Опубліковано

«Сільпо»: підсумки роботи за 2023 рік та плани стосовно майбутнього розвитку

Мережа магазинів «Сільпо» - наймасштабніший за оборотом бізнес Fozzy Group та один із найбільших операторів ринку роздрібної торгівлі України. Мережа налічує 312 супермаркетів «Сільпо» та 4 делікатес-маркети Le Silpo. Ритейлер є місцем роботи для понад 29 000 працівників.

Нещодавно компанія опублікувала звіт за 2023 рік, який засвідчив – незважаючи на всі складнощі, мережа продовжує відновлювати позиції після вкрай важкого 2022 року, коли значна частина магазинів «Сільпо» була зруйнована або опинилась на окупованих територіях (загалом у 2022-2023 роках 31 супермаркет «Сільпо» зазнав повних чи часткових руйнувань, 17 з них вдалося відновити. Ще 18 «Сільпо» розташовані на тимчасово окупованих територіях).

Отже, якими були підсумки 2023 року для «Сільпо»?

Ключові фінансові показники:

Валовий дохід без ПДВ: 84,7 млрд грн.

Товарооборот без ПДВ: 79,7 млрд грн.

Динаміка росту товарообороту за рік: +27,9%

Також відзначається, що довгострокові зобов’язання та забезпечення компанії склали 14,05 млрд грн, а поточні – 29,75 млрд грн. Коефіцієнт поточної ліквідності – 0,44.

Динаміка розширення мережі «Сільпо» в період з 2017 по 2023 рік

Найвищими темпи розширення мережі «Сільпо» були напередодні початку повномасштабної війни, у 2021 році, коли мережа розширилась на 57 магазинів за рік. У 2022 році кількість магазинів значно скоротилася, проте за підсумками 2023 року мережа відновила зростання, розширившись на 11 магазинів.

Загальна торгова площа супермаркетів мережі складала 446 тис. кв. м за підсумками 2023 року (піковим є показник 2021 року — 484 тис кв. м; у 2022 загальна площа магазинів мережі складала 420 тис. кв. м). Середня торгова плаща супермаркету «Сільпо» — 1394 кв. м, делікатес-маркетів Le Silpo — 1794 кв. м.

Логістика

Станом на 2023 рік логістичні потужності «Сільпо» налічували 6 розподільчих центрів загальною площею понад 142 000 кв. м., найбільший з яких площею майже 56 000 кв. м. розташований у селі Квітневому поблизу Броварів. Доставка здійснюється за допомогою 321 вантажного автомобіля.

Власні торгові марки

Мережа «Сільпо» продовжує розширювати портфель та асортимент власних торгових марок. Всього у 2023 році налічувалось 30 власних марок «Сільпо», а категоріями, де відбулося розширення асортименту ВТМ, стали солодка вода, йогурти, пресерви та свіжі салати.

Власне виробництво

«Сільпо» виготовила у власних сироварнях у 2023 році 51 тону сиру (загалом 38 видів сирів).

Також у пивоварні Beermaster Brewery, що була відкрита у 2022 році, за рік було виготовлено 110 тисяч літрів пива власного виробництва.

Екологія та сталий розвиток

У всьому світі зростає увага до екологічних питань, і компанії все більше уваги зосереджують на цьому. В рамках проєкту з роздільного збирання сировини в «Сільпо» зібрали та відправили на переробку понад 18 тис. т сировини. Також компанія за рік зібрала 2,1 млн використаних батарейок, що були відправлені на переробку в Румунію.

З 2023 року «Сільпо» починає відмовлятися від холодильників з використанням парникових газів (HFC-холодоагентів). Це найбільше джерело викидів вуглецю у ритейл-галузі.

Активно застосовуються й інші еко-ініціативи, зокрема, відмова від паперових чеків (натомість чек з’являється в мобільному застосунку) та пластикових пакетів.

E-Commerce

«Сільпо» розширює доставку онлайн-замовлень. У 2023-му компанія запустила далеку доставку в Івано-Франківській та Волинській областях. Загалом географія доставки охоплює понад 900 міст, селищ та сіл в Україні.

Найпопулярнішими продуктами, які замовляли онлайн, стали банани, куряче філе, томати, огірки та червоний перець.

Зростає популярність мобільного застосунку «Сільпо» — у 2023 році нараховувалось 3,1 млн користувачів застосунку, з них 1,5 млн. використовували застосунок регулярно.

Каси самообслуговування

Самокаси набирають все більшої популярності. Зокрема, у 2023 році 18,5% всіх покупок в супермаркетах «Сільпо» здійснювались на касах самообслуговування. Загалом працює 854 самокаси у 129 супермаркетах мережі.

Найбільше оплат через самокаси (62%) було здійснено в столичному супермаркеті «Сільпо», що розташований на Спортивній площі, 1а.

86% оплат на самокасах здійснюється банківською картою.

Плани та прогнози розвитку

Плани ритейлера передбачають відкриття 12 супермаркетів у 2024 році, та по 18 — у 2025 та 2026 році, збільшивши таким чином мережу до 364 супермаркетів на кінець 2026 року.

Компанія прогнозує, що ринок продовольчої роздрібної торгівлі зростатиме у 2024-2026 роках в середньому на 12% в грошовому вимірі, частина цього зростання буде викликана інфляцією.

Серед головних ризиків в найближчі роки компанія виділяє наступні:

- Розширення бойових дій на території України, посилення тиску на енергетичну та громадську інфраструктуру

- Скорочення реальних доходів населення

- Скорочення зовнішньої бюджетної підтримки

- Макроекономічна нестабільність та скорочення платоспроможності населення

- Волатильність національної валюти 

З боку конкурентів ритейлер розглядає як ймовірні наступні загрози:

- Експансія конкурентів в нижніх цінових сегментах, загострення цінової конкуренції

- Міграція попиту в сегмент онлайн-торгівлі

- Розвиток конкурентів в асортименті, якості та атмосфері

Компанія планує мінімізувати ризики за допомогою наступних кроків:

- Підтримка працездатності та стійкості мережі до операційних ризиків (наявність та утримання генераторного парку, дублювання каналів зв’язку, міграція у хмарні сервіси)

- Заходи щодо економії та оптимізації процесів

- Підвищення лояльності споживачів та покращення рівня сервісу

- Розвиток онлайн-торгівлі, сервісів доставки та інших послуг

- Поступове органічне розширення мережі магазинів.