Опубліковано

Микола Палієнко, EVO: Карантин збільшив темпи зростання електронної комерції в Україні

Теги:
EVO
e-commerce
Фото:
RAU

Українська група EVO – це один з найбільших і найуспішніших e-commerce гравців країни. Її маркетплейс Prom.ua стабільно входить до числа кращих за відвідуваністю онлайн-майданчиків України. Стабільно зростають й інші проекти групи, в тому числі Kabanchik, Crafta, Bigl.

За словами співзасновника EVO Миколи Палієнка, нинішній карантин ще більше прискорив темпи зростання бізнесу та української онлайн-торгівлі в цілому. В інтерв’ю RAU підприємець розповів про те, з чим було пов’язане торішнє сповільнення ринку, наскільки істотно епідемія коронавірусу збільшила темпи його розвитку, і чому AliExpress чи Amazon не поспішають виходити в Україну.

— За вашими даними ринок електронної комерції в 2019 році зріс на 17%, в той час як роком раніше зростання становило близько 30%? З чим пов’язане зниження темпів розвитку?

— Насправді, дуже складно вимірювати e-commerce. У нас в країні ніхто не знає навіть частку тіньової економіки, не кажучи вже про точні дані в тому чи іншому сегменті. За нашими оцінками, реальна цифра зростання e-commerce в минулому році була в межах від 15% до 25%. Але в будь-якому разі — це істотне сповільнення темпів розвитку ринку.

За всі 12 років нашої роботи в онлайн-торгівлі в минулому році були найнижчі темпи зростання e-commerce. Навіть у кризовому 2014-му ринок розвивався швидше.

Думаю, що сповільнення в першу чергу пов’язано з тим, що в 2019-му дуже динамічно зростала офлайн-торгівля. У населення істотно збільшилися зарплати, зросла купівельна спроможність. Спостерігався деякий ренесанс споживчих настроїв. В результаті ринки офлайну й онлайну зросли практично однаково. В той же час, вже в перші місяці зими ми побачили, що темпи зростання онлайн-торгівлі збільшуються, а коли ввели карантин, вони зросли ще більше.

— Які результати в минулому році продемонструвала група EVO? Як зріс товарообіг? Які маркетплейси росли швидше за інші?

— Наш товарообіг був трохи вищим за середньоринкові темпи зростання. Ми не розкриваємо точні дані продажів, але можу сказати, що кількість замовлень зросла на 20% рік до року. Зрозуміло, у нас є майданчики, які ростуть швидше. Якщо Prom.ua зріс на 20%, то продажі на Shafa.ua збільшилися ще більше, тому що сегмент одягу в принципі росте швидше. Ну і маленькі майданчики розвиваються активніше через ефект низької бази.

— Яку частку українського ринку за результатами 2019 року зайняла група EVO?

— Нам дуже важко рахувати свою частку, оскільки ми зі своїми маркетплейсами, по суті, конкуруємо не тільки з інтернет-магазинами, але і з глобальними світовими гравцями — пошуковими системами і соціальними мережами. Багато що залежить від того, що вважати електронною комерцією. Зараз багато рітейлерів стали омніканальними, та навіть вони не завжди можуть порахувати, що продають в онлайні, а що — в офлайні. Але з урахуванням того, що ми зростаємо швидше ринку, наша частка потрохи зростає.

Ми об’єднуємо десятки тисяч підприємців, щоб користувальницький досвід покупців не відрізнявся від досвіду у великих рітейлерів.

У період, коли багато підприємців втратили можливість продавати офлайн, вони змогли істотно наростити онлайн. Думаю, що нинішня ситуація в цілому дасть ще більший поштовх розвитку онлайн-торгівлі. Адже багато підприємців зрозуміли, що онлайн — це прекрасний спосіб диверсифікувати свої канали продажів.

— Які товарні категорії в українському e-commerce зайняли найбільшу частку в 2019 році та які з них росли найбільш активно?

— Традиційно найбільші категорії в українському e-commerce — це техніка, електроніка, одяг і взуття. Наприклад, у групи EVO одяг і взуття займає близько 15%, техніка і електроніка близько 10%. Істотну частку також займають товари повсякденного попиту, косметика і парфумерія — близько 10%. Що стосується минулого року, то найбільш активно росли товари для дому, авто\мото і книги. Але зараз ситуація трохи змінилася.

— Тоді поговоримо про поточну ситуацію. Як епідемія коронавірусу впливає на розвиток e-commerce в Україні та світі? Чи виросла динаміка зростання маркетплейсів EVO в період карантину?

— В період карантину ситуація змінювалася дуже динамічно. Коли тільки ввели карантин, у багатьох в Україні була паніка, в тому числі — у покупців. Тому спочатку продажі практично не росли. Але поступово, тиждень за тижнем, продажі збільшувалися, а пік зростання був в кінці квітня — на початку травня.

У міру пом’якшення карантину і відновлення роботи офлайн-роздробу темпи зростання товарообігу знизилися, але і зараз вони вищі, ніж до введення карантину. Це означає, що епідемія і карантин збільшили темпи зростання електронної комерції в Україні.

Спочатку люди купували все, що потрібно в період самоізоляції — гречку, маски, санітайзери. Продажі одягу в цей час істотно просіли, і ми думали, що з цим сегментом взагалі буде катастрофа. Але поступово споживачі почали купувати і одяг, а до кінця карантину вона й зовсім побила всі рекорди продажів. З огляду на те, що в офлайні її практично не було, то весь попит перетік в онлайн. Зараз ми бачимо, що ситуація нормалізувалася: всі категорії підросли і стабілізувалися.

