Опубліковано

Локальні торгові мережі не бояться діяти: ребрендинг торгової мережі AIWA під час війни

Зміни в галузі ритейлу — це не просто про оновлення, а про створення зовсім нового досвіду для споживачів та про значні інвестиції. Півтора року тому, вінницька мережа «Варшава» перейшла у концепт фудмаркету AIWA, а нещодавно компанія анонсувала третє велике оновлення у Вінниці. В інтерв’ю з власницею мережі Наталією Рекутою ми поговорили про перезавантаження торгових точок, його мету та фінансову складову. Що спонукало до цього рішення і яке воно матиме вплив на продуктовий асортимент та споживачів? Про це читайте у матеріалі All Retail.

Доброго дня. Півтора року тому мережа магазинів «Варшава» перейшла у концепт фудмаркету AIWA. Зараз Ваша компанія анонсувала «перезавантаження» вже третього супермаркету у Вінниці. Оновлення торгової точки є частиною великого ребрендингу? Що спонукало Вас до рішення провести повне перезавантаження третього супермаркету AIWA?

Так, за ці півтора року ми подужали ще два масштабні проєкти у Вінниці — на Хмельницькому шосе та вул. Соборній. Загалом викохали-випестували три фудмаркети. Ми не велика національна мережа, а локальна вінницька, тому не можемо похизуватися вражаючими інвестиціями, проте впевнено заявляємо, що наші маркети справді ручної роботи.

Третя AIWA не була спонтанним рішенням, а органічним явищем, логічним кроком у контексті ребрендингу. На шляху від задуму до реалізації нас загальмувала війна — позаяк і морально, і фізично, і матеріально витягти повне перезавантаження за таких умов украй складно. Спочатку навіть відтермінували реконструкцію, а потім все-таки мобілізували всі свої ресурси.

Ви, мабуть, знаєте, що Вінницю називають Містом ідей. У цьому сенсі AIWA — справжній вінницький бренд. Кожен фудмаркет — не просто точка продажу, а свого роду витвір мистецтва, ефірна ідея, втілена у цілком матеріальній локації. Кожен закуточок столиці Поділля наче проситься на сувенірну листівку. Крім того, Вінниця 7 років поспіль виборювала першість у рейтингу найкомфортніших міст України. Звісно, маркет у самісінькому її серці має відповідати такому іміджу. Поруч дихають сивою минувшиною Мури, лунають дзвони та виблискують куполи Спасо-Преображенського собору, неподалік сторожує легендарна вінницька вежа...

Які основні мотиви та стратегічні цілі оновлення торгових точок AIWA?

Тут органічно переплелися як особисті мотиви, так і об’єктивні. Заради чого Ви просинаєтеся? Дехто — заради кави. Я — заради справи. Усе в мені збурюється проти бездіяльності, я не знаю слова «стоп». Та й природа сучасного ритейлу вимагає постійного руху вперед, динамічних змін. Плюс до всього будівля, на першому поверсі якого розташований AIWA market, бачить цей світ не один десяток років, тож потребує «підтримки».

Ми були принципово налаштовані не на косметичний ремонт, а саме на тотальну реконструкцію. Це відповідало прагненню відійти від формату невеличкої, скромної крамниці «біля дому» з мінімальним набором товарів та сягнути масштабів повноцінного фудмаркету, куди б цілеспрямовано їхав споживач. Не по хліб, бо конче треба до вечері, а за справжнім шопінгом — розважливим, з насолодою. Тому я ввімкнула свій внутрішній режим деміурга, надихаючись попередніми успішними проєктами, залучила відповідних фахівців і натисла на газ.

Чи можете Ви озвучити обсяг інвестицій в оновлення третьої AIWA? Які основні статті витрат цих коштів? Якою буде загальна та торгова площа магазину?

Оскільки технічне відкриття фудмаркету відбулося нещодавно, то наразі зарано підбивати підсумки щодо обсягів інвестицій. Протягом найближчого місяця очікуємо на виготовлення певних елементів декору, постачання меблів для кав’ярні, торговельного обладнання тощо. Можу лишень констатувати, що обійшлися без кредитів — коштом власної «подушки безпеки». Сьогоднішня банківська ставка у 22 % — непідйомна для нас, тому ми затягли паски під саму шию. Не буду знецінювати зусилля та вкладення — далося важко. Втома нелюдська.

