Як вибрати місце для магазину, яке самостійно приведе клієнтів
Організувати торгівлю можна у різних місцях: відкрити окремий магазин, орендувати приміщення в торговому центрі або розмістити у ньому острівну точку для продажу. Визначаючись із конкретним варіантом, підприємець повинен досконально знати особливості свого товару, на яку цільову аудиторію він працює, як організована торгівля на різних майданчиках. У цій статті розглянуто основні фактори, що допоможуть зробити грамотний вибір.
Локація
Місце розташування магазину суттєво впливає на кількість відвідувачів, швидкість зростання популярності торгової точки серед покупців, обсяги продажу та розмір прибутку. При виборі локації необхідно орієнтуватися на такі параметри:
- Потенційні можливості району.
- Транспортна розв’язка та наявність паркування.
- Людський потік поруч із торговою точкою.
- Особливості потенційних та цільових покупців.
- Кількість конкурентів-сусідів.
Кожен фактор слід вивчити детальніше. Потенціал району — це комплекс умов успішного розвитку торгівлі у цьому місці. Його можна визначити на основі чисельності, рівня доходів, споживчої поведінки населення, що проживає тут. Додатково потрібно враховувати густину житлової забудови та розвиненість інфраструктури: розташування об’єктів соціальної, торгової, культурно-розважальної сфер. Логічно, що у невеликому районі, де мала чисельність населення, краще не орендувати приміщення під магазин.
Наступний фактор — транспортна розв’язка та наявність паркувальних місць. Якщо покупцю незручно і далеко добиратися до магазину, ніде залишити машину, він вибере інше місце для покупок. Якщо ваші цільові покупці переміщуються на автомобілях, то їм обов’язково потрібно організувати парковку. На кожні 25 м² площі — одне місце для паркування.
Людинопотік (трафік) — кількість людей, які щодня проходять повз магазин. Він залежить від двох попередніх параметрів: потенціалу району та наскільки зручно добиратися до торгової точки. Чим більше людей переміщається поруч із магазином, тим вища ймовірність, що вони відвідають його та стануть реальними покупцями.
Важливо враховувати особливості покупців: їх вік, орієнтири та цінності, стиль життя, професійну діяльність, платоспроможність, захоплення. У районі, де знаходиться житловий комплекс преміум-класу та живуть забезпечені люди, немає сенсу організовувати секонд-хенди та дешеві фаст-фуди. Тут доцільно відкрити бутіки з одягом від люксових брендів та елітні ресторани. Натомість у районі, де основний контингент складається зі студентів, цілком логічно зробити точки фаст-фуду та недорогі тематичні кафе.
Останній важливий пункт — наявність та кількість конкурентів. Чим їх менше, тим більша ймовірність, що покупці прийдуть саме до вашого магазину. Але якщо конкурентів немає в районі, варто насторожитися: можливо, обрана ніша не актуальна для мешканців цієї території.
Магазин у торговому центрі (ТЦ)
Якщо прийнято рішення відкрити торгову точку в ТЦ, необхідно враховувати:
- її розташування у ТЦ;
- площа магазину, наскільки комфортно перебувати усередині;
- геометрію приміщення.
Найвдаліше місце для магазину всередині ТЦ — біля входу та виходу. Відвідувачі насамперед заходять до магазинів, розташованих поруч із вхідними дверима. Перш ніж залишити ТЦ, вони можуть зазирнути в торгові точки, що знаходяться перед виходом.
Площа приміщення має бути достатньою, щоб покупцям було комфортно пересуватися, ходити з візками, брати та вивчати товари.
Форма приміщення здатна вплинути на обсяги та темпи продажів. Найбільш виграшний прямокутний за формою торговий зал з відкритим плануванням. додаткових витрат грошей та часу на ремонтно-монтажні роботи та оформлення дозвільних документів.
Потоки цільової аудиторії (ЦА)
Часто власники магазинів спочатку ганяються за приміщенням, акцентуючи увагу на його розташуванні та ціні, а про ЦА забувають. Щоб дізнатися та проаналізувати відвідуваність магазину, можна скористатися такими способами:
- Отримати ці дані у орендодавця приміщення.
- Поспілкуватись та дізнатися інформацію у співробітників та орендодавців магазинів, розташованих по сусідству.
