Опубліковано

Інсайти Фокстроту за 2021 рік: чи виправдалися очікування мережі і на що чекати споживачам?

За цей рік мережа Фокстрот перетнула чергові рубежі свого розвитку. Окрім відкриття та оновлення магазинів, в компанії працювали на удосконаленням власного онлайн-каналу. Також ритейлер представив лінійку свого бренд-героя лисички Фоксі, куди входять, іграшки, подушки та брелоки. Яким в цілому був 2021 рік для мережі Фокстрот, з All Retail поділився CEO компанії Олексій Зозуля.

Олексій Зозуля

- Доброго дня, Олексію. Поділіться враженнями: торговельна мережа «Фокстрот» закінчує 2021 рік із полегшенням чи тривогою за майбутнє?

- Ми завершуємо 2021 рік з розумінням того, що за будь-яких обставин потрібно продовжувати рухатися вперед. Показники компанії минулого, 2020 року довели, що тільки ризикуючи, можна досягти результату. Тому і рік, що минає, ми провели динамічно та дуже результативно. Продовжили оновлювати роздрібну мережу, посилювати позиції онлайн-каналу foxtrot.ua, запустили чимало опцій, які удосконалюють процес покупки і при цьому в умовах пандемії дозволять людям почуватися безпечно – розширили види доставки та можливості з безконтактної оплати товару.

Ми реалізували проект «офісний десант», коли ТОП-менеджмент та співробітники головного офісу працювали в магазинах для виявлення та розуміння проблем «на місцях». Як підсумок, було сформовано та вже реалізовано більш ніж 40 задач для зміцнення лояльності наших клієнтів. Як «першопрохідці» на ринку побутової техніки та електроніки (ПТіЕ) маємо досягнення у впровадженні програмних РРО. За рік видача електронних фіскальних чеків замість паперових досягла 90% усіх продажів.

Крім того, ми запровадили можливість отримання техніки в кредит із застосуванням електронних документів із мобільного застосунку «Дія», в тому числі із закордонним паспортом.

І важливе досягнення останніх двох років – активний ріст клієнтської бази. Лише за останні два роки їхня кількість збільшилася на 30% і наразі ця цифра складає 12,1 млн чол.

- Чи змінився загальний вектор розвитку вітчизняного ринку ПТіЕ у 2021 р. у порівнянні з попередніми періодами? В який бік?

— Головною особливістю цього року в цілому по ринку побутової та електронної техніки можна назвати призупинення стрімкого росту онлайну, як це було особливо відчутно минулого року. У 2021 році доля інтернет-продажів залишилася на рівні 31 % (23% — у 2018 р., 24% — в 2019 р. і 31% — у 2020 році). Це свідчить про те, що споживачі потребують живого спілкування та візуального контакту із товаром, тому щоразу з послабленням карантинних обмежень вони охоче поверталися до традиційної моделі покупок — у фізичних магазинах та ТРЦ.

Так, якщо у першому кварталі спостерігали певне «затишшя» по ринку, то влітку, коли було зниження хвилі захворювання, споживачі «повернулися» до роздрібних магазинів. Восени, із загостренням епідеміологічної ситуації, покупці стали більш виваженіше підходити до покупки товарів з непродовольчої групи. У «високий» сезон ситуація стабілізувалася.

В цілому, враховуючи суттєві коливання показників та споживацької поведінки у кожному кварталі, прогнозуємо приріст ринку побутової та електронної техніки у 2021 році на рівні 16%.

Якщо говорити про вподобання споживачів, зберігся підвищений попит на товари для віддаленої роботи. Більший ріст, ніж середній по ринку (+30%) показали ноутбуки, планшети та супутні аксесуари (мишки, клавіатури, вебкамери тощо). Другий рік поспіль утримує високі темпи зростання сегмент кавомашин (+30%). Також показала ріст побутова техніка категорій, раніше менш популярних серед українських споживачів: сушильні машини (+77%), відпарювачі (+56%), посудомийні машини (+41%).

— 12 листопада у київському ТРЦ Respublika Park запрацював флагманський магазин «Фокстрот». У чому його фішки? Поділіться стартовими результатами цього об’єкта.

Так, це ще наш один столичний флагман, другий у мережі за площею та кількісним наповненням асортименту, що перевищує 4000 SKU. Тут ми реалізували всі наші попередні напрацювання та додали інноваційні елементи у модель формату, з яким нараз працюємо. Максимально продумане планування та розташування товару, комфортне освітлення та лаундж-зона, «серце магазину» — це сервісний хаб, де можна отримати консультацію, забрати інтернет-замовлення, провести оплату, скористатися додатковими послугами. Уперше в мережі тут облаштовані ексклюзивні бренд-зони нового покоління від групи компаній SEB (бренди Moulinex, Tefal тощо), з якою за багато років співпраці реалізовано чимало успішних проектів. Усе це ми посилили професійною командою з кращих із кращих керівників та співробітників торговельного майданчика.

