Опубліковано

Інновації та коректний асортимент: нова реальність FMCG-ринку

Протягом останнього року ринок товарів FMCG в Україні та світі був змушений швидко адаптуватися до нових реалій, трендів і тенденцій. У цей період компанія NielsenIQ фіксувала зміни важливості критеріїв вибору магазину.

І якщо останні кілька років головним атрибутом в цьому напрямку було правильне співвідношення ціни і якості, то тепер це зручність — можливість здійснювати покупки та наявність всіх необхідних товарів в одному магазині. Причиною зміцнення позицій даної тенденції стало те, що у звʼязку з карантином ми суттєво скоротили походи в магазин і виходи з будинку в цілому, тому виросла потреба в їх якості.

З появою у 2021 році нових правил гравці галузі як і раніше зможуть максимізувати зростання, встановивши правильні цілі й рішення, списком яких ділимося нижче.

Коректний асортимент

Аналізуючи ринок в Україні, можна відзначити тенденцію того, що менш як 20% в кожній категорії роблять 80% продажів. Відсоток тих SKU (ідентифікатор товарної позиції), які роблять ці продажі, скорочується. При цьому основний асортимент зростає швидше, ніж категорія, решта падає або зростає не так швидко.

Так, грамотне планування є важливою складовою роботи з асортиментом. Особливу увагу варто приділити тому, щоб асортимент відповідав потребам і трендам, які сьогодні диктує ринок.

Інноваційний розвиток

Згідно з дослідженням NielsenIQ (Shopper Trends 2020) кожен четвертий споживач готовий до експериментів. При цьому у 2020, навіть з урахуванням всіх викликів року, цей показник зріс і склав 27 процентного пункту (далі п. п.), Що на два п. п. Вище, ніж у 2019 році. Разом з цим відсоток тих покупців, які готові пробувати щось нове рідше, впав до 13%, що на шість п. п. Нижче, ніж у 2019 році. Це свідчить про важливість інновацій, але при цьому не варто забувати й про грамотний підхід до їх запуску.

У 2020 році інновації, в тому числі були драйверами зростання ринку. Згідно з історією бренди, які зберігають фокус і продовжують впроваджувати інновації у важкі для економіки часи, стають сильнішими. 2021 рік не стане винятком, бренди як і раніше будуть перемагати, пропонуючи інноваційні продукти, орієнтовані на здоровʼя та ефективність. Так, згідно з дослідженням NielsenIQ Global Consumer Confidence Survey 2020 року, найбільш успішні європейські інновації (52%) — це продукти з характеристиками усвідомленого споживання:

  • на рослинній основі;
  • натуральні;
  • вегетаріанські;
  • органічні;
  • без шкідливих добавок;
  • екологічні.

При цьому у 2020 році до вище перерахованих характеристик додалися теми ментального здоровʼя, соціального здоровʼя, імунітету, здорового харчування, занять спортом і рецепти приготування здорової їжі.

Підтримка преміумсегмента

Українці залишаються чутливими до ціни. 8 з 10 жителів України помічають зміну ціни (NielsenIQ Global Survey on Consumer Sentiment During the Pandemic). При цьому 55% почали купувати дешевші бренди. У 2021 році покупці продовжать шукати альтернативи дорогим продуктам, вибираючи більш вигідні пропозиції та продукти власної торгової марки, принаймні, для своїх повсякденних кошиків. Відсоток тих, хто переходить на дешеві продукти все ще високий, але при цьому відзначається падіння цього показника, яке відбувається шляхом економії на відпустках і покупці дорогих товарів. Що стосується імпульсних покупок, тут же все навпаки — споживач готовий витрачатися і таким чином радувати себе, викликаючи позитивні емоції.

Так, 2021 рік відкриває можливості для преміумкатегорії. Дані NielsenIQ свідчать про те, що преміум все ще залишається актуальним серед продовольчих категорій. Особливо помітним зростання преміального сегмента стало внаслідок продажів таких категорій як корм для тварин, молоко, кава і шоколад, де цінується якість і вже знайомі споживачеві характеристики продукту.

Промо — не єдиний вихід

Промо продовжує бути одним з ключових драйверів ринку FMCG в Україні, а його частка (43%) в загальних продажах вище, ніж в інших європейських країнах (для прикладу Італія — 28%, Німеччина — 23%, Іспанія — 20% і так далі). Причиною цього є той факт, що 80% споживачів в Україні — промохантери. При цьому у 2020 році промо почало впливати не тільки на вибір бренду, але і каналу.

У роботі з промо завжди потрібно памʼятати, промо — не єдиний інструмент зростання продажів. Не варто йти виключно в промо, важливо звертати увагу на тренди, які є на ринку, додаткові характеристики та цінності продукту, які вже полюбив споживач.

Технологічний розвиток

2020 рік став головним драйвером онлайн-каналу, де маючи більше часу і закриту потребу піклування про здоровʼя, споживач став більш відкритим для пошуку товарів і здійснення покупок. Розширюється коло омнішоперів, буде продовжуватися використання онлайн-каналу в ролі важливого способу пошуку товарів, вивчення і порівняння цін, асортименту. Цілком закономірно, що нові технології, незалежно від того, як будуть розвиватися події з карантином, дозволять розширити можливості омніканального зростання. При цьому важливо дати споживачеві вибір омніканальності, можливість легко перемикатися між каналами та робити вибір.

«2020 рік був непростим для FMCG-ринку, але навіть з урахуванням цього ми спостерігаємо його зростання в порівнянні з 2019 роком (хоча і відзначаємо, що він сповільнився). Позитивний результат не обходиться без грамотного планування, яке лежить в основі будь-якого року, але 2021 дійсно цього потребує. Плануючи поточний рік, звертайте увагу на тренди та потреби, які виникли у наших споживачів через зміну їх стилю життя. Також памʼятайте, що інновації та коректний асортимент будуть залишатися ключовими драйверами зростання», — прокоментувала Ірина Гарслян, директор стратегічного розвитку NielsenIQ Україна і Білорусь