (що закінчилися або продовжуються) у певних областях, карта географічних вподобань для експансії ритейлерів у останній період змістилася у бік «спокійніших» регіонів України.

За період із січня по червень 2023 року найбільше нових FMCG магазинів (34,9% від загальної кількості відкриттів) відкрилося на Західній Україні (Волинська, Рівненська, Тернопільська, Львівська, Івано-Франківська, Хмельницька, Чернівецька, Закарпатська області), де ступінь військової напруженості та ракетних обстрілів був у цей час значно спокійнішим порівняно з іншими регіонами.

На другій за привабливістю для експансії food-ритейлерів позиції йде Центральна Україна (Вінницька, Черкаська, Полтавська, Кіровоградська області), де у першому півріччі 2023 р. було відкрито трохи понад 20% від загальної кількості нових маркетів.

Наступною за активністю щодо експансії ритейлерів була Східна Україна (Дніпропетровська, Харківська, Запорізька, Донецька і Луганська обл.) в якій було відкрито 38 магазинів, що відповідає 13,4% від загальної кількості відкриттів торгових точок у першому півріччі 2023 р. Але тут варто уточнити те, що у відношенні Східної України частина цих відкриттів припала на експансію у непідконтрольних зараз населених пунктах Донецької та Луганської областей.

У період із січня по червень 2023 року тенденція відкриття нових FMCG маркетів у Києві залишається меншою в порівнянні з довоєнним періодом і склала майже 11% від загального числа відкриттів по всій країні.