Ринок food-ритейлу в Україні у 2023 році: як виявилось, все не так і погано
Станом на кінець грудня 2023 р. загальна кількість магазинів найбільших food-ритейлерів, що працюють в Україні склала вже близько 7500 магазинів семи різних форматів (супермаркети, магазини біля дому, мінімаркети, гіпермаркети, дискаунтери, cash&carry та делікатес-маркети).
Такі дані наводяться у новому звіті «Ринок ритейлу України: ТОП 185 торгових операторів FMCG за кількістю магазинів за 2023 р. Прогнози розвитку ритейлерів у 2024 році», підготовленому компанією GT Partners Ukraine.
Таким чином, приріст загальної кількості магазинів у країні порівняно з кінцем 2022 р. склав 10,1%.
За 12 місяців 2023 року в Україні мережеві продовольчі оператори України відкрили 790 магазинів, при цьому 662 з них були абсолютно новими, а решта змінила вивіску іншої торгової мережі внаслідок процесу ребрендингу чи відкриття на місці магазину іншого оператора. Для порівняння зазначимо, що у 2022 році було відкрито 602 магазини, з них абсолютно новими були 525 торгових точок.
Втім, зазначають аналітики GT Partners Ukraine, вітчизняному ринку food-ритейлу ще досить далеко до тих показників експансії, які були зафіксовані в останні довоєнні роки.
Як виявилось, за підсумками 2023 р. найбільше нових магазинів відкривали не всім відомі традиційні лідери ринку, а локальні оператори (а мережа «АТБ» взагалі вперше за багато років не потрапила до списку ТОП-5 операторів за кількістю нових відкриттів).
Найбільш активним оператором на українському ринку роздрібної торгівлі FMCG товарами у 2023 р. стала франчайзингова мережа «М’ясомаркет» (Київ). Цей відносно молодий оператор у вказаний період відкрив 76 торгових точок, та наростив загальну кількість магазинів до 269 об’єктів.
На другій позиції за кількістю відкритих точок йде західноукраїнська мережа магазинів «Сім23» (Луцьк), яка здала в експлуатацію 70 маркетів. Окремо відмітимо, що в кінці 2022 р. компанія почала реалізовувати проект нових торгових точок під брендом «Сімі», а вже з початку поточного року об’єкти під цією назвою почали активно відкриватись у різних обласних центрах Західної України. В цілому, станом на кінець грудня 2023 р. під управлінням компанії знаходиться 234 торгових об’єкти сучасного формату.
Компанія Fozzy Group (Київ) відкрила у 2023 р. 53 нових об’єкти. Загалом, загальна кількість магазинів, що входять до групи компаній Fozzy Group (мережі «Сільпо», «Фора», Thrash!, Fozzy, Le Silpo, Favore, Foodpod), на кінець грудня 2023 р. склала 768 торгових точок — компанія зберігає друге місце в рейтингу найбільших FMCG ритейлерів країни за кількістю магазинів.
Як і минулого року, у період із січня по грудень 2023 року найбільше нових FMCG магазинів (майже 37% від загальної кількості відкриттів) відкрилось у Західній Україні (Волинська, Рівненська, Тернопільська, Львівська, Івано-Франківська, Хмельницька, Чернівецька, Закарпатська області). Причому популярність цього регіону почала набирати обертів, починаючи з другої половини 2014 р., та багато в чому пов’язана зі скороченням кількості відкриттів нових магазинів у Східній Україні.
У внутрішньорегіональному розрізі найбільше нових магазинів, відкритих у Західній Україні у 2023 р., з’явилося у Львівській області.
На другій за привабливістю для експансії food-ритейлерів позиції йде Центральна Україна (Вінницька, Черкаська, Полтавська, Кіровоградська області), де у 2023 р. було відкрито трохи менш як 19% від загальної кількості нових маркетів.
Наступною за активністю щодо експансії ритейлерів була Східна Україна (Дніпропетровська, Харківська, Запорізька, Донецька і Луганська обл.) в якій було відкрито трохи понад 100 магазинів, що відповідає 14% від загальної кількості відкриттів торгових точок у 2023 р. Але тут варто уточнити те, що у відношенні Східної України частина цих відкриттів припала на експансію у непідконтрольних на цей час населених пунктах Донецької та Луганської областей.
Щодо окремих областей України, то найпопулярнішими серед ритейлерів у 2023 р. (без урахування м. Києва) стала Львівська область (тут за вказаний період відкрилося 9,6% від загальної кількості нових магазинів). Наступними до списку найпривабливіших регіонів увійшли Івано-Франківська (7%), Київська (6,8%) та Вінницька області (6,2%).