«Сільпо»: підсумки роботи за 2023 рік та плани стосовно майбутнього розвитку
Мережа магазинів «Сільпо» - наймасштабніший за оборотом бізнес Fozzy Group та один із найбільших операторів ринку роздрібної торгівлі України. Мережа налічує 312 супермаркетів «Сільпо» та 4 делікатес-маркети Le Silpo. Ритейлер є місцем роботи для понад 29 000 працівників.
Нещодавно компанія опублікувала звіт за 2023 рік, який засвідчив – незважаючи на всі складнощі, мережа продовжує відновлювати позиції після вкрай важкого 2022 року, коли значна частина магазинів «Сільпо» була зруйнована або опинилась на окупованих територіях (загалом у 2022-2023 роках 31 супермаркет «Сільпо» зазнав повних чи часткових руйнувань, 17 з них вдалося відновити. Ще 18 «Сільпо» розташовані на тимчасово окупованих територіях).
Отже, якими були підсумки 2023 року для «Сільпо»?
Ключові фінансові показники:
Валовий дохід без ПДВ: 84,7 млрд грн.
Товарооборот без ПДВ: 79,7 млрд грн.
Динаміка росту товарообороту за рік: +27,9%
Також відзначається, що довгострокові зобов’язання та забезпечення компанії склали 14,05 млрд грн, а поточні – 29,75 млрд грн. Коефіцієнт поточної ліквідності – 0,44.
Динаміка розширення мережі «Сільпо» в період з 2017 по 2023 рік
Найвищими темпи розширення мережі «Сільпо» були напередодні початку повномасштабної війни, у 2021 році, коли мережа розширилась на 57 магазинів за рік. У 2022 році кількість магазинів значно скоротилася, проте за підсумками 2023 року мережа відновила зростання, розширившись на 11 магазинів.
Загальна торгова площа супермаркетів мережі складала 446 тис. кв. м за підсумками 2023 року (піковим є показник 2021 року — 484 тис кв. м; у 2022 загальна площа магазинів мережі складала 420 тис. кв. м). Середня торгова плаща супермаркету «Сільпо» — 1394 кв. м, делікатес-маркетів Le Silpo — 1794 кв. м.
Логістика
Станом на 2023 рік логістичні потужності «Сільпо» налічували 6 розподільчих центрів загальною площею понад 142 000 кв. м., найбільший з яких площею майже 56 000 кв. м. розташований у селі Квітневому поблизу Броварів. Доставка здійснюється за допомогою 321 вантажного автомобіля.
Власні торгові марки
Мережа «Сільпо» продовжує розширювати портфель та асортимент власних торгових марок. Всього у 2023 році налічувалось 30 власних марок «Сільпо», а категоріями, де відбулося розширення асортименту ВТМ, стали солодка вода, йогурти, пресерви та свіжі салати.
Власне виробництво
«Сільпо» виготовила у власних сироварнях у 2023 році 51 тону сиру (загалом 38 видів сирів).
Також у пивоварні Beermaster Brewery, що була відкрита у 2022 році, за рік було виготовлено 110 тисяч літрів пива власного виробництва.
Екологія та сталий розвиток
У всьому світі зростає увага до екологічних питань, і компанії все більше уваги зосереджують на цьому. В рамках проєкту з роздільного збирання сировини в «Сільпо» зібрали та відправили на переробку понад 18 тис. т сировини. Також компанія за рік зібрала 2,1 млн використаних батарейок, що були відправлені на переробку в Румунію.
З 2023 року «Сільпо» починає відмовлятися від холодильників з використанням парникових газів (HFC-холодоагентів). Це найбільше джерело викидів вуглецю у ритейл-галузі.
Активно застосовуються й інші еко-ініціативи, зокрема, відмова від паперових чеків (натомість чек з’являється в мобільному застосунку) та пластикових пакетів.
E-Commerce
«Сільпо» розширює доставку онлайн-замовлень. У 2023-му компанія запустила далеку доставку в Івано-Франківській та Волинській областях. Загалом географія доставки охоплює понад 900 міст, селищ та сіл в Україні.
Найпопулярнішими продуктами, які замовляли онлайн, стали банани, куряче філе, томати, огірки та червоний перець.
Зростає популярність мобільного застосунку «Сільпо» — у 2023 році нараховувалось 3,1 млн користувачів застосунку, з них 1,5 млн. використовували застосунок регулярно.
Каси самообслуговування
Самокаси набирають все більшої популярності. Зокрема, у 2023 році 18,5% всіх покупок в супермаркетах «Сільпо» здійснювались на касах самообслуговування. Загалом працює 854 самокаси у 129 супермаркетах мережі.
Найбільше оплат через самокаси (62%) було здійснено в столичному супермаркеті «Сільпо», що розташований на Спортивній площі, 1а.
86% оплат на самокасах здійснюється банківською картою.
Плани та прогнози розвитку
Плани ритейлера передбачають відкриття 12 супермаркетів у 2024 році, та по 18 — у 2025 та 2026 році, збільшивши таким чином мережу до 364 супермаркетів на кінець 2026 року.
Компанія прогнозує, що ринок продовольчої роздрібної торгівлі зростатиме у 2024-2026 роках в середньому на 12% в грошовому вимірі, частина цього зростання буде викликана інфляцією.
Серед головних ризиків в найближчі роки компанія виділяє наступні:
- Розширення бойових дій на території України, посилення тиску на енергетичну та громадську інфраструктуру
- Скорочення реальних доходів населення
- Скорочення зовнішньої бюджетної підтримки
- Макроекономічна нестабільність та скорочення платоспроможності населення
- Волатильність національної валюти
З боку конкурентів ритейлер розглядає як ймовірні наступні загрози:
- Експансія конкурентів в нижніх цінових сегментах, загострення цінової конкуренції
- Міграція попиту в сегмент онлайн-торгівлі
- Розвиток конкурентів в асортименті, якості та атмосфері
Компанія планує мінімізувати ризики за допомогою наступних кроків:
- Підтримка працездатності та стійкості мережі до операційних ризиків (наявність та утримання генераторного парку, дублювання каналів зв’язку, міграція у хмарні сервіси)
- Заходи щодо економії та оптимізації процесів
- Підвищення лояльності споживачів та покращення рівня сервісу
- Розвиток онлайн-торгівлі, сервісів доставки та інших послуг
- Поступове органічне розширення мережі магазинів.