- Провести спостереження особисто відвідавши торгову точку. Під час цього дослідження можна з’ясувати, скільки приблизно людей проходять поряд із магазином, потік відвідувачів у різні години протягом дня, у вихідні та будні дні.
- Організувати опитування у тематичних чи міських групах у соціальних мережах або на місцевому сайті, щоб дізнатися про думку людей. За допомогою опитування можна отримати інформацію про людей, що проживають в районі, їх достатку, коли, де, з якою частотою їм зручно здійснювати покупки, як часто вони ходять в обране вами місце для торгівлі.
- В епоху соцмереж легко визначити відвідуваність місця за кількістю чекінів — позначок у певній географічній зоні.
Потрібно ретельно вивчити вимоги орендодавця. Крім обмежень, надаються додаткові послуги: встановлення сигналізації, охорона та інші. Зваживши всі позитивні та негативні сторони, буде простіше зробити вибір.
Формула успіху магазину
Успішність торгової точки формується на основі таких факторів:
- 30% — формат магазину;
- 30% — місцезнаходження;
- 40% — атмосфера всередині магазину, робота співробітників, якість та конкурентоспроможність товарів.
Сучасний та популярний формат торгової точки — острів. Це відкриті вітрини, розташовані у проходах та коридорах торгових центрів. Острів ще називають «плаваючим магазином». У разі потреби його легко перемістити до іншої зони ТЦ. Острівний формат магазину підходить для продажу аксесуарів, сувенірної продукції, канцелярії, іграшок, електроніки, сезонних товарів, наприклад морозива чи коктейлів.
Системи комунікацій
Вибираючи приміщення в оренду, потрібно звертати увагу на наявність систем електро- та водопостачання, опалення, кондиціювання та вентилювання повітря, пожежної сигналізації. Вони мають бути у робочому стані. Для магазину особливе значення має електрична потужність, адже якщо її буде недостатньо, виникнуть проблеми з роботою електрообладнання. Плануючи витрати, потрібно включити до них передбачувані витрати на комунальні послуги.
Специфіка бізнесу
Підбираючи приміщення для організації торгової точки, необхідно відштовхуватися від того, що ви хочете запропонувати цільовій аудиторії. Важливо орієнтуватися на таке:
- який товар ви продаєте, його розміри, умови зберігання та інші особливості;
- різноманітність асортименту;
- впізнаваність брендів товарів, що продаються;
- прогнозовану кількість покупців;
- чи потрібно рекламне супроводження, якщо так, то які інструменти та носії будуть ефективні.
Для просування бізнесу та його популяризації не обійтися без реклами. Тому, вибираючи місце для точки торгівлі, необхідно звертати увагу на те, чи можливо встановити поруч рекламні банери. Якщо це робити заборонено правилами ТЦ, краще пошукати інші варіанти приміщень.
У пошуках місця для острова
Експериментально підтверджено, що найбільшою відвідуваністю користуються острови, що знаходяться біля входу. Це пояснюється тим, що люди спочатку помічають і заходять у магазини поблизу. Але низька ймовірність, що таку «козирну» локацію віддадуть власнику точки, з яким торговий центр працює вперше. Зазвичай, ці місця здають в оренду представникам популярних брендів, чия продукція відома і користується попитом у відвідувачів.
Фахівці з торгівлі та маркетингу при виборі місця для розміщення торгового острова дають такі рекомендації:
- Встановлювати його у зоні, куди люди приходять не розважатися та відпочивати, а купувати конкретні товари.
- Острів повинен виділятися на фоні інших торгових точок, не бути захований за іншими магазинами.
- Поблизу не повинні бути торгові точки зі схожою продукцією.
- Як рекламу для привернення уваги покупців варто використовувати вітрину, оформивши її яскраво та оригінально.
Необхідно пам’ятати, що торговельний центр — чужа територія зі своїми внутрішніми правилами. Перш ніж підписати договір, слід уважно ознайомитися з усіма його пунктами та нюансами.
Формуючи асортимент, потрібно попередньо з’ясувати, які товари найчастіше купують покупці ТЦ. Якщо вони приходять за преміальними товарами від брендів зі світовим ім’ям, то економічно невигідно відкривати торгову точку із дешевою продукцією від невідомих компаній. Винятком можуть бути унікальні вироби. Це можуть бути прикраси, сувеніри або декор для дому в ексклюзивному авторському дизайні. Обсяги продаж багато в чому залежать від професіоналізму, креативності та ініціативності співробітників. Їм доведеться обслуговувати великий потік людей, тож не варто економити на зарплаті.