— Якщо порівняти ці два місяці карантину — з середини березня по середину травня — з аналогічним періодом минулого року, то яким було зростання товарообігу в групі EVO?

— Якщо до карантину наші темпи зростання були в межах 25-30%, то в період обмежень темпи росту збільшилися до 60-80% рік до року. У травні, незважаючи на пом’якшення карантину, зростання також було вище докарантинних показників. Думаю, що в червні і в наступні місяці ринок продовжить рости прискореними темпами.

Під час карантину багато людей купували онлайн і зрозуміли, наскільки це зручно.

Ми, в свою чергу, також активно розвивалися і впроваджували нові сервіси. Наприклад, під час кризи запустили безпечну оплату. Вона передбачає, що поки клієнт не отримає товар, ми не передаємо гроші продавцю. Це здешевлює саму транзакцію і, як нам здається, робить її більш зручною. Вважаємо, що за цим майбутнє, адже при такій схемі клієнт матиме більшу довіру до онлайн-торгівлі. А значить — буде більше покупок в інтернеті і ринок в цілому буде зростати.

— Чого очікуєте за підсумками 2020 року: наскільки зросте ринок і до яких істотних змін може призвести коронавірус і глобальна економічна криза?

— Цього року, напевно, особливо популярне сценарне планування, тому що існує багато сценаріїв подальшого розвитку подій. Ніхто не розуміє, чи буде повторення карантину влітку чи восени, ніхто не знає, яким буде вихід з цього карантину тощо. Існує багато невизначеностей. При базовому сценарії нашого уряду і Нацбанку, які вважають, що великої кризи не буде, електронна комерція в цьому році зросте більше, ніж в минулому.

Очевидно, що нинішня криза збільшила швидкість руху України в цифрове майбутнє.

Ми це бачимо по тим проектам, якими управляємо. Наприклад, у нас є сервіс електронного документообігу Вчасно. Цей ринок досить консервативний, бізнес в Україні звик до паперових документів, тому дуже складно переходить на електронний документообіг. Незважаючи на це, останні три роки сервіс Вчасно стабільно зростав. А з початком карантину, коли виявилося, що електронні документи — практично єдиний спосіб взаємодії, темпи зростання істотно збільшилися і продовжують зростати. Думаю, те ж саме буде і з електронною комерцією.

За час карантину ми зробили кілька великих кроків вперед, частка онлайну зросла. За нашими оцінками, в Україні вона становить близько 7-8% від загального роздрібного товарообігу.

Але у нас залишається величезний потенціал для зростання, адже в тому ж Китаї частка онлайну становить 22-25%. Якщо український e-commerce виросте до якогось критичного значення, то до нього буде зовсім інше ставлення. Як з боку споживачів, так і з боку бізнесу. А це, в свою чергу, ще істотніше прискорить темпи зростання галузі. Якщо говорити тільки про групу EVO, то в цьому році ми очікуємо зростання на 30-40%.

— Як вважаєте, які перспективи в e-commerce у продуктів харчування? Чи здатні вони зайняти вагому частку ринку?

— Очевидно, що розвиток цього сегменту вимагає великих інвестицій — потрібно винаходити нові способи і формати. Існуюча в Україні модель, коли кур’єр приїжджає в офлайн-магазин і там збирає замовлення, а потім доставляє його клієнту додому, сильно програє через високу вартість операційного обслуговування. В Україні все ще далеко не всі готові платити за цей сервіс, споживачі вважають за краще економити на продуктах харчування.

Але світовий досвід свідчить про те, що сегмент продуктів харчування в онлайні може бути досить розвиненим.

— У 2018 році EVO об’єднався з іншим великим гравцем українського e-commerce — Rozetka.ua. Наскільки успішним вважаєте це об’єднання? Що дала угода двом компаніям?

— Потрібно сказати, що бізнеси Rozetka і EVO були успішними до об’єднання, і продовжують бути успішними після. Ми лідируємо на українському ринку електронної комерції та продовжуємо активно рости. А об’єднувалися ми з кількох причин. По-перше, ми розуміємо, що для розвитку індустрії потрібно інвестувати в інфраструктуру. По-друге, набагато ефективніше і дешевше робити це разом, ніж окремо.

Зараз ми розвиваємо фінансовий напрямок, самостійно обслуговуємо свої транзакції, впроваджуємо інші проекти, які підвищують нашу операційну ефективність і роблять наші майданчики зручними для продавців і покупців.

Ну і по-третє, ми розуміємо, що в Україну в будь-який момент можуть прийти великі міжнародні гравці. І протистояти їм спільно з Rozetka буде набагато простіше, ніж окремо.

— На вашу думку, коли можна очікувати вихід великих міжнародних онлайн-рітейлерів на український ринок?

— За нашими спостереженнями, міжнародні компанії не поспішають виходити в країни з сильними локальними гравцями. Україна одна з них. Тому світові онлайн-рітейлери обережніше ставляться до нашого ринку. У той же час, не можна сказати, що AliExpress чи Amazon не присутні в Україні. Будь-який користувач інтернету може замовити товар на цих майданчиках. Інша справа, що зараз доставка з Amazon — це або довго, або дорого. Незважаючи на це, у міжнародних майданчиків і зараз є велика аудиторія в Україні. Тому ми відчуваємо їхню присутність, але розуміємо, що якби вони прийшли сюди, ми б відчували її набагато більше.