Опубліковано

КОЛО, Foodpod, BOX Експрес маркет: огляд мереж мінімаркетів Києва

Столичний ринок сучасної роздрібної торгівлі стає все більш насиченим.

Інформація про відкриття нових магазинів ритейл-гігантів — таких, як «АТБ-Маркет», «Сільпо» або NOVUS — зʼявляється в профільних ЗМІ часто і регулярно.

Однак, не менш активно розширюють власні мережі та представники мінімаркетів, які не так давно оперують на ринку Києва — зокрема, «КОЛО», FoodPod і «BOX Експрес маркет». Саме про даному сегменті продовольчого рітейлу і піде сьогодні мова.

І, якщо уважно придивитися, за двома із зазначених мереж мінімаркетів стоять найбільші гравці вітчизняного ринку FMCG.

«КОЛО»

Зокрема, ТОВ «Арітейл», яка управляє мережею магазинів «КОЛО», була зареєстрована в лютому 2017 року. У тому ж році були відкриті перші мінімаркети мережі. Центральний офіс ТОВ «Арітейл» знаходиться в Києві, на Подолі.

Примітно, що кінцевим бенефіціарним власником компанії є співвласник і співзасновник «АТБ-Маркет» Геннадій Буткевич, якому через фонд «магнітар» належить 90% ТОВ «Арітейл» (дані YouControl).

На сьогодні понад 180 магазинів «КОЛО» відкриті в Києві, на другому місці за кількістю мінімаркетів мережі — Одеса. Також дуже активно ритейлер розширюється в Київській області, особливо в передмістях столиці.

Варто зазначити, що мережа розвивається дуже швидко: 100-ий магазин КОЛО відкрився 30 листопада 2019 року. Вже менш ніж через рік, в жовтні 2020 року, розпочав роботу 200-й магазин мережі. А в червні 2021 року мережа налічувала вже 252 мінімаркети.

Що собою являють магазини «КОЛО»? Вони розміщені в приміщеннях, розташованих, як правило, на першому поверсі житлового будинку. Іноді — наприклад, в центральній частині Києва — магазини працюють в напівпідвальних приміщеннях будинків.

Усереднена площа мінімаркету «КОЛО» — 65-75 кв. м. Зустрічаються і зовсім невеликі обʼєкти — близько 30 кв. м. Асортимент мінімаркету класичний — найбільш широко тут представлені найпопулярніші продукти з тривалим терміном зберігання (солодощі, кондитерка, снеки, бакалія і напої, при цьому в продажу є і молочні продукти, і інша продукція з невеликим терміном придатності). Відзначимо, що влітку 2021 року мережа «КОЛО» запустила власну торгову марку води KOVTOK.

Невеликий формат магазинів уможливлює їх розміщення на тих локаціях, де немає великих орендних площ, а інвестиції у відкриття одного обʼєкта багаторазово нижчі, ніж в маркети більших форматів.

Ймовірно, саме тому (а також тому, що «за спиною» — сильний інвестор) мережа «КОЛО» так швидко розширюється на столичному ринку. Сьогодні мінімаркети КОЛО представлені майже у всіх районах Києва. Мабуть, лише Борщагівка є єдиним великим столичним житловим масивом, де на сьогодні дуже мало магазинів «КОЛО».

Варто відзначити, що «КОЛО» активно відкривається не тільки в спальних районах правого і лівого берега Києва (які заведено вважати пріоритетними для мінімаркетів), але і в центральній частині столиці. Так, на сьогодні в центральній частині міста працюють вже понад 30 обʼєктів мережі.

Таку стратегію пояснити досить просто: через високу вартість нерухомості та оренди приміщень рітейлери більших форматів значно менше представлені в центрі Києва. Тому конкуренція в центральній частині міста нижча при високому попиті на продовольчі магазини (є можливість значного розширення для експрес-маркетів, мінімаркетів та інших невеликих форматів).

Можна очікувати, що найближчим часом рітейлер продовжить відкривати магазини «КОЛО» як в спальних районах Києва, так і в центрі міста.

FOODpod

Про цю мережі мінімаркетів, яка недавно зʼявилася на столичному ринку, ми розповідали в минулому номері журналу. Нагадаємо, що FoodPod вже встигла відкрити понад 20 торгових точок в Києві і його передмістях (Вишневому, Крюківщині, Броварах).

Мережею FOODpod управляє ТОВ «Фасоль», яке засноване в грудні 2016 року. За даними сервісу YouControl, засновниками ТОВ «Фасоль» виступають ПрАТ «Фора Рітейл», а також інвестиційний фонд «Бенефіт». Кінцевим бенефіціаром компанії вказано засновника Fozzy Group Володимира Костельмана.

Таким чином, власники Fozzy Group і «АТБ-Маркет» тепер конкурують і в ніші мінімаркетів Києва.