Знайти ту саму точку для реалізації товарів непросто. Насамперед потрібно враховувати особливості потенційних та реальних покупців. При підборі місця продажу варто зрозуміти:
- мотиви споживачів, які купують та використовують продукцію певної спрямованості;
- які товари найбільш популярні серед покупців цього торгового центру;
- яку унікальну торгову пропозицію ви готові зробити клієнтам, яка буде їм цікава і більше не буде представлена ніде.
На основі отриманих відповідей можна ухвалити рішення про доцільність відкриття торгової точки у вибраному ТЦ. Фінальний вибір залежить від додаткових умов. Наприклад, якщо в торговому центрі повністю відсутні або присутні у невеликій кількості конкуренти, це можна назвати перевагою. До плюсів можна віднести функціонування непрофільних магазинів, куди приходять потенційні клієнти та відвідування ТЦ споживачами цільового цінового сегменту.
Окремий магазин чи торговий центр?
Організація точки торгівлі в ТЦ не завжди гарантує успішність на 100%, високі продажі та великий прибуток. Це саме стосується й окремого магазину, який може бути як у вигляді вбудованого приміщення (наприклад у житловому будинку), так і у вигляді автономної споруди. На вартість таких об’єктів нерухомості впливають деякі специфічні та доволі неочікувані фактори, наприклад, те, кому це майно належить.
Підбирати місце необхідно з урахуванням особливостей товарів та цільової аудиторії. Найчастіше самостійні окремі магазини відкривають підприємці, які продають продукцію за низькими та середніми цінами. Для реалізації брендових товарів віддають перевагу торговим центрам.
Серед плюсів магазину, що окремо функціонує, можна виділити наступні:
- можливість змінити формат магазину, якщо зміниться трафік чи потенціал району, з’являться інші обставини;
- немає великої кількості товарів, що відволікають: покупці не переключаються між різною продукцією і торговими точками, що підвищує ймовірність здійснення покупки;
- можна самостійно визначати графік роботи, а не адаптувати його під час роботи ТЦ;
- декорувати інтер’єр та екстер’єр магазину можна на свій смак, при цьому не потрібно просити дозволу у представників торгового центру та погоджувати із ними дизайн;
- відкриті можливості використання різних рекламних засобів.
Як мінуси можна вказати такі пункти:
- геометрія та планування приміщення може бути незручною, повною мірою не відповідати стандартам та вашим уявленням;
- доведеться самостійно взаємодіяти та укладати договори з обслуговуючими комунальними компаніями для стабільної роботи інженерних систем.
Відкриття торгової точки в ТЦ теж має список переваг та недоліків. До головних переваг належать:
- висока наповнюваність;
- є керуючий, який контролює роботу ТЦ;
- функціонування непрофільних магазинів, що їх відвідують клієнти. Це сприяє підвищенню трафіку покупців.
До основних недоліків відносяться:
- проблематично отримати привабливе з погляду продажів місце, оскільки найчастіше вони зайняті розкрученими брендами;
- ціна оренди висока, тому вона не завжди окупається;
- орендна плата може збільшитись;
- потрібно підлаштовуватися під час роботи торгового центру;
- через велику різноманітність різних магазинів і товарів увага покупця розсіюється, тому може вибрати інше місце для здійснення покупок;
- багато обмежень та умов договору: наприклад, може бути заборонено використовувати елементи фірмового стилю для оформлення місця продажу;
- розміри виручки можуть істотно коливатись у різні дні (зазвичай відвідуваність ТЦ зростає у вечір п’ятниці та у вихідні дні, а у будні спостерігається спад).
Універсального рішення при виборі торгової точки немає. Продавці реалізують товари різної спрямованості, із різними особливостями та якісними характеристиками, орієнтуються на свою цільову аудиторію, мають власне бачення організації бізнес-процесів та просування. Вагомим аргументом на користь конкретного варіанту може бути і вартість приміщення. В даному питанні важливо врахувати всі фактори, які впливають на ціни такої нерухомості, або навіть замовити послуги професійних оцінювачів. Комплексно з огляду на розглянуті фактори можна підібрати вдале місце для магазину.