— Також у новому магазині Ви представили лінійку фірмового мерчу «Фокстрот». Розкажіть докладніше про ідею запуску цієї лінійки — на яку цільову аудиторію орієнтовані іграшки, подушки та брелоки маскоту Фоксі?

Задача розробити такий товар у нас була тільки-но ми презентували нашого бренд-героя лисичку Фоксі в рамках комплексного ребрендингу. Наші наміри підкріпилися чималою кількістю позитивних відгуків від споживачів різного віку, адже з кожним виходом нової реклами з Фоксі у неї з’являлося все більше прихильників. Вони «стукалися» у соцмережі, запитували в магазинах, писали на пошту з питанням, де можна купити Фоксі. Причому — не лише з метою придбати для дитини, а й собі. Тож у нас не було жодних сумнівів щодо реалізації цих намірів.

На початку року ми взялися за пошук виробника, виготовлення зразків, тестування продукції. Що важливо — весь асортимент фірмового мерчу Фокстрот виготовляється в Україні, на вітчизняній фабриці у столиці. Тому ми гарантуємо не лише емоційну складову товару, а і його високу якість. Відповідно, ця продукція орієнтована на широку аудиторію всіх прихильників нашого бренду.

- Навесні цього року Ви заявили, що плануєте упродовж 2021-2022 років модернізувати 20 торгових об’єктів «Фокстрот». Скільки сьогодні вже оновлено магазинів і чи впливає модернізація на показники продажів у цих точках?

- Ми вже виконали цей план: до 47 нових та оновлених торговельних об’єктів в попередні роки відкрили 10 нових та реформатували 20. З останнього: сучасні магазини бренду відкрилися в Бучі в ТЦ Retail Park Bucha, у Чорноморську в ТРЦ Атмосфера, а третій — найбільший Фокстрот — у м. Вінниця по вул. Коцюбинського, 78.

В середньому кожен модернізований магазин показує +20-30% в товарообігу. А ще це позитивно впливає на підвищення впізнаваності оновленого бренду Фокстрот та лояльність наших клієнтів.

- Яка частка у загальному обсязі виручки «Фокстроту» сьогодні припадає на онлайн-замовлення? Який середній чек вашого онлайн-магазину? Якщо можна — назвіть ТОП-3 найпопулярніших товарів 2021 року, що замовляються за допомогою Вашого онлайн-магазину.

- Частка онлайн-продажів у Фокстрот складає чверть від загальних продажів компанії. При цьому, середній чек при інтернет-покупці за середньою вартістю проданого товару на 5% вище, ніж у роздрібному каналі.

За кількістю проданих одиниць у топі — посуд, у грошовому еквіваленті — PS5, MacBook, Apple iPhone 11 128Gb.

- До речі, у яких містах найактивніше користуються онлайн-магазином?

- Якщо виділити ТОП-5, то це: Київська, Львівська, Харківська, Одеська та Дніпропетровська області.

- Тепер на сайті Фокстроту можна придбати нетипові для магазину побутової техніки та електроніки товари — від дитячих іграшок та товарів для тварин до книг, спортивного та туристичного інвентарю та авто товарів. Таке розширення асортименту в онлайн магазині Ви запустили в рамках партнерської програми. Що передбачає така співпраця? Чи потрібно постачальникам таких товарів платити за вхід на вашу онлайн-полицю? Чи контролює «Фокстрот» якість цих товарів?

- Наша партнерська програма не передбачає жодних «вступних» внесків та інших оплат за присутність на онлайн-полиці. Як вже зазначалось раніше, розширення асортименту дозволить залучити ті сегменти покупців, для яких Фокстрот довгий час був мережею магазинів тільки техніки для дому. Відбір постачальників для онлайн-полиці нічим не відрізняється від умов співпраці з нашою мережею офлайн, тому вся продукція повністю відповідає якості відповідно до чинного законодавства та санітарно-гігієнічних норм, як і будь-який інший товар, представлений на полицях наших магазинів.

- Чи плануєте Ви надалі розширювати асортименти свого e-commerce іншими непрофільними товарами? І чи реально їх побачити у Ваших «цегляних» магазинах?

- Для додавання на онлайн полицю нової категорії, ми аналізуємо безліч показників — не тільки фінансово-економічні, але й такі, як цільова аудиторія чи потенціал зростання.

Щодо присутності в наших «цегляних» магазинах «непрофільних» товарів, тут ми підходимо більш консервативно і дуже уважно вивчаємо пропозиції щодо такого розміщення. Поява у нас на полицях корму для тварин чи дитячих підгузків малоймовірна, а ось представленість систем безпеки та автомобільної навігації з’явиться в наших магазинах незабаром.

— Які проекти має намір реалізувати команда «Фокстроту» у 2022 році?

Основний фокус буде направлений на реалізацію омніканальної стратегії та удосконаленні клієнтського сервісу. Продовжимо оновлення роздробу та розширення мережі новими магазинами, працюватимемо над розвитком нетрадиційних для нас категорій товарів на інтернет-платформі. На часі — впровадження принципів сервіс-дизайну та запуск мобільного додатку, який уже готовий до лончу. В цілому ж, дивимося у майбутнє з оптимізмом.