FOODpod — це невеликі магазини, розташовані в спальних районах Києва і його околицях. Як правило, такий обʼєкт працює на першому поверсі житлового будинку і має площу торгового залу від 40 до 120 кв. метрів.

Примітно, що ще в грудні 2020 року магазини рітейлера працювали під вивіскою Foody, проте були ребрендовані у 2021 році у звʼязку з тим, що бренд Foody дещо раніше був зареєстрований власником інтернет-магазину Foody.ua. Також відзначимо, що сьогодні не всі магазини під юрисдикцією ТОВ «Фасоль» працюють під брендом FOODpod — деякі з них мають просту вивіску «Продукти».

Наскільки швидко буде розширювати свою мережу FOODpod, поки складно прогнозувати, але на сьогодні компанія обмежується спальними районами на правому і лівому березі столиці, не виходячи в центральні райони міста.

BOX Експрес маркет

Даний рітейлер також зʼявився на ринку Києва порівняно недавно. Мережею експрес-маркетів BOX спочатку управляло ТОВ "ТРЕЙД ІНВЕСТЛЕНД", яке було зареєстровано як юридична особа в жовтні 2018 року. Потім до споріднених юридичних осіб мережі додалося також ТОВ «Експрестрейд ЛТД».

Керівником компанії є Дубовий Валентин Вікторович, кінцевим бенефіціаром — Солом'яна Оксана Миколаївна.

Експрес-маркети BOX — це магазини торговельною площею до 180 кв. м, зі стандартним для маркетів невеликого формату асортиментом і 1-2 касами. Всі магазини BOX на сьогодні розташовані в спальних масивах столиці.

На сьогодні в Києві працюють понад 40 експрес-маркетів BOX, при цьому більшість розташовані на правому березі столиці. Найвища щільність експрес-маркетів BOX — в порівняно невеликому Мінському масиві Києва.

Перспективи та конкуренція

Ринок мінімаркетів Києва в останні роки розвивається особливо високими темпами. Крім «КОЛО», Foodpod, BOX маркетів, варто відзначити й інших гравців, які раніше зʼявилися на столичному ринку — таких, як «Лоток», «Делві» і ін.

Крім цього, велику зацікавленість в даному сегменті демонструють великі рітейлери, зокрема, такі, як NOVUS (вже має 7 магазинів невеликого формату під брендом «Мі маркет») або «АШАН» (7 магазинів мініформату «Ашан Pick Up Point»).

Втім, до насичення ринку сучасного мережевого роздробу в невеликих форматах ще дуже далеко. Потенціал спальних районів Києва величезний, і значну частку продажів продовольчих товарів тут все ще займають приватні та немережеві мінімаркети, продуктові кіоски, ринки та просто стихійна торгівля харчовими продуктами.

Втім, можна прогнозувати, що з часом частка мережевих магазинів невеликого формату виросте, в тому числі внаслідок поглинання немережевих продовольчих магазинів в житлових масивах столиці.

Що стосується безпосередньо трьох рітейлерів — «КОЛО», FoodPod, «BOX Експрес маркет» — на сьогодні вони не мають точок, які б розташовувалися близько один до одного, тому про пряму конкуренцію говорити зарано.

Тому доцільно обмежитися «заочними» порівняннями.

Що стосується асортименту продукції, він в магазинах всіх трьох рітейлерів схожий — це напої, бакалія, снеки, кондитерські вироби та інші продукти з тривалим терміном зберігання. Менша частина торгового залу виділена під молочні продукти, заморожену продукцію.

Єдиною помітною відмінністю є наявність в асортименті Foodpod і «BOX маркетів» лінійки свіжих овочів і фруктів, в тому числі сезонних. На відміну від них, в магазинах «КОЛО» фруктово-овочева група представлена лише бананами.

Також у всіх відвіданих нами магазинах зазначених рітейлерів працює кавоварка.

Цінова політика також істотно не відрізняється — так, вартість продуктів і напоїв в магазинах «КОЛО», Foodpod, BOX приблизно однакова і відповідає цінам в українських супермаркетах.

Що стосується заробітної плати, зазначені рітейлери пропонують середньоринковий оклад для працівників магазинів — від 10 000 до 14 000 грн.

Як бачимо, очевидних конкурентних переваг у «КОЛО», FoodPod і «BOX маркетів» немає, тому можна припустити, що в майбутньому найбільш успішним на столичному ринку виявиться той гравець, який інвестує найбільше коштів в пошук і відкриття нових обʼєктів. На сьогодні таким оператором є мережа «КОЛО», яка не тільки керує понад 180 мінімаркетами в столиці, а й представлена практично у всіх районах Києва, в тому числі має понад 30 обʼєктів у центрі міста.