Перезавантаження було справді тотальним, за термінами та коштами воно перевищило всі очікування. Відбувся капітальний ремонт усього поверху будівлі — як всередині, так і зовні, плюс підвальне приміщення. Навіть винесли та розширили вікна, оновили фасад. Здійснили перепланування, щоб оптимізувати простір під нові функції: кухня, кав’ярня, пекарня. Комунікації, вентиляція, кондиціонування, електрика, комп’ютерна мережа — все зазнало повної заміни або встановлення з нуля. При цьому система водопостачання й опалення підлягала заміні навіть у приватних помешканнях, адже будівля у стані занепаду. Наразі доробляємо стіни, маємо асфальтувати прибудинкову територію задля комфортного співіснування з мешканцями дому. Обладнання для випікання та копчення, кухонна техніка, торговельні меблі, касові апарати, посуд — усе до останньої ложки потребувало копійчини...

При цьому, ледве здоланною перепоною виявився банальний брак рук. Чоловіків нема: усі на фронті або по вуха в роботі на різних об’єктах. Тому ми вичікували тижнями.

Окрема стаття витрат — дизайн-проєкт і роботи з оздоблення. Вінничани уже звикли до високого креативу від нас — як ми могли не виправдати їх сподівань?

Роботи ускладнювалися мініатюрними розмірами приміщення (це в нас найменший фудмаркет мережі). Усі знають, що з масштабами стадіону працювати набагато легше. Тут ми були змушені ввімкнути свого роду «ювеліра». Загальна й торговельна площа магазину становить 500 і 300 кв.м відповідно.

Які зміни були внесені в дизайн та інтер’єр приміщення під час реконструкції?

Нагадаю, що нашу другу «Айву» на Хмельницькому шосе називають наймузичнішим маркетом Вінниці або До-ре-мі-маркетом :) Це був унікальний проєкт на теренах України в цілому та міста зокрема. Колонами блукає невагома дівчинка Бенксі — репліка мрійниці відомого британського вуличного художника, автора 7 легендарних стінописів в Україні. Такий собі сторітелінг-інтер’єр. Там мелодія лине прямо зі стін і стелі: елегантні вигини скрипок, білосніжна віолончель, мідні труби та благородний рояль, що фонтанує цитрусами, — справжні музичні інструменти стали елементами декору та фішкою локації. Головний меседж: гарна музика — як хороша страва: змінює настрій, змінює тебе.

За третім проєктом ми звернулися до тієї ж місцевої дизайнерки Юлії Іванової. І створений він за допомогою... штучного інтелекту! Таке-от ноу-хау. Ця AIWA у нас більш фантазійна, дещо навіяна буремним сьогоденням: коти-пілоти, авіатори, повітроплавці — словом, коти-патріоти, мрійники та літуни. Суцільна милота, але не мімімішна, а кумедно-чарівна. Така собі мрійницько-звитяжна тема. Перші тижні як ми відкрили свої двері — політ нормальний. Але небанальний галактичний простір, у якому живуть і дихають наші котики, ще чекає на доопрацювання: літальні апарати, хмаринки, кратери й інші позаземні форми незабаром прикрасять склепіння фудмаркету. А на цегляних стінах кольору графіту розквітнуть особливі малюнки — зображення мальовничих вінницьких локацій. Ультрасучасний простір для нашої особливої, авангардної молоді.

Сміливим рішенням є й колористика: вона випливає не тільки й не стільки з лого та фірмових кольорів, скільки з бажання зробити цей неспокійний світ хоч трошки яскравішим, веселішим. Такий собі виклик буденності. І тут ми лишилися вірні собі: з нами шопінг — це мистецтво, це емоції та позитив, а не просто рутина покупок. Забарвлення стін і стелі виконано у градієнті — від сонячного жовтого до соковитого салатового та фуксії з ухилом у рожевий. Експресивно, але візуально не обтяжливо. У такій же тональності й мальовані елементи.

Тож #МістоІдей і AIWA запрошують у гості ― напитися краси сповна!

Яким чином перезавантаження відобразиться на асортименті продуктів та послуг? Що нового з’явиться у супермаркеті після реконструкції поверху та оновлення обладнання? Чим плануєте приваблювати нових клієнтів та заохочувати постійних купувати саме в AIWA?

По-перше, це кав’ярня у форматі Coffee to Go. Кава з собою — вибір сучасної людини, тим більше в центрі, на перетині ділового та культурного життя міста. Ранок вінничанина або вінничанки починається з філіжанки ароматної кави та смаколика. У нас це печені та смажені пиріжки, круасани, мафіни, кренделі, ватрушки, рулети та багато іншого.

