Опубліковано

Точка самообслуговування «Київхліб»: як виглядає перший магазин без касирів та продавців

Технології в сучасному світі розвиваються з неймовірною швидкістю, і роздрібна торгівля використовує інноваційні методики, які здатні оптимізувати ритейл сьогодення. Концепція магазину без персоналу розроблялася доволі давно, а от перші магазини без продавців та касирів з'явилися лише кілька років тому.

Так, Amazon відкрив свої перші об’єкти без касирів під вивіскою Amazon Go у 2018 році в США. Наступного року мережа Sainsbury’s відкриває перший аналогічний магазин у Великобританії, і згодом все більше ритейлерів почали відкривати магазини самообслуговування в різних країнах та на різних континентах.

Тим не менше, відзначимо, що на сьогодні більшість торгових операторів все ще надають перевагу більш традиційним форматам — відсоток продовольчих магазинів, які працюють без касирів та продавців, наразі незначний, проте ситуація може змінитися вже в найближчому майбутньому. Свідченням цьому є все більше поширення кас самообслуговування, до якого звикло вже дуже багато споживачів. В Україні відвідувачі продовольчих супермаркетів та магазинів менших форматів також вже звикли користуватися касами самообслуговування, а тому поява в нашій країні пілотних магазинів без касирів та продавців була лише питанням часу.

Взагалі, вперше в Україні торговий об’єкт такого концепту з’явився ще у грудні 2021 року, коли компанія «Ашан» відкрила 12-ий за ліком магазин формату pick up point, що розташувався у столичному ЖК «Комфорт-таун». Ця торгова точка стала першим магазином самообслуговування, яка працювала без касирів. Проте варто відзначити, що «Комфорт-таун» є закритим житловим комплексом — вхід сюди відкрито лише для мешканців цього ЖК. Зараз «Ашан» продовжує розвивати магазини цього формату, проте в них передбачена робота обслуговуючого персоналу.

У лютому поточного року в Києві відкрився мінімаркет компанії ТОВ «Фірмова мережа «Київхліб», який працює в автономному режимі без касирів та продавців. Ми вирішили з’ясувати, як він виглядає, який асортимент представлений в магазині та як здійснювати оплату в закладі без обслуговуючого персоналу.

Магазин розташований за адресою: вулиця Симиренка, 23 — це спальний мікрорайон Михайлівська Борщагівка, поруч з кінцевою зупинкою швидкісного трамваю № 1.

У самій компанії «Київхліб» стверджують, що ідея зародження такого проєкту виникла з двох причин. По-перше, в Україні спостерігається великий дефіцит продавців. Причини всім відомі — війна, мобілізація тощо. По-друге, цей формат значно більш економічний. Зокрема, подібний досвід вивчався у Польщі.

На фасаді приміщення розміщена покрокова інструкція, як користуватися точкою самообслуговування — для входу всередину потрібно відсканувати банківську карту та дочекатися зеленого сигналу.

Торгова точка є невеликою за площею — 28 кв. м, проте має доволі широкий та різноманітний асортимент продукції (загалом же вся Фірмова мережа «Київхліб» налічує сьогодні близько 230 МАФів площею близько 30 кв. м кожен).

Пропозиція напоїв представлена тут газованою та негазованою водою різного об’єму, соками, квасом, солодкими газованими, а також енергетичними безалкогольними напоями. Алкоголь, як і тютюнові вироби, зі зрозумілих причин в магазині відсутні, проте є безалкогольне пиво в металевій тарі. Частина напоїв розміщена в холодильнику. В магазині також розміщена кавомашина, де можна зробити каву або чай за доволі низькою ціною.

Також в магазині можна придбати борошно, фасовану каву й чай, макаронні вироби, олію, м’ясні, овочеві та рибні консерви.

Асортимент кондитерських виробів у мінімаркеті достатньо різноманітний — цукерки, круасани, вафлі, широкий вибір печива різних смаків, пряників, сушок та сухарів. Також широким є асортимент хлібобулочних виробів виробництва «Київхліб» — різноманітний хліб, батони, здобні булочки з начинкою тощо.

Відзначимо наявність замороженої та охолодженої продукції — серед солодощів можна придбати морозиво, тістечка та 6 видів класичних тортів. Відділ гастрономії представлений ковбасами, сирами та сосисками — втім, асортимент цієї продукції незначний.

Також в мінімаркеті самообслуговування можна придбати молоко, кефір, ряжанку, кисломолочний сир, дитячі сирки тощо. Поруч з касою розміщена традиційна продукція прикасової зони — жувальні гумки, солодощі для дітей тощо.

Вартість товару приблизно відповідає вартості продуктів у традиційних супермаркетах, при цьому близько 10% асортименту відзначено цінниками жовтого кольору як акційна продукція.

Оплату товару здійснювати надзвичайно просто — потрібно лише відсканувати штрихкод товару або ж знайти його в каталозі, що пропонується на екрані. Оплата здійснюється виключно банківською карткою.

Щоб вийти з магазину, відвідувачам достатньо натиснути на спеціальну кнопку біля дверей.

Поки що рано говорити про те, наскільки цікавим для споживачів виявиться подібний формат. Місцерозташування першої точки самообслуговування «Київхліб» обране з огляду на доволі високий трафік поруч із зупинкою швидкісного трамваю. З іншого боку, ця локація є околицею спального мікрорайону.

До того ж на відстані 250 м за напрямком руху швидкісного трамваю розташований «АТБ-Маркет», в якому продукція є дешевшою, а асортимент — більш широкий. Втім, перевагою мінімагазинів подібного формату є те, що їх можна достатньо швидко передислокувати в інше місце. Свідченням же успішності проєкту магазинів самообслуговування стане поява нових точок без касирів та продавців в інших районах Києва (зокрема, вже відомо про відкриття у квітні другого об’єкту самообслуговування компанії «Київхліб» по вул. Єфремова, 17 у Києві).

Ярослав Федоренко, керівник ТОВ "Фірмова мережа "Київхліб":

Про особливості асортименту і технологічні рішення проєкту

«Ключова особливість — весь товар у такій точці має бути розфасований та мати штрихкод. Це потрібно, щоб зберегти всі стандарти якості відповідно HACCP. Родзинка даного проєкту — технологічні рішення. Ми маємо багато секретів щодо організації роботи такої торгової точки. Серед них — програмне забезпечення, відеонагляд, система входу/виходу, контроль поповнення товарних запасів, контроль протермінованих товарів та ін. В цілому, в рамках проєкту ми повністю перебудували внутрішні організаційні процеси та логістику».

Про плани масштабування проєкту

«Так, Фірмова мережа „Київхліб“ має на меті переобладнати ще 50 таких об’єктів до кінця року. У світі даний формат набуває поширення, за ним майбутнє, оскільки він дозволяє вивільняти персонал для більш кваліфікованої праці та забезпечує суттєву економію. Вже навіть є спроби залучати штучний інтелект до обслуговування покупців в таких точках. Ми також робимо кроки в цьому напрямку».