Опубліковано

Парадоксальна експансія, запуск e-commerce і продовольчий «Епіцентр»: рітейлери України підбивають підсумки розвитку у 2020 році

Уже місяць як залишився позаду 2020 ий рік. Про погане згадувати зовсім не хочеться, а ось проаналізувати, чим жили і скільки магазинів відкрили рітейлери в минулому році — можна.

Food-рітейл

Парадоксально, але попри всі складності минулого року, сектор мережевого продовольчого рітейлу в Україні розвивався досить активно. Понад 700 нових маркетів «подарувала» нам вітчизняний роздріб — це один з рекордів за останні роки.

Найбільше торгових точок у 2020-му році традиційно відкрила дніпровська компанія «АТБмаркет» : 127 її нових дискаунтерів заробили по всій Україні, що на 39 магазинів більше, ніж у 2019 р., в цілому, на кінець грудня 2020 р. року в країні функціонував 1201 обʼєкт мережі АТБ.

Другий оператор в Україні за кількістю FMCG-магазинів — столична компанія Fozzy Group — у 2020 р. також досягла успіху в експансії.

За 12 місяців 2020-ого цей рітейлер запустив 55 нових об’єктів — це в рази більше, ніж за останні два роки (у 2019 р. — 44 торгові точки та 25 точок у 2018 р.). Лідером відкриттів в компанії виявилася мережа «Фора» — 19 нових об’єктів. Однакову кількість нових магазинів торік відкрили також мережі супермаркетів «Сільпо» та дискаунтерів Thrash! — по 18 об’єктів. Особливо плідним на експансію 2020-ий рік став для мережі Thrash! (для порівняння, в 2019 було відкрито всього 4 нових дискаунтера).

Таким чином, на кінець грудня 2020 року в Україні працювало 279 супермаркетів «Сільпо», 262 об’єктів мережі «Фора», 57 дискаунтерів Thrash!, 9 гіпермаркетів Fozzy, 4 Le Silpo та 1 магазин Favore.

Ще дуже «молода», але вкрай перспективна мережа магазинів біля дому «КОЛО» продовжує прорив по території Києва, його околицях і Одеси. «КОЛО» по праву можна назвати одним з лідерів серед провідних food-рітейлерів країни за кількістю нових відкриттів.

Керуюча мережею «КОЛО» «компанія» Арітейл за весь 2020 рік відкрила 119 нових магазинів. Крім того, саме в попередньому році мережа «КОЛО» підкорила Новий регіон (Одесу) і запустила найбільше мінімаркетів в масштабах всієї країни. На кінець 2020 року рітейлер мав у своєму портфелі 221 мінімаркет, що і вивело його на четверте місце в списку провідних food-рітейлерів країни за кількістю магазинів.

Однак, третьою за рахунком серед продуктових операторів (за загальною кількістю об’єктів) залишається компанія VolWest Retail (Луцьк), що розвиває бренди «Наш Край» і SPAR. У 2020 році VolWest Retail відкрила 36 нових магазинів, при цьому левова частка припадає саме на SPAR (28 об’єктів). В цілому, на кінець минулого року в Україні функціонувало 222 магазини «Наш Край» і 59 SPAR.

Окремим абзацом варто відзначити старт на ринку професійного рітейлу України компанії МХП-зі своїм брендом «Мясомаркет» цей оператор за пів року відкрив відразу 52 нових магазини. Наприклад, лише в грудні 2020 року під вивіскою «Мясомаркет» запрацювало 30 торгових об’єктів.

Дрогері

Ще один лідер з берегів Дніпра, але вже в сегменті розвитку продажів товарів особистої гігієни та побутової хімії — мережа EVA — у 2020 році відкрила 87 нових магазинів. І хоча попередній рік для цього рітейлера не став настільки вибуховим, як 2019-ий (тоді EVA відкрила 218 нових об’єктів), компанія продовжує залишатися безумовним лідером свого сектора. Загальне число магазинів EVA на кінець грудня 2020 року склало 1050 торгових точок.

На другому місці в секторі дрогері-рітейлу ще один виходець з Дніпра, мережа PROSTOR. За 2020 рік мережа приросла 129 новими об’єктами, (включаючи 97 торгових точок «КОСМО»). В цілому, на 31 грудня 2020 року мережа PROSTOR налічувала вже 426 торгових точок.

DIY

Лідер українського ринку DIY-рітейлу, мережа «Епіцентр», у 2020 році теж показала досить непогані результати. За минулий рік компанія «Епіцентр К» запустила 7 нових торгових об’єктів — правда, трохи «зменшивши оберти» в порівнянні з 2019-им роком, коли мережа відкрила 10 магазинів. При цьому, у 2020 р. «Епіцентр» продовжив процес проникнення в невеликі міста, відкриваючи там свої мінігіпермаркети. Таким чином, на 31 грудня 2020 року в Україні вже налічувалося 67 об’єктів мережі «Епіцентр».

Крім цього, 2020-ий рік ознаменувався для компанії «Епіцентр К» запуском проєкту «FOOD MARKET». У зазначений період рітейлер встиг відкрити 10 таких продуктових магазинів — всі вони розташовані в складі чинних гіпермаркетів «Епіцентр».

Крім цифр по відкриттях, також варто відзначити явище, що стало масовим в рітейлі України паралельно з приходом пандемії — це розвиток e-commerce. Саме запуск власних онлайн-майданчиків став характерним для багатьох торгових операторів, починаючи з весни 2020 року. При цьому, якщо для секторів fashion, дрогері або DIY практика торгівлі через Інтернет — вже звична норма, то для багатьох food-рітейлерів це стало новим кейсом.

До пандемії COVID-19 покупка продуктів харчування онлайн була можливою лише у деяких традиційних food-операторів: мереж NOVUS, «Копійка», «Таврія В», METRO, «АШАН», «Наш Край». Зараз же замовити товари через Інтернет можливо також не тільки у лідерів ринку («АТБ «і » Сільпо), але і у багатьох локальних операторів. Рітейлери — навіть ті, хто раніше вважав нерентабельним впровадження e-commerce в свою діяльність — зуміли досить оперативно налагодити такий канал продажів і продовжують роботу над його вдосконаленням.