Запросили також піцайоло — стрімкий темп життя диктує і цей тренд. Італійська піца з печі в інших наших маркетах доволі популярна серед містян.

Загалом наша сильна сторона — свіжа випічка. На Замості та Хмельницькому шосе люди роками ходять до нас по запашний хліб і здобу за власними рецептурами. На цю ж задачу працює й відділ кулінарії.

Особливу увагу приділили фреш-зоні: тільки якісне, свіже та стигле. Слухайте, та Привозі нема такої свіженької краси, як в «Айві»! Це не тільки екзотичні «гості» з різних куточків світу. Ми невтомно вишукуємо сезонні овочі та фрукти саме від місцевого виробника: великих і дрібних фермерських господарств ― локальних крафтових. Це суголосно унікальній програмі розвитку аграрного сектора та продовольчої безпеки міста, що розроблена нашими місцевими можновладцями. Тож не лишаємося осторонь у контексті підтримки вінницького аграрія.

Оскільки не маємо власних складських приміщень (на відміну від великого ритейлу), то фрукти й овочі в нас не встигають псуватися — все завжди свіже, швидко купують.

Окрема тема, приваблива для споживача, — наша гнучка цінова політика та розгалужена система знижок. Регулярні та сезонні акції, секретні штрихкоди для фоловерів, новинки й особливі пропозиції — за цим до нас їдуть часом навіть з околиці Вінниці.

Які очікувані плани щодо повернення інвестицій у реконструкцію, зважаючи на війну та спад споживчого попиту?

Ні для кого не секрет, що головне джерело інвестицій у розвиток ритейлу — кредити. Не встигли ми оклигати після пандемії, як від початку повномасштабного вторгнення банки вдалися до більш жорсткої політики кредитування. Це і перегляд ставки за відсотком, і нові умови для отримання позики. Звичайно, банківські установи прагнуть убезпечити себе від ризиків, але зрозуміло, що ці ризики перебираємо на себе ми — ритейл.

Проте ми не відмовилися від своїх планів та знайшли кошти. Адже нема кращого часу для дій, аніж тут і зараз. Доки оптимісти котять цю земну кулю, песимісти плентаються поруч і бідкаються, куди котиться цей світ. Я особисто обираю режим оптимізму та генерації. Думаю, наші зусилля матимуть результат. Але повернення інвестицій очікую не раніше ніж за 3 роки — це оптимістичний сценарій, 5 років — песимістичний. Чудово усвідомлюю, що це більшою мірою залежатиме від поточної ситуації на фронті й у країні в цілому.

Ми зіткнулися не тільки зі спадом споживчого попиту та, відповідно, зменшенням мінімального чеку, але й і з тотальним дефіцитом персоналу. Відтік робочої сили за кордон через війну дається взнаки для всієї мережі, тим більше для запуску нової точки. А ми прагнемо утримувати якість послуг на гідному рівні. Це, у першу чергу, стосується позицій як-от: кухар, пекар, кондитер, бариста, піцейола тощо. А хочеться ж залучати у свою команду найкращих! Щоб кожна хлібина була випечена з добром у серці та вмінням у руках, щоб кожна філіжанка кави була як для себе. І кортить створити такі умови, щоб цінності компанії стали простими та зрозумілими правилами життя для всіх співробітників, а вони — нашими попутниками на тривалий час.

Також через об’єктивні обставини ми дещо приборкали власні амбіції та скоротили об’єм запланованих інвестицій. Вирішили навіть відмовитися від гучних святкувань і урочистостей. Якщо перезавантаження першого фудмаркету AIWA відзначали з цінними призами й анімацією — це справді була подія у Вінниці, а в другому на відкритті просто посеред зали лунали живі мелодії скрипки у виконанні артиста Вінницької обласної філармонії, то наші треті входини відзначили невеличкими приємностями: ціни навпіл на деякі товари, миттєві подарунки за чек, знижка на піцу для фоловерів тощо.

Які подальші плани компанії на кінець 2023 та 2024 рр.?

Хочеш розсмішити Бога — розкажи йому про свої плани... Мабуть, годі сьогодні зазирати аж надто далеко у майбутнє. Будемо відверті з собою та з вами: поки план-мінімум — вистояти, вижити. Так, ми амбітні, тому плекаємо плани масштабуватися. Але давайте спочатку переможемо!